فردا با اصلاح قانون هم نمی توان نظام سلامت را حفظ کرد

پرستاران مشکلات عدیده‌ای دارند از جمله این مشکلات کمبود شدید نیرو، مبلغ پائین اضافه کار، اضافه کاری اجباری و عدم تحقق وعده های مسئولان است.

پرستاران مشکلات عدیده‌ای دارند از جمله این مشکلات کمبود شدید نیرو، مبلغ پائین اضافه کار، اضافه کاری اجباری و عدم تحقق وعده های مسئولان است.
پرستاران حدودا به طور متوسط 25 هزار تومان بابت هر ساعت اضافه کار دریافت می‌کنند، بعد از کامل شدن شیفت، 80 ساعت اضافه کار اجباری داده می‌شود؛ این زحمات زیاد با پرداخت ناچیز،  باعث نارضایتی پرستاران شده که می‌تواند به اختلال در نظام سلامت منجر شود. از سوی دیگر مسئله قانون سختی کاربرای پرستاران اجرا نمی شود علیرغم اینکه در این باره قانون مشخص وجود دارد.
همچنین بحث مالیات پلکانی نیز باعث شده پرستارانی که امروز در دو بیمارستان کار می‌کنند در حدود 8 تا 9 میلیون تومان مالیات پرداخت کنند که عدد بسیار قابل توجهی است.
همین مسائل موجب شده تا سالانه در سازمان نظام پرستاری 2 هزار گواهی گوداستندینگ (گواهی صلاحیت حرفه‌ای برای مهاجرت) برای پرستاران صادر شود. پرستارانی که بهترین پرستاران کشور هستند، و به سبب شرایط موجود خواستار مهاجرت و خدمت در خارج از کشور هستند.
باورداشته باشیم یا نه، مسئله مهاجرت پرستاران تبدیل به یک بحران شده است. اگر این بحران را با رسیدگی و اصلاحات قانونی درمان نکنیم باید منتظر فاجعه ای در حوزه سلامت کشور باشیم. اما قطعاً  در آن زمان دیگر با قانون و مقررات نمی توان مشکل بحران پرستاری را حل کرد. تا دیر نشده باید به فکر نظام سلامت و بدنه کادر درمان باشیم.