نقش شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان بازوی اجرایی پروژه‌های پالایشی بازیابی می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران:

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به برنامه‌ریزی این شرکت برای بازیابی نقش شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان بازوی اجرایی صنعت پالایش در دوره جدید، گفت: یکی از ملزومات تحقق این هدف، به‌کارگیری ابزارهای روزآمد تأمین منابع مالی برای پروژه‌هاست.

نقش شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان بازوی اجرایی پروژه‌های پالایشی بازیابی می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به برنامه‌ریزی این شرکت برای بازیابی نقش شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان بازوی اجرایی صنعت پالایش در دوره جدید، گفت: یکی از ملزومات تحقق این هدف، به‌کارگیری ابزارهای روزآمد تأمین منابع مالی برای پروژه‌هاست.
به گزارش شانا، محمدصادق عظیمی‌فر در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران که با حضور فرهاد احمدی، مدیرعامل پیشین و محمد مشکین‌فام، سرپرست جدید شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و جمعی از مدیران و مجریان در محل این شرکت برگزار شد، گفت: افتخار می‌کنم در خدمت مدیران شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران هستم. این شرکت شناسنامه صنعت پالایش است، از آقای فرهاد احمدی بابت زحمات و دستاوردهای قابل‌ توجه‌شان قدردانی می‌کنم.
وی افزود: آقای مشکین‌فام از مدیران شناسنامه‌دار صنعت نفت است و در دوره مدیریت ایشان در نفت و گاز پارس، تولید گاز کشور ۳۰درصد (۳۰۰ میلیون مترمکعب) افزایش یافت. ایشان تجربه کار در کلاس جهانی و در کنار شرکت‌های بزرگ بین‌المللی را در کارنامه کاری خود دارد و پروژه‌های پیچیده‌ای را به ثمر رسانده است، همچنین به سلامت نفس و سخت‌کوشی شهره است و امیدواریم با حضور ایشان فصلی نو در اجرای پروژه‌های پالایشی باز شود و شرکت ملی مهندسی بتواند جایگاه خود را به‌عنوان بازوی اجرایی پالایش و پخش، بیش‌ازپیش بازیابی کند.
معاون وزیر نفت در امور پالایش تأکید کرد: اولویت‌هایی که در این شرکت با توجه به ناترازی فرآورده کشور مدنظر است، تحویل هرچه سریع‌تر طرح‌های خطوط لوله به‌ویژه پروژه خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان است که راه‌اندازی آن برای شبکه انتقال کشور بسیار حیاتی است. امیدواریم فاز نخست پروژه در یک تا دو ماه آینده و مابقی پروژه‌ها نیز در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.
عظیمی‌فر بیان کرد: افزایش بهره‌وری، چابک‌سازی فرایندها و کاهش هزینه‌ها از اولویت‌های دیگری است که باید در دوره مدیریت جدید دنبال شود.
وی تأکید کرد: تأمین منابع مالی پاشنه آشیل صنعت پالایش است و برای این منظور واحد سرمایه‌گذاری شرکت ملی پالایش و پخش را فعال خواهیم کرد تا بتوانیم ابزارهای جدید تأمین منابع مالی را به‌ کار ببندیم. برنامه‌ریزی در این زمینه انجام شده است و امیدواریم بتوانیم سهم بیشتری را از منابع داخلی و خارجی به‌سمت شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت جاری کنیم و در حوزه توسعه بازار به‌سمت پروژه‌هایی حرکت کنیم که بار تأمین منابع روی دوش شرکت نباشد و پروژه‌های برون‌مرزی توسعه یابد. در موضوع ابزار تأمین منابع مالی نیز باید تیمی متخصص تشکیل بدهیم تا بتوانیم ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران باید بتواند نقش راهبری در پروژه‌های فاز ۲ پالایشگاه آبادان، پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه خوزستان داشته باشد و به‌عنوان بازوی اجرایی ایفای نقش کند.
عظیمی‌فر افزود: در موضوع سرمایه انسانی نیز به دلیل سیاست‌های سال‌های اخیر، با خروج نیروی انسانی باتجربه به‌سمت کشورهای خارجی یا بخش خصوصی روبه‌رو هستیم، بنابراین باید از ابزارهای ممکن برای نگهداشت نیروی انسانی به‌عنوان مهم‌ترین دارایی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت بهره‌مند شویم.
 کار گروهی مشترک و توجه به سرمایه انسانی لازمه پیشرفت پروژه‌های پالایشی است
محمد مشکین‌فام، سرپرست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز در این آیین، بیشتر سوابق خود را در حوزه مهندسی و توسعه اعلام کرد و گفت: در سال‌های گذشته در شرکت نفت و گاز پارس قریب ۳۰۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شد، ۱۶۹ حلقه چاه حفاری و همچنین ۲۰ سکوی سرچاهی نیز تکمیل و راه‌اندازی شد.
وی با اشاره به تکمیل و راه‌اندازی قریب ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله دریایی ۳۲ اینچ از سوی شرکت نفت و گاز پارس در سال‌های گذشته، افزود: ۱۷ ترین گازی را تکمیل و وارد مدار کردیم و توانستیم در حد توان اقدام‌های متنوعی را در این شرکت انجام دهیم و همه این موارد با کار گروهی مشترک انجام شده است. سرمایه انسانی برای من اولویت است و میزان مهارت‌های کارکنان برایم اهمیت بسیاری دارد.
سرپرست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تأکید کرد: شرکت ملی مهندسی نقش مهمی در توسعه شرکت ملی پالایش ‌و پخش فرآورده‌های نفتی دارد و با فرهنگ شرکت‌های توسعه‌ای و مسائل بنگاه‌داری آشنا هستم و امیدواریم همچون آقای احمدی، دلسوزانه پیگیر پیشرفت پروژه‌ها باشیم.
 پیشرفت خیره‌کننده پروژه‌های پالایشی به‌رغم تأمین منابع مالی موردنیاز
فرهاد احمدی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز در این آیین گزارشی درباره آخرین وضع پروژه‌های این شرکت ارائه کرد.
وی با اشاره به اینکه در این شرکت، بیش از ۱۲ پروژه تازه به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو تعریف شده است، گفت: این شرکت پیشانی پایین‌دستی وزارت نفت است و با تأمین منابع مالی این پروژه‌ها، سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در صنایع پالایشی انجام خواهد شد.
مدیرعامل پیشین شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران افزود: برای نخستین بار ۳ هزار و ۵۸۴ میلیارد تومان از بخش خصوصی به شرکت اختصاص دادیم. از ۴۸ پروژه‌ سنواتی، ۳۸ پروژه را حل‌وفصل کردیم و مابقی نیز که بسته نشده، خارج از وظایف ماست.
احمدی با اشاره به اجرای پروژه برون‌مرزی پالایشگاه «ال‌پالیتو» ونزوئلا، آن را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت نفت در سال‌های گذشته قلمداد کرد و گفت: برای نخستین بار در این پروژه صادرات تجهیزات و کالای صنعت نفت انجام شده است.
وی با بیان اینکه مبلغ طلب ارزی شرکت قابل‌ توجه است و تا امروز فقط ۱۰ میلیون یورو از این مقدار تسویه شده است، بیان کرد: برای مدیرعامل جدید شرکت آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم در این بستر آماده‌شده با همان قوت به کار خود
 ادامه دهد.