طلای سیاهی که بلای جان شده است

در همه جای دنیا بازیافت زباله به عنوان یک تجارت پرسود محسوب می شود به قدری که برای آن مافیاهای مختلف شکل می گیرد و در هر زمینه برای خود بازاری اختصاصی درست می شود.

طلای سیاهی که بلای جان شده است

در همه جای دنیا بازیافت زباله به عنوان یک تجارت پرسود محسوب می شود به قدری که برای آن مافیاهای مختلف شکل می گیرد و در هر زمینه برای خود بازاری اختصاصی درست می شود.
به همین خاطر است که خرید فروش زباله به عنوان طلای سیاه،  تجارتی بین المللی دارد.
این تجارت تا حدی پویا و سودآور است که شرکت های بازیافت اقدام به خرید زباله از دیگر کشورها می کنند. این مسئله از چند جهت حائز اهمیت است. ابتدا اینکه صنعت بازیافت خود پیش زمینه ارتقای صنایع دیگر محسوب می شود و می تواند موجب توسعه در صنایع سبک و سنگین گردد.
نکته بعدی اهمیت این بازیافت زباله در راستای کمک به محیط زیست می باشد. چرا که بسیاری از کشورها قادر به بازیافت نیستند و امحای زباله های مختلف برای آنها به صرفه نیست و آن را می فروشند.
همچنین باید به مسئله اصلی تجارت زباله یعنی بازیافت اشاره داشت که یک چرخه تولید را فراهم می سازد.
به گونه ای که ابتدا یک محصولی تولید شده و قرار است از باقیمانده بلامصرف آن تولیدی دیگر را زمینه سازی کرد.
با چنین توصیفاتی ما جز کشورهایی هستیم که در صنعت بازیافت زباله ها هنوز به شکل سنتی یا آنها را می سوزانیم و یا دفن می کنیم و بازیافت به شکل استاندارد و حرفه ای آن در دستورکار قرار ندارد.  
بازیافت زباله ها در کشورما محدود به جداسازی فلزات بی ارزش و پلاستیک شده است درحالی که درهمین زمینه نیز ما ابتدایی ترین سبک بازیافت را انجام می دهیم.
درحالی که در حوزه بازیافت فلزات و پلاستیک فناوری هایی در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که این مواد بازیافتی به چرخه اول تولید باز می گردند، نه اینکه صرفاً در مراحل آخر تولید محصولات کم کیفیت و یا ذوب قرار بگیرند.
ضمن اینکه امروزه تکنولوژی هایی در حوزه بازیافت و استفاده زباله ها به وجود آمده است که خروجی این زباله ها تولید انرژی و مواد کربنی و شیمیایی است. موادی که ارزش آنها در صدر سبد خرید ارزی بسیاری از کارخانجات صنعتی است.
مخاطب ما درحالی این سطور را می خواند که ما هنوز در جمع آوری و مدیریت زباله های خانگی دچار ضعف هستیم و درشهرهای شمالی شاهد فاجعه ای محیط زیستی هستیم. به گونه ای که جنگل ها و رودها در برخی مناطق دچار آلودگی شدید شده اند و آسیب جدی به زیست بوم منطقه وارد شده است.
بهترین راهکار ورود منطقی به مسئله بازیافت حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این زمینه است. بخش خصوصی می تواند با بهره گیری از تکنولوژی روز این دستگاه ها را تولید و یا وارد کند تا چرخه بازیافت زباله به این سبک و سیاق دنبال نشود.