تأثیر ورزش بر پیشگیری و مهار فشارخون بالا

مهم است بدانیم، نداشتن فعالیت ‌بدنی با فشارخون بالا مرتبط است.برای مبتلایان به فشارخون بالا و یا پیشگیری از این مشکل، هیچ وقت شروع فعالیت بدنی دیر نیست.

مهم است بدانیم، نداشتن فعالیت ‌بدنی با فشارخون بالا مرتبط است.برای مبتلایان به فشارخون بالا و یا پیشگیری از این مشکل، هیچ وقت شروع فعالیت بدنی دیر نیست.
به گزارش بهداشت نیوز، افزایش فعالیت‌بدنی منجر به حفظ سلامت قلب و عروق و کاهش فشارخون می‌شود و خطر بیماری و سکته قلبی را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که یکی از مهم‌ترین توصیه‌های پزشکان به افرادی که فشارخون بالا دارند، افزایش فعالیت‌بدنی است.
از فواید فعالیت فیزیکی می توان به اینکه ورزش باعث تقویت استخوان‌ها، بهبود تعادل و تقویت ماهیچه‌ها و مفاصل می‌شود اشاره کرد.علاوه بر این، ورزش منجر به افزایش انرژی، تنظیم خلق‌وخو و بهبود عملکرد شناختی می‌شود. ورزش منظم به حفظ وزن سالم نیز کمک می‌کند.کنترل وزن یک راه مهم برای کنترل فشارخون است.اگر اضافه وزن دارید، کاهش حتی حدود ۲ تا ۳ کیلوگرم وزن می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. فعالیت فیزیکی بیشتر، می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.
مطالعات نشان می‌دهد که فعالیت فیزیکی فشار‌خون ماکزیمم را ۳ تا ۶ میلی متر جیوه و فشار‌خون مینیمم را ۴ تا ۱۲ میلی متر جیوه کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که حدود یک تا سه ماه طول می‌کشد تا ورزش منظم بر فشار خون تأثیر بگذارد و بعد از آن فقط تا زمانی که به ورزش ادامه دهید، باقی می‌ماند.
 ورزش و فشارخون بالا
در اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا، ورزش توصیه می‌شود.اما در صورت ابتلا به فشار خون بالا، باید برای ایمن بودن، همیشه قبل از شروع هر فعالیت بدنی جدیدی با پزشک خود مشورت کنید.
فعالیت‌بدنی باعث می‌شود فشارخون برای مدت کوتاهی افزایش پیدا کند.در اکثر افراد، این موضوع جای نگرانی ندارد و وقتی فعالیت متوقف می‌شود، فشارخون باید به سرعت به حالت عادی بازگردد.
اگر فشارخون شما بالا است، ممکن است پزشک ترجیح دهد قبل از شروع ورزش، میزان فشارخون به کمک داروها کاهش یابد. اما توصیه
می شود اگر عدد فشارخون خیلی بالا باشد، از هرگونه فعالیت جدید بدون مشورت با پزشک خود خودداری شود.
 ورزش‌های مناسب در فشارخون بالا
توصیه می‌شود که هر فرد بزرگسال  ۳۰ دقیقه در روز و پنج بار در هفته فعالیت‌بدنی با شدت متوسط داشته باشد.
فعالیت با شدت متوسط، فعالیتی است که باعث می‌شود احساس گرما کنید و سخت‌تر نفس بکشید؛ اما همچنان باید بتوانید بدون نفس‌نفس زدن بین کلمات، صحبت کنید.
از فعالیت‌های مناسب در افراد مبتلا به فشارخون بالا می ‌توان دوچرخه ‌سواری، پیاده‌ روی سریع، شنا کردن و باغبانی را نام برد.ورزش‌هایی مانند وزنه ‌برداری،
دوی سرعت و غواصی برای افرادی که فشارخون بالا دارند، توصیه نمی‌شود. قبل از شروع هر یک از این موارد با پزشک خود مشورت کنید.
 فشارخون و فعال بودن در زندگی روزمره
اگر به هر دلیلی ورزش کردن برای شما مناسب نیست، با فعال ‌تر شدن در زندگی روزمره، به کاهش فشارخون خود کمک کنید.
پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود بگنجانید و برای سفرهای کوتاه از ماشین استفاده نکنید.