کمیت شهریه جای کیفیت آموزشی را گرفته است

ثبت نام دانش آموزان برای خانواده ها تبدیل به یک معضل و بحران مادی و معنوی شده است. مراجعه به مدارس برای خانواده ها توام با دردسرهای فراوانی است که برای بسیاری از والدین دلهره آور است.

کمیت شهریه جای کیفیت آموزشی را گرفته است

ثبت نام دانش آموزان برای خانواده ها تبدیل به یک معضل و بحران مادی و معنوی شده است. مراجعه به مدارس برای خانواده ها توام با دردسرهای فراوانی است که برای بسیاری از والدین دلهره آور است.
مطالبه وجوه مختلف از والدین به بهانه های مختلف تبدیل به بخش جدا ناپذیر مراحل ثبت نام دانش آموزان تبدیل شده است. مبالغی که بعضاً از میزان حقوق یک کارمند و کارگر بیشتر است و حتی با اقساط آن نیز بسیاری از خانواده ها قادر به تأمین آن نیستند.
روند شهریه گیری در مدارس به گونه ای است که در برخی از مدارس هزینه تحصیل در مقطع ابتدایی با تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه برابری می کند!. اینکه گفته می شود مدارس براساس خدمات و کیفیت آموزش شهریه می گیرند موضوعی غیرقابل اثبات است.
یا اگر بهتر بخواهیم آن را تعبیر و معنا کنیم اینطور باید گفت که مدارس شاید خدمات فوق العاده ای ارائه دهند اما این لزوماً منجر به ارتقای کیفیت آموزشی دانش آموزان نمی گردد و آمارها نشان می دهد که این مسئله فارغ از بار آموزشی درحال تبدیل شدن به یک فعالیت اقتصادی است.
نتایج نمرات امتحانات نهایی به عنوان یکی از شاخص‌ها برای بررسی عملکرد و کیفیت آموزش و پرورش کشور شناخته می‌شود و اُفت نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی به همراه عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در نتایج "آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز" نشان می‌دهد که وضعیت کیفیت در آموزش و پرورش کشورمان اصلاً مطلوب نیست.
درحالی که شاهد رشد قارچ گونه مدارس غیردولتی و خصوصی با عناوین پرطمطراق هستیم که آینده را برای والدین دانش آموزان بسیار روشن و فرزند آنها را جزو نخبگان و مستعد حضور در دانشگاه های عالیه اروپا و آمریکا جلوه می دهند!.
این درحالی است که براساس بررسی های صورت گرفته میانگین نمرات دانش‌آموزان در مدارس دولتی البته با احتساب مدارس خاص همچون سمپاد، نمونه دولتی و شاهد از مدارس غیردولتی بالاتر است.
بیان این موضوع نه از باب تخریب مدارس غیردولتی و یا زیرسئوال بردن خدمات ارزشمند آنهاست، بلکه مراد پرداختن به رویه ای غلط در حوزه آموزش است که از یکسو این عرصه را تبدیل به ابزاری برای تولید ثروت مبدل ساخته و از سوی دیگر بحث عدالت آموزشی و شکاف میان طبقات اجتماعی را به حوزه آموزش و مدرسه کشانده است.
متأسفانه این رویه در بین باور و فرهنگ عمومی نیز رسوخ کرده است که اگر مدارس غیرانتقاعی و غیردولتی ثبت نام نکنند سطح کیفیت آموزش فرزندانشان افت خواهد کرد. همین مسئله موجب سواستفاده برخی از افراد در قالب مدیریت مدارس خصوصی گردیده است و با استفاده از این نقطه ضعف باور عمومی تا جایی که بتوانند خانواده ها را مجبور به پرداخت
هزینه های مختلفی می کنند که هیچ خروجی کیفی و آموزشی برای دانش آموزان نخواهد داشت.
امیدواریم با توانمندیهای مدیریت جدید آموزش و پرورش مشکلات  این حوزه یکی پس از دیگری برطرف گردد.
لذا این انتظار از مدیریت جدید وجود دارد تا نسبت به وضعیت مالی مدارس نظارت بیشتری داشته باشد و در مورد عملکرد مدارس،عدالت آموزشی را سرلوحه کار قرار دهد. چرا که بسیاری از نخبگان کشور بدون صرف این هزینه ها و امکانات امروز درمدارج عالی علمی در داخل و خارج از کشور مشغول به کار و تحصیل هستند. نباید اجازه داد کمیت مالی موجب تغییر کیفیت آموزشی گردد.