رتبه اول خراسان رضوی در حوزه استاندارد با ۱۴ واحد نمونه‌ برتر

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت:این استان با داشتن ۱۴ واحد برتر، رتبه اول را در تعداد واحدهای نمونه بین استان‌ها کسب کرده است.

مشهد-صفدري
مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت:این استان با داشتن ۱۴ واحد برتر، رتبه اول را در تعداد واحدهای نمونه بین استان‌ها کسب کرده است.
سیدمحمد سجادی عطار اظهار کرد:گزارش فعالیت شش ماه نخست سال از اقدامات استاندارد در خراسان رضوی شامل موارد مختلفی می‌شود، از جمله آن‌ها می‌توان به صدور ۱۳۶ پروانه استاندارد جدید برای واحدهای مختلف اشاره کرد، زیرا تولید کالاهای مشمول استاندارد اجباری، بدون دریافت استاندارد، غیرقانونی است و جرم‌انگاری محسوب می‌شود.
سجادی عطار ادامه داد:برای ارتقای کیفیت، بازرسی‌ها و نمونه‌برداری‌ها در واحدهای تولیدی، بازار و محل عرضه به‌صورت مستمر در استان انجام می‌شود.در شش ماه نخست سال، ۵۵۷۲ مورد نمونه‌برداری‌ از کالاهای تولیدی در انواع صنایع، همچنین ۶۷۰۰ بازرسی از واحدهای تولید و عرضه انجام شد که به شبکه آزمایشگاهی ارسال شده است و اگر عدم انطباقی دیده شود، ثبت سامانه و در کمیسیون ماده ۴۰ پیگیری می‌شود.
رئیس اداره کل استاندارد خراسان رضوی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال تاکنون برای ۱۷۴ مورد واحد سی‌ان‌جی و نازل ارزیابی انجام شد، بیان کرد: باید نازل‌های سوخت مورد استفاده در جایگاه‌های بنزین، دقت کافی را داشته باشد تا کمبودی در مقادیر رخ ندهد. ۱۶۱۳ مورد نازل سوخت از ابتدای سال کنترل و دقت‌سنجی شده است.
وی گفت:برای کنترل کیفیت کالاهای وارداتی و صادراتی، نماینده‌های سازمان استاندارد در گمرکات مستقر شده‌اند و نمونه‌برداری‌ها در کالاهای اساسی وارداتی مانند گندم به‌صورت مستمر انجام و سپس مجوزهای ورود صادر می‌شود.همچنین اظهارنامه‌های کنترل‌شده در موضوع واردات ۵۲۲ مورد و در بخش صادرات ۱۳۶۳ مورد بررسی و کنترل شد.
سجادی عطار افزود: ایمنی کافی تجهیزات تفریحی و شهربازی‌ها از دیگر موارد مورد بررسی سازمان استاندارد است.باید تجهیزات تفریحی مجوز بهره‌برداری از سازمان استاندارد را اخذ کنند تا مجاز به فروش و استفاده از آن‌ها باشد که به‌صورت مستمر هر سه ماه بازدید ادواری برای تایید اعتبار از آن‌ها انجام می‌شود. از ابتدای سال، ۱۳۳۵ مورد بازرسی از تجهیزات تفریحی انجام شده است.وی ادامه داد: از ۳۰ واحد نمونه استاندارد کشوری در روزهای آینده تقدیر خواهد شد که از این میان، پنج واحد نمونه از استان خراسان رضوی است، همچنین از ۷۰ واحد نمونه استانی نیز تقدیر خواهد شد که ۹ واحد استانی مربوط به خراسان رضوی هستند.
مدیرکل استاندارد خراسان رضوی افزود:استان خراسان رضوی با ۱۴ واحد برتر در تعداد واحدهای نمونه، رتبه اول را در میان استان‌های کشور کسب کرده است. استان‌های اصفهان و آذربایجان شرقی با ۱۰ واحد، رتبه دوم و استان تهران با ۹ واحد نمونه در مقام سوم قرار دارند.