تاثیر ورزش بر سلامت سالمندان

دوران سالمندی دوره استراحت و لذت بردن از معاشرت با اعضای خانواده و دوستان است. سلامت جسمانی و روانی در این دوران می تواند به حفظ و برقراری روابط اجتماعی کمک کند.

دوران سالمندی دوره استراحت و لذت بردن از معاشرت با اعضای خانواده و دوستان است. سلامت جسمانی و روانی در این دوران می تواند به حفظ و برقراری روابط اجتماعی کمک کند.
به گزارش بهداشت نیوز، فعالیت بدنی منظم و آمادگی جسمی مطلوب، می تواند با پیشگیری از بیماری ها و یا درمان بخشی از بیماری ها، به بهبود سلامتی فرد کمک کند.
ورزش منظم در دوران سالمندی علاوه بر بهبود سلامت جسمانی و جلوگیری از افسردگی، موجب تقویت حافظه و تجدید انرژی در سالمندان می شود. هنگامی که سالمندان وضعیت سلامت جسمانی خود را تحت کنترل داشته باشند، سالمندی سالم تر و طولانی تری را نیز تجربه می کنند.
 فواید تمرین های ورزشی برای سالمندان
فعالیت های فیزیکی که به صورت مرتب انجام گیرد، می تواند احتمال ابتلاء به بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد.
انجام فعالیت های فیزیکی و تمرین های روزمره سبب کاهش یا کنترل فشار خون و قند خون می شود و کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می تواند نتایج فعالیت های فیزیکی مرتب باشد.
تمرین های عادی فیزیکی می تواند از پوکی استخوان و از شکستن لگن خاصره و استخوان ستون فقرات پیشگیری کند.
در اثر ورزش و فعالیت های فیزیکی خواب سالمند  بسیار راحت تر شده و شب را به راحتی می تواند بگذراند.
امروزه تاثیر متعادل نگه داشتن چربی بدن در پیشگیری از سرطان ها به خوبی شناخته شده است و نقش ورزش در این ارتباط می تواند کمک کننده باشد.
در حین انجام فعالیت بدنی، تولید یک ماده شیمیایی در بدن به نام «سروتونین» بیشتر می شود کاهش آن در بدن با افسردگی ارتباط دارد و در واقع داروهای ضد افسردگی نیز در برای افزایش این ماده در بدن عمل می کند.
با ورزش تولید «اندروفین»، «اپی نفرین» و «سیکوتین» نیز افزایش می یابد. این مواد به طور طبیعی باعث بالا بردن سطح هوشیاری و روحیه عمومی فرد سالمند شده و احساس انرژی و شادابی بیشتری را برای انجام کارهای روزمره زندگی به سالمند می دهد.
قدم زدن و پیاده روی از قدیمی ترین ورزش ها محسوب می شود که برای همه گروه های سنی به ویژه سالمندان، یک فعالیت فیزیکی مناسب تشخیص داده می شود. این فعالیت احتیاج به وسائل ورزشی نداشته و در هر ساعت روز و یا شب قابل انجام دادن است.
برای افراد مسن که استخوان ها رو به تحلیل و پوک شدن می رود، دریافت ویتامین و حرکت باعث پیشگیری از پوکی استخوان می شود.
حضور در بیرون منزل برای انجام فعالیت ورزشی، سبب افزایش نشاط فرد سالمند می شود.
 توصیه هایی برای انجام ورزش در سالمندان
افراد سالمند بهتر است پیاده روی را در دو نوبت صبح و عصر و هر بار 30 دقیقه انجام دهند.
 اگر توانایی انجام 30 دقیقه پیاده روی مداوم برای فرد وجود ندارد، انجام سه مرتبه پیاده روی 10 دقیقه ای توصیه می شود.