اعطای بورس «ابرار» به دانشجویان کم برخوردار

معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان از اعطای بورس ابرار با هدف حمایت از دانشجویان کم خوردار و با استفاده از خیرین خبر داد.

معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان از اعطای بورس ابرار با هدف حمایت از دانشجویان کم خوردار و با استفاده از خیرین خبر داد.
به گزارش مهر، دکتر جعفر رازقی در هفتاد و پنجمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه ها که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در حوزه دانشجویان بین الملل، بحث جذب دانشجوی بین الملل از چند جهت مهم است از یک‌جهت جذب این دانشجویان برای مرجعیت علمی و ترویج زبان فارسی مهم است. در قانون برنامه هفتم توسعه نیز ملزم شده ایم ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی جذب کنیم که تلاش همه همکاران را می طلبد.
وی ادامه داد: در بحث جذب دانشجویان بین المل کشور ترکیه ظرف ۱۰ سال گذشته ۳۲۰ هزار نفر دانشجوی خارجی جذب کرده است که عمده آن از ایران، افعانستان و عراق هستند. در جذب دانشجویان بین الملل با چالش هایی روبرو بودیم بنابراین یک آیین نامه تسهیل جذب دانشجویان خارجی در هیات وزیران تدوین شد. خیلی مشکلات با اجرای ایین‌نامه مدکور حل می شود.
معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان افزود:براساس ماده ۲ این آیین‌نامه ۵ تا ۱۰ درصد این دانشجویان باید بورسیه باشند.
وی تاکید کرد:دانشگاه ها نسبت به برنامه ریزی فرهنگی برای این دانشجویان اقدام کنند ما مکلفیم برنامه ریزی هدفمند در خصوص این دانشجویان داشته باشیم.
وی ادامه داد:در ایام‌کاری تعطیلات باید خدمات این دانشجویان ادامه یابد و متوقف نشود. برای بحث شهریه این دانشجویان باید یک سازگار ویژه داشته باشیم.
معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان ادامه داد:در یک آیین‌نامه نیز پیش بینی کردیم که همه هزینه اضافه این دانشجویان در شهریه دیده شود. فرد خارجی باید بیمه پایه را داشته باشد.سال قبل براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد سرپرستی دانشجویانان بین الملل ذیل معاونان دانشجویی قرار گیرد.
وی افزود: همچنین مقرر شده است که وزارت علوم‌ و وزارت بهداشت با همکاری وزارت خارجه با کانون های فارغ التحصیلی این دانشجویان همکاری داشته باشند. بانک مرکزی مکلف است افتتاح حساب و اینترنت بانک این دانشجویان را حل کند. همچنین اقامت این دانشجویان سالانه تمدید می شد که بر اساس آیین‌نامه مذکور به آنها اقامت طول تحصیل داده می شود به دانشجویان دکتری اقامت ۴ ساله و به دانشجویان ارشد اقامت دو ساله با ورود و خروج مکرر داده می شود.
رازقی ادامه داد: این دانشجویان دیگر برای رفتن‌ به کشور خود نیاز به مهر ما ندارند.اگر دانشجوی خارجی بنا به دلایلی مانند بدهی شهریه مشکل خروج داشت باید توسط دانشگاه به سازمان معرفی شود.
وی ادامه داد: دانشجویان طبق این مصوبه می توانند اشتغال پاره وقت داشته باشند.برای موسسات جذب دانشجویان خارجی معافیت‌مالیاتی در نظر گرفته شده است. دانشگاه ها فقط باید با این موسسات مجوز دار همکاری کنند.
وی ادامه داد:وزارت بهداشت همچنین تکلیف شده در خدمات درمانی هزینه اضافه از این دانشجویان اخد نشود.
معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان ادامه داد: دانشجویان خارجی ملزم به تحصیل به زبان فارسی هستند اما طبق یک‌مصوبه دانشگاه ها می توانند اموزش به زبان عربی و انگلیسی را آغاز کنند و دانشجویان ملزم هستند نا پایان تحصیل فارسی را فرا گیرند.