ضرورت حمایت از زندگی عشایری برای حفظ امنیت غذایی کشور

مدیر امور عشایر استان تهران اعلام کرد؛

مدیر امور عشایر استان تهران گفت: حمایت از زندگی عشایری امری ضروری است چرا که این جامعه تولید کننده تأمین کننده بخشی از امنیت غذایی کشور هستند.

ضرورت حمایت از زندگی عشایری برای حفظ امنیت غذایی کشور

مدیر امور عشایر استان تهران گفت: حمایت از زندگی عشایری امری ضروری است چرا که این جامعه تولید کننده تأمین کننده بخشی از امنیت غذایی کشور هستند.
فرشید ذبیحی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه جامعه تولید کننده با کمترین امکانات مشغول امر تولیدات محصولات لبنی و حتی باغی هستند، افزود: اگر تولیدات این عشایر تولید کننده نبود کشور در تأمین محصولات لبنی و دامی با مشکل مواجه بود.
وی ادامه داد: در استان تهران عشایر با داشتن ۷۰۰ هزار رأس دام سبک تأمین کننده اصلی گوشت قرمز هستند و حدود ۳۰ درصد گوشت قرمز پایتخت نشینان را تأمین می‌کنند. اگر از این جامعه حمایت بیشتری شود استان تهران و حتی کشور از واردات گوشت بی نیاز می شود چرا که هر یک نفر عشایر به اندازه چندین خانواده شهرنشین در امر تولید فعالیت می‌کنند.
به گفته مدیر امور عشایر استان تهران، با حمایت دولت چهاردهم می شود در زمینه افزایش تولید با اعطای نهاده دامی مدت دار و توزیع تسهیلات مناسب از این جامعه تولید کننده، حمایت کرد.
ذبیحی در بخش دیگری از صحبت های خود به کوچ پاییزه عشایر اشاره کرد و گفت: عشایر استان تهران همراه عشایر استان‌های قم، مرکزی و سمنان حدود یکصد روز از سال را در مناطق سردسیر شهرستان‌های شمیرانات، فیروزکوه و دماوند در شمال این استان مشغول با تولید محصولات لبنی و دامی سپری کردند.
وی افزود:‌ کوچ پاییزه عشایر استان به مدت ۲ ماه ادامه خواهد داشت و استقرار آنان در نیمه آبان ماه به‌طور کامل در مناطق گرمسیری استان پایان می‌یابد. یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری استان تهران به همراه عشایر مهمان از استان‌های همجوار اکنون به مناطق میان‌بند و قشلاقی جنوب استان در حال عزیمت هستند.
مدیر امور عشایر استان تهران با اشاره به خدمات ارائه شده به عشایر در مناطق سردسیر گفت: در سال جاری به عشایر کوچنده در مناطق ییلاقی (سردسیر) خدماتی نظیر آبرسانی سیار، توزیع سیلندر گاز، آرد و مرمت ایل‌ راه‌های عشایری ارائه و هماهنگی‌های لازم نیز در بخش‌های بهداشت و درمان، راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط زیست و فرمانداری‌ها انجام شد. در سال جاری استقرار سامانه‌های استفاده از انرژی خورشیدی در تأمین روشنایی و حمام‌های خورشیدی نیز در مناطق ییلاقی اجرا شد.