لزوم تسریع در اتصال خط لوله گوره - جاسک برای تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد کرد؛

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با اتصال هرچه سریعتر خط لوله گوره - جاسک به پالایشگاه بندرعباس برای تأمین خوراک پایدار، امکان تولید حداکثری بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی در این مجتمع پالایشی فراهم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با اتصال هرچه سریعتر خط لوله گوره - جاسک به پالایشگاه بندرعباس برای تأمین خوراک پایدار، امکان تولید حداکثری بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی در این مجتمع پالایشی فراهم خواهد شد.
به گزارش شانا، محمدصادق عظیمی‌فر در نخستین روز سفر کاری خود به هرمزگان ضمن بازدید از پالایشگاه بندرعباس و دیگر تأسیسات تولید، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده در این استان، طی نشستی در پالایشگاه بندرعباس گفت: امروز صنعت پالایش کشور درگیر چالش‌ها و مسائل مهمی از جمله ناترازی تولید و مصرف، تکمیل نشدن زنجیره ارزش و حکمرانی صنعت پالایش است.
وی افزود: در زمینه ناترازی اگر چه پالایشگاه بندرعباس و دیگر پالایشگاه‌ها در بخش تولید مأموریت خود را به نحو مطلوب انجام می‌دهند، اما طبق بررسی‌ها باید گفت که توان تولید بیشتری در پالایشگاه‌های موجود داریم که در کنار مدیریت مصرف می‌توان ناترازی را از بُعد عرضه تا حدی مدیریت کرد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: در پالایشگاه بندرعباس اصلی‌ترین عاملی که سبب شده است تولید کافی نداشته باشیم،‌ وقفه در دریافت خوراک به‌دلیل انتقال خوراک پالایشگاه بوسیله کشتی است و تدبیری که برای این موضوع اتخاذ شده است، دریافت خوراک از خط لوله گوره - جاسک است که برای پایداری دریافت خوراک باید هر چه زودتر این اتصال انجام شود؛ همین اتفاق حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار بشکه کاهش تولید ناشی از وقفه دریافت خوراک را جبران و افزون بر آن بنزین و فرآورده‌های بیشتر تولید خواهد شد و عواید آن نیز به پالایشگاه می‌رسد.
عظیمی‌فر بیان کرد: درباره طرح‌ها و تکمیل زنجیره ارزش حدود دو هفته پیش رهبر معظم انقلاب در بیانات خود بر این نکته تأکید کردند که ما در بحث پالایش و زنجیره ارزش در تولید سوخت، در حال درجازدن هستیم و محصولات پائین‌دست ارزشمندی که می‌شود از محل پالایش فرآورده‌های نفتی به آن دسترسی پیدا کرد، سراغ آن‌ها نرفته‌ایم، کارهای خوب زیربنائی در بندرعباس آغاز شده و در دو تا سه ماه اخیر پیشرفت‌ در بخش‌های مختلف مناسب بوده است؛ اگر چه چالش‌های درونی و بیرونی وجود دارد که در شرکت ملی پالایش و پخش پیگیری خواهد شد و در بحث مسائل مالی و سرمایه‌گذاری و فاینانس باید به‌سرعت تعیین تکلیف کرده و از ابزارهای در دسترس برای پویایی بیشتر بهره‌مند شد.
وی گفت: مسئله حکمرانی صنعت پالایش نیز با مسائل عدیده‌ای روبرو هستیم و سیاست‌گذاری و روابط مالی بین دولت و صنعت پالایش مناسب نبود و سبب بروز چالش‌های مالی کنونی شده است.
معاون وزیر نفت افزود: با وجود شرایط موجود باز هم می‌توان راهکارهایی را برای کاهش مطالبات پالایشگاه‌ها به‌کار گرفت و ظرفیت‌های خوبی نیز در بودجه سال ۱۴۰۳ وجود دارد که باید هر چه سریعتر عملیاتی شود.