همکاری‌ها با ترکیه در حوزه صادرات و واردات توسعه می‌یابد

استاندار آذربایجان غربی:

استاندار آذربایجان غربی گفت: با توسعه زیرساخت‌ها و بازگشایی مرز‌های جدید و پایانه‌های بین المللی، زمینه توسعه همکاری‌ها با ترکیه در حوزه صادرات و واردات و ترانزیت داخلی و خارجی فراهم خواهد شد.

همکاری‌ها با ترکیه در حوزه صادرات و واردات توسعه می‌یابد

استاندار آذربایجان غربی گفت: با توسعه زیرساخت‌ها و بازگشایی مرز‌های جدید و پایانه‌های بین المللی، زمینه توسعه همکاری‌ها با ترکیه در حوزه صادرات و واردات و ترانزیت داخلی و خارجی فراهم خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما،محمدصادق معتمدیان در برنامه «منظر» صداوسیمای مرکز آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این استان تنها استانی است که مرز مشترک با ترکیه دارد، افزود:
آذربایجان غربی نقش مهمی در توسعه روابط همه جانبه ایران با ترکیه در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی دارد. وی همچنین با عنوان اینکه مرز مشترک آذربایجان غربی با ترکیه، دسترسی ایران به اروپا را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی در مسیر چندین کریدور بین المللی یعنی کریدور شرق و غرب و همین طور کریدور شمال غرب که قفقاز را به خلیج فارس متصل می‌کند، قرار دارد.
استاندار آذربایجان غربی به ترسیم چشم انداز تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه نیز اشاره کرده و افزود: الان نزدیک ۱۰ میلیارد دلار میزان مبادلات تجاری دو کشور بوده و راه طولانی برای تحقق چشم اندازی که توسط ایران و ترکیه پیش بینی شده، در پیش است.
معتمدیان همچنین با بیان اینکه آذربایجان غربی ظرفیت بسیار خوبی در حوزه پایانه‌های مرزی مشترک با ترکیه دارد، اضافه کرد: سه پایانه اصلی آذربایجان غربی با ترکیه در شهرستان‌های ماکو، خوی و ارومیه قرار داشته و یکی از اولویت‌های اصلی استان، تقویت و تکمیل زیرساخت‌ها و بازگشایی مرز‌های جدید است. وی در ادامه با اشاره به فعال سازی دیپلماسی منطقه‌ای در سه سال گذشته، افزود: سال گذشته نشستی با حضور استانداران مرزی چهار استان مرزی ترکیه برگزار و با امضای تفاهم نامه، تقریباً نقشه راه برای گسترش فعالیت‌های همه جانبه و همکاری‌های دوجانبه تهیه شد.
 توافقاتی در حوزه گردشگری انجام گرفته است
استاندار آذربایجان غربی بر تسهیل شرایط لازم جهت همکاری بخش خصوصی دو کشور نیز تاکید کرده و یادآور شد:اتاق بازرگانی ارومیه ارتباط خوبی با مجموعه فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان ترکیه فراهم کرده و توافقاتی نیز در حوزه گردشگری انجام گرفته است.
معتمدیان همچنین با اشاره به رفع موانع پیش روی پایانه‌ها جهت افزایش تعداد پذیرش تبادل کامیون در مرز‌های استان، افزود:استراتژی و راهبردی که مرز‌ها باید تبدیل به محل گذر و عبور شوند و نه محل توقف، از جمله سیاست‌هایی است که در آذربایجان غربی دنبال می‌کنیم. وی در ادامه با اظهار اینکه استان‌های مرزی در توسعه روابط ملی بسیار اثرگذار هستند، تصریح کرد: تعامل حوزه‌های گمرکات، پایانه ها، نیروی انتظامی و مرزبانان دو طرف باعث شده که بسیاری از مشکلات در منطقه رفع شود.
استاندار آذربایجان غربی به ویژگی‌های بندر مرسین ترکیه نیز اشاره کرده و افزود: بندر مرسین از طریق دریای مدیترانه به اروپا و آمریکا دسترسی داشته و با تامین زیرساخت‌های لازم ریلی و جاده ای، می‌توان زمینه واردات کالا از این بندر به استان را فراهم کرده و قیمت تمام شده کالا را کاهش داد.
معتمدیان همچنین با اشاره به اهمیت روان سازی تردد از مرز‌های استان، بیان داشت: تعدد مرز‌های جدید، زمینه توسعه صادرات و واردات کالا بین دو کشور مهم منطقه یعنی ترکیه و جمهوری اسلامی ایران را فراهم خواهد کرد. وی در ادامه با اشاره به سفر سال گذشته در قالب شورای عالی همکاری‌های اقتصادی دو کشور با حضور شهید رئیسی، افزود: در این سفر ۱۰ سند همکاری به امضا رسید که بخش عمده آن مربوط به آذربایجان غربی بوده و یکی از توافقات خوب نیز موضوع بازگشایی معابر جدید به ویژه کوزه رش سلماس به عنوان چهارمین مرز رسمی و بین المللی استان بود.