شکایت می‌کنیم و غرامت می‌خواهیم

ایران آخرین هشدار را به پاکستان داد:

ایران آخرین هشدار را به پاکستان داده که در این ماه چاره ای جز مراجعه به دادگاه داوری در پاریس بابت خسارات ناشی از عدم اجرای تعهدات پاکستان به قرارداد واردات گاز از ایران ندارد.

شکایت می‌کنیم و غرامت می‌خواهیم

ایران آخرین هشدار را به پاکستان داده که در این ماه چاره ای جز مراجعه به دادگاه داوری در پاریس بابت خسارات ناشی از عدم اجرای تعهدات پاکستان به قرارداد واردات گاز از ایران ندارد.
منابع رسمی بلندپایه پاکستانی گفتند که ایران آخرین اخطار خود را به پاکستان ابلاغ کرده که تهران هیچ گزینه ای ندارد جز اینکه علیه پاکستان به دلیل عدم ساخت و تکمیل خط لوله واردات گاز ایران تا سپتامبر سال جاری (تا پاییز امسال) به دادگاه داوری پاریس شکایت کند.
به گزارش عصرایران به نقل از وبگاه "ایران اویل گاز"، این پروژه که قرار بوده از سال 2014 اجرایی شود، به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران با 10 سال تاخیر مواجه شده است.
قرارداد 25 ساله خرید گاز پاکستان از ایران از طریق خط لوله در سال 2009 بر اساس قوانین فرانسه امضا شد و دادگاه داوری مستقر در پاریس محل داوری و تصمیم گیری در مورد اختلافات بین دو کشور تعیین شده است. دادگاه داوری فرانسه تحریم های آمریکا را به رسمیت نمی شناسد.
ایران و پاکستان در سپتامبر سال 2019 قرارداد بازنگری شده را امضا کردند و بر اساس آن ایران متعهد شد بابت تاخیر در ساخت خط لوله در طرف پاکستان به دادگاه بین‌المللی مراجعه نکند به شرطی که طرف پاکستانی خط لوله خود را تا مرز ایران تا سال 2024 تکمیل کند.
پاکستان نیز متعهد شد خط لوله خود را تا سال 2024 تکمیل کرده و پس از آن روزانه 750 میلیون فوت مکعب گاز از ایران دریافت کند.
طبق قرارداد بازنگری شده، پاکستان موظف بود بخشی از خط لوله را در قلمرو خود تا فوریه و مارس 2024  تکمیل کند که با عدم تکمیل خط لوله، ایران دوباره مهلتی 180 روزه به پاکستان داد تا سپتامبر 2024 (اوایل مهر 1403) این خط لوله را تکمیل و نهایی کند؛ اما با منقضی شدن این دوره 6 ماهه و عدم پیشرفت جدی در احداث خط لوله، ایران آخرین هشدار خود را به طرف پاکستانی ابلاغ کرده و اعلام کرده از حق خود برای شکایت به دادگاه داوری پاریس استفاده خواهد کرد.
اگر ایران از حق خود برای شکایت به دادگاه داوری در پاریس تا سپتامبر 2024 استفاده نکند، حق خود را برای شروع نبرد حقوقی علیه پاکستان از دست خواهد داد.