ضرورت حفظ روند توسعه میراث فرهنگی و گردشگری

یکی از اقدامات موثر و اصولی که در ساختار اجرایی کشور صورت گرفته تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه ای مستقل بود. اقدامی که نشان از اهمیت و جایگاه موثر این وزارتخانه در توسعه فرهنگی و به روز شدن صنعت گردشگری کشور دارد.

ضرورت حفظ روند توسعه میراث فرهنگی  و گردشگری

یکی از اقدامات موثر و اصولی که در ساختار اجرایی کشور صورت گرفته تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه ای مستقل بود. اقدامی که نشان از اهمیت و جایگاه موثر این وزارتخانه در توسعه فرهنگی و به روز شدن صنعت گردشگری کشور دارد.
هرچند که در مقایسه با عملکرد کشورهای همسایه در حوزه گردشگری کاستی های بسیاری داریم، اما باید براقدامات صورت گرفته در این بخش به ویژه طی چند سال اخیر صحه گذاشت و آن را نقطه مثبتی در عملکرد وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری دانست. پرداختن به گسترش امکانات و فراهم سازی خدمات رفاهی برای گردشگران داخلی و خارجی و آگاهی بخشی به جامعه در مورد پتانسیل های حوزه گردشگری کشور اقدامی پسندیده بوده که می توان بروز و ظهور آن را در گسترش مویرگی گردشگران داخلی در سراسر کشور در ایامی همچون تعطیلات نوروز مشاهده کرد.
یکی از نقاط مثبت مدیریت قبلی در وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری، ارتباط وزیر مربوطه با رسانه ها و حضور بدون تشریفات در اماکن گردشگری و بیان نقاط ضعف بدون مصلحت اندیشی بود. شاید در برخی شبکه های اجتماعی موضوع رسیدگی به سرویس های بهداشتی بین راهی از سوی وزیر سابق مورد طنز واقع شد، اما حقیقتاً این موضوع را باید یکی از اقدامات موثر و ماندگار دانست که طی این چند سال اخیر تعداد و گستره مراکز رفاهی با فراهم سازی تمامی امکانات بهداشتی برای مسافران به طور چشم گیری افزایش یافت.
همچنین باید به تسهیل ورود گردشگران خارجی به کشورمان اشاره داشت که طی دوره قبل یکی از اقدامات قابل ذکر می باشد. این تسهیل سازی گردشگران منطقه سبب شد تا گردشگری درمانی و پزشکی در کشورمان به شکل گسترده ای توسعه یابد و ایران به عنوان یک از قطب های گردشگری پزشکی شناخته شود. البته نمی توان محدودیت های موجود و وضعیت نابسامان منطقه را در عدم توفیق چشم گیر در این حوزه فراموش کرد اما با این حال باید نسبت به ریل گذاری های بنیادی در این حوزه امید داشت تا بالاخره کشوری با تمدن و غنای فرهنگی ایران بتواند سهم خود را از صنعت گردشگری و توریسم کسب نماید.
این امید از این جهت است که با تغییر دولت و روی کار آمدن تیم جدید و وزیر تازه نفس میراث فرهنگی و گردشگری انتظار می رود نه تنها برنامه های قبلی ادامه یابد و تقویت شود، بلکه رویکردهای بروز و نوین در این عرصه موجب ارتقای صنعت گردشگری در کشورمان باشد.
یکی از انتظارات جدی در این حوزه حفاظت اصولی و مناسب از  ابنیه های تاریخی کشور است که در معرض خطرات طبیعی و تخریب های انسانی قرار دارد. وزیر و مدیران جدید در این حوزه می بایست برنامه ای با اولویت در این حوزه را در دستور کار قرار دهند تا داشته های فرهنگی و تمدنی کشور بیش از این تخریب نشوند.
جان کلام اینکه ضمن تشکر از مدیران و مسئولان سابق درحوزه میراث فرهنگی و گردشگری، انتظاری مضاعف از وزیر جدید و مدیران امر وجود دارد تا با حضور موثر در فضای گردشگری کشور مشکلات را به خوبی درک و روند توسعه در این حوزه را سرعت بخشند و اقداماتی ماندگار رقم بزنند. واقعاً این وزارتخانه پتانسیلی بیش از وزارت نفت در حوزه ارز آوری و توسعه کشور دارد؛ به شرط آنکه متوجه اهمیت و ظرفیت و داشته های کشور در این بخش باشیم و از آن به نحو احسن استفاده کنیم.