تعمیرات پیشگیرانه در اعماق خلیج‌فارس برای جلوگیری از آلودگی نفتی

برای نخستین بار انجام شد؛

مدیرعامل پایانه‌های نفتی ایران گفت: تعمیرات پیشگیرانه خطوط انتقال نفت در اعماق خلیج‌فارس، نقشی مهم در حفاظت از اکوسیستم و محیط‌زیست دریایی خواهد داشت.

مدیرعامل پایانه‌های نفتی ایران گفت: تعمیرات پیشگیرانه خطوط انتقال نفت در اعماق خلیج‌فارس، نقشی مهم در حفاظت از اکوسیستم و محیط‌زیست دریایی خواهد داشت.
به گزارش شانا به‌نقل از شرکت پایانه‌های نفتی ایران، بخش مهمی از اقتصاد کشور وابسته به فروش نفت است، که جزیره خارک نقش مهمی در این زمینه دارد؛ زیرا نفت خام از طریق خطوط لوله واقع بر بستر خلیج‌فارس به خارک منتقل و از آنجا صادر می‌شود.
خط لوله انتقال نفت از شهرستان گناوه به جزیره خارک با وجود نقش مهمی که در صادرات دارد، می‌تواند با مخاطراتی روبه‌رو شود که هم صادرات را با چالش هماره کند و هم به محیط‌زیست ضربه بزند.
نشت نفت از این خطوط لوله می‌تواند باعث تعلل و تأخیر در صادرات نفت، همچنین ورود نفت خام به آب دریا و پدیدارشدن مشکلات و مسائل زیست‌محیطی متعددی همچون آلودگی ساحل و دریا شود.
در سال‌های گذشته بارها شاهد ورود آلودگی‌های نفتی در خلیج‌فارس بوده‌ایم که البته بخشی از آن مربوط به خطوط لوله بوده، اما نشت مواد نفتی از شناورها و سکوها و دیگر عوامل نیز در این زمینه اثرگذار بوده است.
در همین زمینه، انجام اقدام‌های پیشگیرانه نظیر نوسازی و بهسازی خطوط و همچنین شناسایی مناطق آسیب‌پذیر و رفع چالش‌ها پیش از وقوع حادثه و خسارت، بسیار مهم و اثرگذار است.
شرکت پایانه‌های نفتی ایران در اقدامی پیشگیرانه و پیش از بروز حادثه، با تلاش مهندسان ایرانی، طی ۱۲ روز، تعمیر خط شماره ۳ انتقال نفت خام از بندر گناوه به جزیره خارک در اعماق خلیج‌فارس را انجام داد.