حضور زنان توانمند در سمت‌های مدیریتی وزارت نفت دولت چهاردهم

نخستین گام‌های نویدبخش تحقق عدالت جنسیتی در صنعت نفت؛

حضور و انتصاب زنان توانمند در سمت‌های ارشد مدیریتی صنعت نفت در دولت چهاردهم، نویدبخش تحقق عدالت جنسیتی، توسعه مشارکت اقتصادی زنان و شایسته‌سالاری در دوره تازه است.

حضور و انتصاب زنان توانمند در سمت‌های ارشد مدیریتی صنعت نفت در دولت چهاردهم، نویدبخش تحقق عدالت جنسیتی، توسعه مشارکت اقتصادی زنان و شایسته‌سالاری در دوره تازه است.
محسن پاک‌نژاد روز چهارشنبه هفته گذشته با انتصاب صدیقه خزائی به‌عنوان نخستین زن در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی صنعت نفت نشان داد تا چه میزان به تحقق شعارهای دولت چهاردهم در زمینه تحقق عدالت جنسیتی اعتقاد قلبی دارد و علاوه بر آن، بر تحقق شعارهای خود در زمنیه توجه به نیروی انسانی و لزوم ایجاد انگیزه در بدنه صنعت نفت مصصم است. این انتصاب همچنین با سوابق مدیریتی موفق و خوشنامی صدیقه خزائی، موجی از امیدواری را میان کارکنان صنعت نفت که چند هفته منتظر حکم انتصاب برای این پست حساس و سرنوشت‌ساز از سوی وزیر نفت بودند، ایجاد کرد.
این موج اما در دولت چهاردهم، نخستین بار توسط مسعود پزشکیان با انتخاب فرزانه صادق برای سکان‌داری وزارت راه و شهرسازی آغاز شد و دومینووار به تمامی رده‌های مدیریتی دولت تا وزارتخانه‌ها تسری یافت؛ ارتقای جایگاه زنان در ساختار دولت، حضور و به‌کارگیری زنان در سطوح بالای مدیریتی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و به‌کارگیری جوانان و نخبگان فارغ از مذهب از جمله شعارهای بنیادی پزشکیان بود که در بیانیه‌ای خطاب به زنان و دختران کشور در ایام انتخابات اعلام شده بود.
نخستین گام‌های ساختارشکنانه در صنعت مردانه نفت را اما پیش از این، بیژن زنگنه با انتخاب جسورانه مرضیه شاهدایی برای معاونت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت دوازدهم و پس از آن قائم مقامی وزارت نفت برداشته بود. زنگنه همچنین با صدور بخشنامه‌های راهگشا در حوزه زنان و خانواده تا حد زیادی مسیر را برای افزایش سهم زنان در سمت‌های مدیریتی ارشد گشود، تا جایی که وزارت نفت با سپردن برخی سمت‌های ارشد مدیریتی در دولت دوازدهم به زنان، در مقایسه تعداد زنان فعال در سمت‌های مدیریتی و ارشد، در میان دیگر وزارتخانه‌ها سرآمد شد.
زنان به‌عنوان یکی از سرمایه‌های انسانی، تقریباً نیمی از جمعیت سنین کار هر کشوری را تشکیل می‌دهند و مشارکت بالای زنان در نیروی کار و افزایش سهم زنان در نیروی کار، همچنین سمت‌های مدیریتی به‌عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی در اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه تبدیل شده است.