فجر انرژی، واحد آب‌شیرین‌کن نیم‌میلیون مترمکعبی احداث می‌کند

توسعه دریامحور در دستور کار؛

فجر انرژی خلیج‌فارس با همکاری صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در پی تأسیس واحد عظیم آب‌شیرین‌کن با ظرفیت روزانه ۵۰۰ هزار مترمکعب است.

فجر انرژی خلیج‌فارس با همکاری صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در پی تأسیس واحد عظیم آب‌شیرین‌کن با ظرفیت روزانه ۵۰۰ هزار مترمکعب است.
به گزارش شانا به‌نقل از شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس، با توجه به سیاست‌های کلان حاکمیتی در زمینه مصرف آب صنایع، تغییرات حاصل‌شده در حجم بارش جوی و افزایش گرمای هوا به‌ویژه در جنوب کشور، حفظ و حراست از منابع آبی باید به‌عنوان یک اولویت و ضرورت مهم در دستور کار صنایع آب قرار گیرد.
هم‌اکنون، بیشتر آب موردنیاز صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس تأمین می‌شود و با توجه به اینکه رودخانه کارون، منبع تأمین آب خام شرکت فجر انرژی است، کیفیت و کمیت آب این رودخانه در طی سالیان اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی، دستخوش تغییرات منفی شده و تداوم روند برداشت از آب کارون در آینده نزدیک، نه‌تنها تهدیدی برای این رودخانه و منابع آبی استان به شمار می‌رود، بلکه به کاهش ظرفیت تولید آب شرکت فجر و به‌تبع آن افزایش قیمت مصرف‌کنندگان منجر خواهد شد.
فجر انرژی خلیج‌فارس با هدف جلوگیری از مواجهه با تهدیدات قطعی و کمبود آب در آینده، کمک به شرایط زیست‌محیطی جنوب استان خوزستان، کاهش مقدار برداشت آب از رودخانه کارون و لحاظ‌کردن پدافند غیرعامل، به دنبال تأسیس و راه‌اندازی کارخانه آب‌شیرین‌کن با ظرفیت تولید نهایی روزانه نیم‌میلیون مترمکعب آب برای تأمین آب موردنیاز منطقه ویژه است.
افزایش روزافزون صنایع در کشور، منجر به در اولویت قرارگرفتن تا توسعه اقتصاد دریا محور شده و فجر انرژی نیز با پروژه احداث این تصفیه‌خانه به دنبال بهره‌برداری از بخشی از ظرفیت عظیم دریاها برای کشور است.
با توجه به درنظرگرفتن سرانه مصرف صنایع پتروشیمی استفاده‌کننده از آب‌های صنعتی شرکت فجر در افق اجرای همه طرح‌های در حال ساخت، پیش‌بینی ظرفیت روزانه ۵۰۰ هزار مترمکعب آب می‌تواند نیاز کنونی و آتی مشتریان فجر را تأمین کند.
برآورد هزینه احداث کارخانه آب‌شیرین‌کن بالغ بر ۳۴۰ هزار میلیارد ریال است و جانمایی و طرح توجیهی آن به‌طور جامع از سوی مهندسان شرکت فجر آماده شده و با توجه به سرمایه موردنیاز آن، این اقدام مهم نیازمند همکاری همه ذی‌نفعان و همچنین حمایت جدی از سوی نهادهای بالادستی است تا این طرح زیست‌محیطی، اجرایی شود.
گفتنی است، رودخانه کارون از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین رودخانه‌های کشور به شمار می‌رود و حیات بیش از ۲۰ شهرستان استان خوزستان پهناور به حیات آن گره‌خورده است و اجرای این طرح مهم فجر انرژی خلیج‌فارس، می‌تواند آینده مطمئن‌تری را برای استان و منابع آبی آن  رقم زند.