سفر به آذربایجان‌غربی؛ گذری بر جغرافیای چهارفصل

تابستان رو به پایان است و پیک سفرهای تابستانی در شهرهای مختلف را می توان از پر بودن ظرفیت اماکن اقامتی به عینه شاهد بود.

سفر به آذربایجان‌غربی؛ گذری بر جغرافیای چهارفصل

تابستان رو به پایان است و پیک سفرهای تابستانی در شهرهای مختلف را می توان از پر بودن ظرفیت اماکن اقامتی به عینه شاهد بود.
سفر همواره فرصتی برای تجدید قوا و آشنایی با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی شهرهای دیگر است که آذربایجان‌غربی نیز به سبب داشتن این ظرفیت غنی جزو استانهایی است که سالانه پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور و به سبب مرزی بودن این استان حتی میزبان مسافرانی از کشورهای دیگر است.
بازار تاریخی ارومیه، غارسهولان مهاباد، تخت سلیمان تکاب، قره کلیسا و کاخ سردار ماکو، دریاچه ارومیه، ارتفاعات دالامپر، آبشارهای طبیعی مثل سوله دوکل و شلماش سردشت تنها مشتی از خروار جاذبه تاریخی، طبیعی این استان چهار فصل است که هرکدام گنجینه‌ای از تاریخ، فرهنگ و تمدن مردم این خطه را در سینه دارند.
معرفی این جاذبه‌های مختلف همواره مورد توجه مسیولان استانی بوده و از هر فرصتی برای شناساندن ظرفیت‌های آذربایجان‌غربی در قالب نمایشگاه‌های استانی و ملی استفاده شده اما به سبب غنای فرهنگ و گستره زیبایی‌های این استان رنگارنگ، هنوز تا رسیدن به هدف غایی فاصله بسیاری داریم.
 آذربایجان‌غربی گزینه بی نظیری برای فرار از تابستان است
خانواده محمدیان که از بوشهر به آذربایجان‌غربی سفر کرده بودند در گفت و گو با ایسنا، ضمن ابراز خرسندی از سفر خود به این استان افزود: اولین بار بود که به آذربایجان‌غربی سفر کردیم اما تجربه‌ای فوق العاده‌ای کسب کردیم، شهرها هرکدام زیبایی‌ها و جاذبه‌های متنوعی داشت. مردمان این استان بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند.
او در ادامه با اشاره به سفر به شهرهای ماکو، خوی، سلماس و اسکان دو روزه در ارومیه گفت: کاخ سردار ماکو، قره کلیسا، خان تختی سلماس از مجموعه های بی‌نظیری بود که واقعا بازدید از این بنا و جاذبه‌ها تجربه‌ای دلنشین برای من و خانواده‌ام به همراه داشت.
محمدیان ادامه داد: ظرفیت‌های زیادی در این استان وجود دارد، در مسیر حرکت به شهرها، جاذبه‌های طبیعی فراوانی دیدیم اما از بابت زیرساختی برای ارائه امکانات گردشگری کمی نیازمند توجه بیشتری است.او گفت: در این سفر چند روزه متوجه شدم متاسفانه زباله ای که توسط مسافران بعد از طبیعت گردی یا بازدید از اماکن گردشگری تولید شده به موقع از محیط جمع آوری نمی‌شود و این امر چهره فضا را زشت و موجب آزار گردشگران می‌شد که بهتر است بیشتر به این موضوع رسیدگی شود.این گردشگر اظهار کرد: بعد از توصیه چند نفر از همکارانم اولین بار به شمال غرب کشور سفر کردم و بعد از این سفر متوجه زیبایی‌ها و وجود ظرفیتهای فراوان گردشگری در این استان شدم لذا به‌نظر می‌رسد بهتر است بیشتر این استان و پتانسیل‌هایش معرفی شود.
او، وجود آب و هوای معتدل و رو به خنک ، باغات سرسبز و واحدهای بوم گردی این استان را نعمتی بزرگ و فرصتی برای جذب گردشگر به این استان دانست و گفت: در تابستان که گرمای شدیدی را در اکثر شهرهای کشور شاهدیم این استان، فرصتی بی نظیر برای سفر است که متاسفانه به‌نظر می‌رسد در معرفی آن کم کاری شده است.
 آذربایجان‌غربی در هر ۴ فصل زیباست
زهرا سادات از مسافران یکی از هتل‌های شهر ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، ارومیه را شهر زیبا و خوش آب و هوایی دانست و گفت: این دومین بار است که به آذربایجان‌غربی سفر می‌کنم و هر بار با زیبایی‌ها و جاذبه‌های بیشتری در این استان آشنا شدم.
او با بیان اینکه این استان در هر ۴ فصل زیباست، ادامه داد: زمستانهای این استان نیز بی نظیر است؛ ورزشهای زمستانی و گردش در هوای سرد کوهستان انرژی مضاعفی به انسان می دهد و سفر به این استان در فصل سرد سال نیز خالی از لطف نیست.
این بانوی سیستانی گفت:این استان ظرفیت زیادی برای معرفی و جذب گردشگر دارد اما نیاز است نسبت به ارتقای استانداردها در اماکن اقامتی به خصوص در شهرستانها بیشتر تلاش شود.یکی از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در جذب گردشگر، ساخت و تجهیز اماکن اقامتی است که در این راستا نیز پروژه‌های متنوعی در استان در حال اجرا است.
 بهره برداری از ۴۱ پروژه گردشگری، میراث‌ فرهنگی و صنایع‌دستی در آذربایجان‌غربی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی یادآور شد: در سفر ضرغامی، وزیر سابق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ارومیه که در تیرماه سال جاری انجام شد نیز۴۱ پروژه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی به ارزش سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در سطح استان به بهره‌برداری رسیده بود.
مرتضی صفری در مراسم کلنگ زنی احداث هتل ۴ ستاره به‌مناسبت هفته دولت در ارومیه با اشاره به جزئیات این پروژه اظهار کرد: این هتل توسط بخش خصوصی در زمینی به مساحت هفت هزار مترمربع با زیربنای ۱۰ هزار و ۸۰۰ مترمربع در پنج طبقه احداث می‌شود.
وی با اشاره به وجود ۱۰۸ تخت اقامتی در این هتل افزود: استخر، کافی‌شاپ، غذاخوری سنتی، غذاخوری مدرن، روف‌گاردن، سالن کنفرانس و پارکینگ طبقاتی از جمله بخش‌های مختلف این هتل بوده و میزان سرمایه‌گذاری آن چهار هزار میلیارد ریال است.
 ۵۲ پروژه با سرمایه گذاری ۶۹۰۰ میلیارد تومان در حال اجراست
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت:به‌غیر از ۴۱ پروژه افتتاحی با حضور مهندس ضرغامی، در حال حاضر ۵۲ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۶۹۰۰ میلیارد تومانی در حال اجرا است.
صفری اظهار کرد:از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۲۷۶ موافقت اصولی در حوزه‌های هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، بوم‌گردی، مرکز تفریحی، سفره‌خانه ، مجتمع های گردشگری و ... با حجم سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۲۱۲ میلیارد تومان و اشتغال دو هزار و ۱۴۰ نفر صادر شده و نیز ۲۴ پروانه بهره‌براری با حجم سرمایه‌گذاری ۴۸۵.۵ میلیارد تومان و اشتغال ۷۶ نفر صادر شده است.وی افزود:پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از پروژه های در دست اجرا برای
 ۱۱۸۷ نفر ایجاد اشتغال شود و تعداد ۱۱۱۰ اتاق با دو هزار و ۳۶۱ تخت اقامتی به ظرفیت تخت اقامتی استان اضافه شود.صفری گفت:از این تعداد ۹ پروژه پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد داشته که شامل دو هتل ۵ ستاره، یک هتل ۴ ستاره، مهمان‌پذیر،  ۲ واحد سفره‌خانه سنتی، مجتمع گردشگری و بومگردی با سرمایه‌گذاری ۱۲۹۸ میلیارد تومانی است.مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با اشاره به افتتاح ۱۲ واحد اقامتی شامل ۸ واحد بوم‌گردی و ۴ مهمان‌پذیر در استان در سفر وزیر سابق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به آذربایجان غربی اضافه کرد: با افتتاح آنها ۲۲۱ تخت به تعداد تخت‌های استان اضافه شده است و در مجموع در دولت سیزدهم۸۰۰ تخت به تعداد تخت‌های استان اضافه شده و در حال حاضر تعداد تخت‌های اقامتی استان به پنج هزار و ۵۸۶ تخت رسیده است.
 ظرفیت مراکز اقامتی استان آذربایجان غربی تکمیل شد
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت:در ایام تعطیلات شهریورماه سال جاری ظرفیت اغلب مراکز اقامتی سطح استان تکمیل شده است.
صفری اظهار کرد: در این ایام شاهد افزایش تعداد مسافران در سطح استان بودیم، به‌طوری که واحدهای اقامتی با حداکثر ظرفیت به مسافران تابستانی خدمات ارائه دادند و در این میان ظرفیت مراکز اقامتی شهرستان‌های ارومیه، مهاباد، پیرانشهر، خوی و ماکو تا ۱۰۰ درصد و مابقی شهرستان‌ها تا ۷۰ درصد تکمیل شده بود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در سطح استان  ۱۲۴ واحد اقامتی با پنج هزار و ۴۶۰ تخت و دو هزار و  ۲۸۰ اتاق وجود دارد که در این مدت پذیرای مسافران داخلی و خارجی بودند.وی گفت: پیش‌بینی می‌شود روند تصاعدی ورود مسافر به استان تا پایان تابستان نیز همچنان ادامه داشته باشد و در این مدت بازدید از مراکز اقامتی نیز تشدید شده و تلاش می‌شود با ارائه خدمات مطلوب، مسافران خاطرات خوشی را در آذربایجان غربی داشته باشند.
صفری بیان کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری در استان انجام شده است که اجرای ۵۲ پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۶۸۰۰ میلیارد تومانی، افتتاح چندین موزه از جمله موزه صنایع‌دستی و ورزش، مرمت و احیای مسجد جامع ارومیه و انجام بیش از ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی از جمله آنها هستند.