قیمت گوشت مرغ کاهش می‌یابد

یک مقام صنفی:

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت:تا دو هفته آینده که مسافرت‌ها کاهش می‌یابد نرخ گوشت مرغ هم پایین خواهد آمد.

قیمت گوشت مرغ کاهش می‌یابد

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت:تا دو هفته آینده که مسافرت‌ها کاهش می‌یابد نرخ گوشت مرغ هم پایین خواهد آمد.
به گزارش مهر، نرخ گوشت مرغ در دو هفته اخیر روند افزایشی داشت به طوری که در ۵ ماهه نخست سال قیمت این محصول پروتئینی بین ۷۸ تا ۸۸ هزار تومان در هر کیلو متغیر بود؛ اما در دو هفته اخیر این عدد به ۹۵ هزار تومان رسیده است.
علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت مصوب گوشت مرغ تغییر کرده است به مهر گفت: تقریباً دو سال است که برای مرغ قیمت مصوب تعیین نمی‌شود و علاقه‌ای هم به این موضوع نداریم. قیمت مصوب و دستوری قابلیت اجرایی نداشته و با مؤلفه‌های اقتصادی منافات دارد.
وی افزود: ۵ اسفند سال گذشته طی مکاتبه‌ای که اتحادیه با محمدعلی نیکبخت، وزیر وقت جهاد کشاورزی داشت خواهان پیگیری نرخ مرغ شد زیرا تولیدکنندگان در حال زیان بودند.
وی ادامه داد:قیمت تمام شده مرغ زنده با نرخ جوجه یک روزه ۳۰ هزار تومانی و سویا ۲۲ هزار تومانی مبلغ ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان بود. وزیر اسبق در ابلاغیه برای شرکت پشتیبانی امور دام داشت، از این مجموعه خواست تا گوشت‌های مرغ مازاد در سطح بازار را با قیمت ۵۸ هزار تومان جمع‌آوری کند که این شرکت نتوانست آن را عملیاتی نماید. از یک سو هم واردات انجام شده بود که تاریخ مصرف آن نزدیک بود.
وی تصریح کرد: امسال با تدابیری که اندیشیده شد گوشت مرغ مازاد صادر شد؛ البته حجم زیادی نبود. بنابراین تاکید داریم که قیمت باید در بازار و با توجه به عرضه و تقاضا مشخص شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه طی ۴ ماه متوالی از اردیبهشت تا مرداد ماه قیمت مرغ زنده بین ۵۰ تا ۵۳ تومان متغیر بود، اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر صادرات به عراق است که خودش نیز جز تولیدکنندگان مرغ در منطقه محسوب می‌شود.
افزایش مصرف گوشت مرغ در شهریور
ابراهیمی درباره چرایی افزایش قیمت گوشت مرغ در شهریور ماه، عنوان کرد: گوشت تولیدی شهریور ماه مربوط به جوجه‌ریزی تیر و اواخر خرداد ماه بوده که به دلیل گرمای هوا میزان جوجه‌ریزی در استان‌های جنوبی کاهشی و در مرکز، تراکم تولید پایین آمده بود. ضمن اینکه وزن‌گیری هم کم شده و مرغ‌ها سبک تر هستند.
وی افزود: از سوی دیگر به دلیل پایان تعطیلات تابستانی و افزایش مسافرت‌ها، مصرف مرغ در کشور شهریور ماه روند صعودی دارد. مردم هم عادت به تازه‌خوری دارند و مرغ منجمد تقاضای کمی دارد؛ از این رو مصرف در این ماه افزایش یافت.
این مسئول صنفی اظهار کرد:تا دو هفته آینده که مسافرت‌ها روند کاهشی خواهد داشت قیمت گوشت مرغ هم پایین می‌آید.
وی با اشاره به نوسان تقاضا در این ماه اضافه کرد: در حالی که ۱۷ شهریور عنوان شد میزان گوشت مرغ در میدان بهمن کم آمده است اما چند روز بعد در ۲۰ شهریور ۲۰۰ تن اضافه آمد.
ابراهیمی یادآور شد: خوشبختانه در تأمین نهاده‌های دامی مشکلی وجود ندارد و در نیمه دوم با کاهش دما تولید این محصول پروتئینی در کشور روند افزایشی خواهد داشت.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در پایان اظهار کرد: دولت و تشکل‌ها اجازه نمی‌دهند در تأمین بازار ذرت، جوجه و سویا مشکلی به وجود آید.