مداخلات نادرست دولت تعاونی‌ها را تضعیف کرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سهم تعاونی‌ها از اقتصاد ۵ درصد است، گفت: مداخلات نادرست دولت، تعاونی‌ها را تضعیف کرد.

مداخلات نادرست دولت تعاونی‌ها  را تضعیف کرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سهم تعاونی‌ها از اقتصاد ۵ درصد است، گفت: مداخلات نادرست دولت، تعاونی‌ها را تضعیف کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، احمد میدری با اشاره به پشت سر گذاشتن ۱۳ شهریور، روز ملی تعاون، به جایگاه تعاونی‌ها در اقتصاد اشاره کرد و گفت: تعاونی در دنیای امروز و در تاریخ ایران وجود داشته و دارد و هدف از آن تجمیع قدرت‌های کوچک اقتصادی برای ایجاد تحولات بزرگ بوده است.
وی با بیان اینکه سال آینده در دنیا به عنوان سال تعاونی‌ها نامگذاری شده است، گفت: دنیا به این نکته رسیده که مبارزه با فقر بیکاری و نابرابری و توسعه عادلانه نیازمند گسترش بخش تعاونی است؛ امری که در قانون اساسی کشور نیز دیده شده است.
وی با طرح این پرسش که چرا امروز در کشور در این وضعیت به سر می‌بریم و تعاونی‌ها گسترش پیدا نکردند، تاکید کرد: تعاونی می‌تواند استثمار را کاهش دهد، حاکمیت سرمایه را به حداقل برساند، روابط عادلانه بین انسان‌ها برقرار کند و پیوندهای اجتماعی بین انسان‌ها به وجود آورد، اما نتوانستیم تعاونی‌ها را گسترش دهیم.
وزیر کار تاکید کرد: بخشی از اقدامات باید توسط مسئولان و بخشی توسط مردم انجام شود. مداخلات نادرست دولت‌ها موجب شد تعاونی‌ها تضعیف شوند. در سال ۱۳۴۷ قانون ملی شدن آب‌ها نوشته شد؛ بدون دانش اینکه مردم چگونه شبکه آبرسانی را ساماندهی می‌کردند، دولت در امر توزیع آب وارد شد و تغییرات نادرستی ایجاد شد. یکی از عوامل فرونشست دشت‌ها و بحران آب در اثر مداخلات نادرست بود که از سال
 ۴۷ شروع شد و ادامه پیدا کرد.وی افزود: دولت در دهه ۶۰ به مردم پول داد تا قنات‌ها را نگهداری کنند، امری که مردم به صورت خودجوش با کمک مالی دولت انجام می‌دادند. این اقدام تبدیل به امری دولتی شد و زمانی که دولت کسری بودجه پیدا کرد مردم هم قنات‌ها را رها کردند؛ این سبک مداخلات باعث می‌شود نتوانیم شاهد گسترش تعاونی‌ها باشیم.