قطعی برق با هدف رشد ۸ درصدی اقتصادی همخوانی ندارد

عارف در مراسم تکریم و معارفه وزرای نیرو:

معاون اول رییس‌جمهور گفت: در حالی که رشد ۸ درصدی را توقع داریم اما روزانه ۷ تا ۸ ساعت قطع برق داریم که علاوه بر خسارت، عدم النفع آن نیز بسیار زیاد است.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: در حالی که رشد ۸ درصدی را توقع داریم اما روزانه ۷ تا ۸ ساعت قطع برق داریم که علاوه بر خسارت، عدم النفع آن نیز بسیار زیاد است.
به گزارش مهر، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در آئین معارفه «مهندس عباس علی آبادی» وزیر نیرو در دولت چهاردهم و تکریم مهندس علی اکبر محرابیان، وزیر نیروی دولت سیزدهم با انتقاد از بی توجهی و عدم سرمایه گذاری مناسب در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم در این دوره، استفاده از انرژی خورشیدی، انرژی باد و سایر انرژی‌های تجدید پذیر مانند زمین گرمایی است.
وی همچنین بر استفاده مناسب از منابع آبی انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس و استفاده بهینه از آب‌های زیرزمینی تاکید کرد و گفت: در حالی که رشد ۸ درصدی را توقع داریم اما روزانه ۷ تا ۸ ساعت قطع برق داریم که علاوه بر خسارت، عدم النفع آن نیز بسیار زیاد است که برای حل این مشکل کار بزرگی صورت گیرد.
وی با انتقاد از وضعیت قطعی برق نیز گفت: در حالی که رشد ۸ درصدی را توقع داریم اما روزانه ۷ تا ۸ ساعت قطع برق داریم که علاوه بر خسارت، عدم النفع آن نیز بسیار زیاد است که برای حل این مشکل کار بزرگی صورت گیرد.
معاون اول رئیس جمهور در زمینه کمبود برق با بیان اینکه سهم انرژی‌های تجدید پذیر مورد غفلت قرار گرفته است گفت: در برنامه سوم، با آنکه تاکید زیادی بر این نوع از انرژی‌ها داشتیم، اما وزیر وقت نیرو حاضر نبود سهم تولید برق از این بخش اندکی افزایش یابد، دلیل مخالفتشان هم آن بود که سوخت مجانی می‌گرفتند، اما آن نگاه مقطعی حداکثر ۴ یا  ۵ ساله، نتیجه‌اش این شده که امروز با قطعی برق روبرو هستیم اما استفاده چندانی از انرژی‌های تجدید پذیر و مخصوصاً انرژی خورشیدی نمی‌کنیم.
وی افزود: استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر باید یک بحث ملی باشد اما نگاه بخشی در این حوزه به ما ضربه زد، اکنون ما باید با تلاش بسیار به سمت استفاده از انرژی خورشیدی، بادی و سایر انرژی‌های تجدید پذیر مانند زمین گرمایی برویم، البته تولید و استفاده از انرژی‌های کلاسیک را نیز رد نمی‌کنیم و باید با قدرت ادامه بدهیم.
وی کنترل مصرف برق، افزایش بهره وری، سرمایه گذاری در حوزه تولید برق، تلاش برای افزایش پایداری شبکه را از دیگر موضوعات مورد توجه وزیر نیرو در این حوزه برشمرد.