جایزه‌ای به ارزش یک عمر زندگی

نگاهی به پژوهش‌های برنده نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی ۲۰۲۴؛

امسال هم مانند سال‌های گذشته، دانشمندان برجسته‌ای شایسته دریافت جوایز نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی برای دستاوردهای پژوهشی خود شناخته شدند.

جایزه‌ای به ارزش یک عمر زندگی

امسال هم مانند سال‌های گذشته، دانشمندان برجسته‌ای شایسته دریافت جوایز نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی برای دستاوردهای پژوهشی خود شناخته شدند.
به گزارش ایسنا، جایزه نوبل در واقع جایزه یک عمر مطالعه، پژوهش و آزمایش است و به دانشمندانی اهدا می‌شود که با پژوهش‌های خود، تاثیر مهمی را بر دنیای علم گذاشته‌اند.دستاوردهای آنها سرنخ‌های جدیدی را در اختیار نسل بعدی پژوهشگران می‌گذارند و راه را برای پیشرفت‌های علمی بیشتر هموار می‌کنند.
در این گزارش، اسامی برندگان جوایز نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی ۲۰۲۴ را مرور می‌کنیم.
 نوبل پزشکی ۲۰۲۴
اسامی برندگان جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی روز دوشنبه ۷ اکتبر(۱۶ مهر) در ساعت ۱۱:۳۰ صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی(ساعت ۱۳ ظهر به وقت تهران) اعلام شد.
کمیته نوبل، جایزه نوبل پزشکی امسال را به «ویکتور آمبروس»(Victor Ambros) و «گری راوکون»(Gary Ruvkun) به خاطر کشف میکرو آران‌ای و نقش آن در تنظیم ژن پس از رونویسی اهدا کردند.
 نوبل فیزیک ۲۰۲۴
اسامی برندگان جایزه نوبل فیزیک روز سه‌شنبه ۸ اکتبر (۱۷ مهر) در ساعت ۱۱:۴۵ صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی(ساعت ۱۳:۱۵ ظهر به وقت تهران) اعلام شد.
کمیته نوبل، جایزه نوبل فیزیک امسال را به «جان هاپفیلد»(John Hopfield) و «جفری هینتون»(Geoffrey Hinton) به پاس اکتشافات بنیادین و ابداعاتی که یادگیری ماشینی با شبکه عصبی مصنوعی را ممکن ساخت، اهدا کرد.
 نوبل شیمی ۲۰۲۴
اسامی برندگان جایزه نوبل شیمی روز چهارشنبه ۹ اکتبر(۱۸ مهر) در ساعت ۱۱:۴۵ صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی(ساعت ۱۳:۱۵ ظهر به وقت تهران) اعلام شد.
آکادمی سلطنتی علوم سوئد، جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴ را به «دیوید بیکر»(David Baker) برای طراحی پروتئین محاسباتی و «دمیس حسابیس»(Demis Hassabis) و «جان جامپر»(John Jumper) برای پیش‌بینی ساختار پروتئین اهدا کرد.
دیوید بیکر در سال ۲۰۰۳ موفق شد پروتئین جدیدی طراحی کند که شبیه به هیچ پروتئین دیگری نیست. این اولین قدم در کاری بود که فقط می‌توان آن را به عنوان یک پیشرفت فوق‌العاده توصیف کرد. گروه تحقیقاتی بیکر یکی پس از دیگری پروتئین‌های تخیلی تولید کردند، از جمله پروتئین‌هایی که می‌توان از آنها به عنوان دارو، واکسن، نانومواد و حسگرهای کوچک استفاده کرد. دیوید بیکر برنده جایزه نوبل شیمی امسال، اولین پروتئینی را ایجاد کرد که کاملاً با تمام پروتئین‌های شناخته شده موجود، متفاوت بود.
دیگر برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴، دمیس حسابیس و جان جامپر از مدل هوش مصنوعی «آلفافولد۲»(AlphaFold2) خود برای محاسبه ساختار تمام پروتئین‌های انسانی استفاده کردند. آنها همچنین ساختار تقریباً تمام ۲۰۰ میلیون پروتئینی را که محققان تاکنون هنگام نقشه‌برداری از موجودات زمین کشف کرده‌اند، پیش‌بینی کردند. شرکت «گوگل دیپ‌مایند»(Google DeepMind) نیز کد آلفافولد۲ را در دسترس عموم قرار داده است و همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. این مدل هوش مصنوعی به یک معدن طلا برای محققان تبدیل شده است. تا اکتبر ۲۰۲۴، بیش از دو میلیون نفر از ۱۹۰ کشور از آلفافولد۲ استفاده کرده بودند.
حسابیس و جامپر با موفقیت از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی ساختار تقریباً همه پروتئین‌های شناخته شده جهان استفاده کردند. محققان اکنون با آلفافولد۲ می‌توانند مقاومت آنتی بیوتیکی را بهتر درک کنند و تصاویری از آنزیم‌هایی ایجاد کنند که می‌توانند پلاستیک را تجزیه کنند.