نرخ باسوادی در کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری است

معاون سوادآموزی کرمانشاه:

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت:نرخ باسوادی در این استان یک درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت:نرخ باسوادی در این استان یک درصد بالاتر از میانگین کشوری است.
به گزارش مهر، یاسر کرمی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی سوادآموزی که در سالن جلسات این معاونت برگزار شد، اظهار کرد: این روز برای ارتقا سطح سواد افراد و ریشه کنی بی‌سوادی مطلق توسط یونسکو نامگذاری شده و هر ساله نیز یک شعار بر اساس نیاز روز جامعه جهانی برای آن طراحی و معرفی می‌شود.
وی افزود: شعار سال گذشته به دلیل جنگ و درگیری بین کشورها "ارتقا جامعه انسانی" تعیین شد و امسال نیز این شعار "ترویج آموزش چند زبانه، سواد برای درک متقابل و صلح" است، چرا که سواد ابزاری برای صلح و درک متقابل بین انسان‌ها به‌شمار می‌شود.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت سطح سواد و برنامه‌های سوادآموزی در این استان، گفت: بیش از ۹۸ درصد از جمعیت جامعه هدف در استان کرمانشاه باسواد هستند که این رقم حدود یک درصد بالاتر از میانگین کشوری است.
کرمی توضیح داد: رنج سنی جامعه هدف سوادآموزی از ۱۰ تا ۵۹ سال سن است.
وی با بیان اینکه شهرستان پاوه باسوادترین شهر این استان است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته شهرستان‌های دیگری از جمله هرسین فعالیت‌های زیادی برای بالا بردن میانگین باسوادی در شهر خود انجام داده‌اند.
کرمی به دلایل ریشه کن نشدن بی‌سوادی در کشور و به طبع در کرمانشاه اشاره و تصریح کرد: دلیل اصلی این موضوع باز بودن مبادی بی‌سوادی است که عواملی از جمله فقر اقتصادی و فرهنگی، مهاجرت‌های غیرقانونی و… تأثیر مستقیم بر آن دارد.
وی با اشاره به شاخص‌های ارزیابی ۲۱ گانه سازمان نهضت سوادآموزی کشور، بیان کرد: کرمانشاه در کسب رتبه‌های این شاخص‌ها طی سه سال گذشته جز استان‌های برتر کشور بوده است که این تکرار برتری طی سه سال متوالی نشان از جدیت و تلاش برای افزایش باسوادی در این استان است.
 روستاهای کرمانشاه باسواد می‌شوند
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه شناسایی، پالایش و آموزش بی‌سوادان را سه راهبرد اصلی سازمان دانست و گفت: شناسایی بی‌سوادان مهمترین راهبرد در این حوزه است که با کمک حلقه‌های میانی از جمله کمیته امداد و بهزیستی این راهبرد انجام می‌شود.
کرمی یکی از طرح‌های اجرا شده در راهبرد شناسایی را طرح روستای باسواد عنوان کرد و توضیح داد: ایده این طرح از سوی استان کرمانشاه در سال گذشته مطرح شد که طی آن با همکاری فرمانداران، بخشداران و دهیاران هر منطقه، افراد بی‌سواد در هر روستا شناسایی و به معاونت سوادآموزی استان جهت پالایش معرفی می‌شوند.
وی با بیان اینکه برای سال گذشته طرح روستای باسواد در ۳۰ درصد از روستاهای این استان به اجرا درآمد، خاطر نشان کرد: شناسایی افراد بی‌سواد در این روستاها به پایان رسیده است که نتیجه آن معرفی حدود چهار هزار نفر بی‌سواد و کم سواد بوده است.
کرمی تصریح کرد: این افراد هم اکنون در مرحله پایش قرار دارند که بر اساس ارزیابی‌ها پیش بینی می‌شود تنها ۴۰ درصد از افراد معرفی شده بی‌سواد و کم سواد باشند که در مرحله بعدی تحت آموزش قرار خواهند گرفت.