آینده ایران در جوانی جمعیت نهفته است

وزیر بهداشت:

وزیر بهداشت، از جوانی جمعیت به عنوان یک مسئله ملی یاد کرد که تبعات آن متوجه آینده کشور است.

آینده ایران در جوانی جمعیت نهفته است

وزیر بهداشت، از جوانی جمعیت به عنوان یک مسئله ملی یاد کرد که تبعات آن متوجه آینده کشور است.
به گزارش مهر، محمدرضا ظفرقندی، در همایش جوانی جمعیت که در سالن همایش‌های بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار می‌شود، گفت: ۷۳ ماده برای قانون جوانی جمعیت تصویب شده که بخش عمده‌ای از این مواد قانونی مربوط به وزارت بهداشت است.
وی از جوانی جمعیت به عنوان یک مسئله ملی یاد کرد و افزود: آینده ایران در گرو اجرای درست قانون جوانی جمعیت است.
وزیر بهداشت ادامه داد:قانون جوانی جمعیت فقط جوانی جمعیت نیست، بلکه موضوعات زیادی مثل سالمندی و مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز در آن نهفته است.
وی با عنوان این مطلب که حدود ۷۰ درصد از مشکلات نظام سلامت در خارج از نظام سلامت شکل می‌گیرد، افزود: اگر برای حل مشکل به موضوع هم‌افزایی توجه نکنیم، نمی‌توانیم مسائل را حل کنیم.
وزیر بهداشت ادامه داد:در برهه‌ای از زمان، تصمیم بر این بود که سیاست کنترل جمعیت اجرا شود اما به خوبی اجرا نشد.
ظفرقندی با بیان اینکه در حوزه جمعیت دچار چالش هستیم، افزود: تعداد مادران ایرانی کم است و به همین میزان نیز فرزندآوری کاهش می‌یابد. باز هم تاکید می‌کنم موضوع حل مشکلات جمعیت باید سیستماتیک باشد و تمام مجموعه‌های اثرگذار در این حوزه پای کار بیایند و نقش خود را ایفا کنند.
وی با بیان اینکه با بیان اینکه با بحران جمعیتی روبرو هستیم، گفت:اگر مشکلات جمعیتی را در کانون توجه قرار ندهیم، ایران به پیرترین کشور دنیا طی سال‌های آینده تبدیل می‌شود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه حضور زنان در مجامع علمی کشور افزایش یافته است، افزود:اگرچه میزان حضور زنان در مجامع علمی افزایش یافته اما این موضوع می‌تواند با نقش مادری آنها تداخل ایجاد کند و در همین رابطه مردان دارای وظایف متعددی برای حل این موضوع هستند و باید به حل آن توجه کنند.
وی با بیان اینکه از منظر سقط جنین دارای آمار خوبی نیستیم، گفت:این موضوع از نظر فقهی، اجتماعی و بهداشتی دارای اهمیت است و باید با اقدامات مساعد از لجام‌گسیختگی در این حوزه جلوگیری کنیم.
ظفرقندی به موضوع درمان ناباروری در کشور اشاره کرد و افزود:درمان ناباروری باید به صورت سیستماتیک باشد، یعنی اینکه از بهورزان که در روستاها فعالیت می‌کنند تا سطوح بالا برای درمان ناباروری اقدام کنند.
وزیر بهداشت درباره زایمان طبیعی، گفت: اقدامات باید به نحوی باشد که یک مادر به هنگام زایمان طبیعی لحظات خوشایندی را تجربه کند.