گام‌های بلند منطقه آزاد ماکو برای همکاری های اقتصادی با ترکیه

در دیدار سرکنسول جمهوری ترکیه با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، توسعه تبادلات مرزی و همکاری‌های اقتصادی بررسی شد.

گام‌های بلند منطقه آزاد ماکو برای همکاری های اقتصادی با ترکیه

در دیدار سرکنسول جمهوری ترکیه با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، توسعه تبادلات مرزی و همکاری‌های اقتصادی بررسی شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به دنبال برگزاری هفتمین نشست استانداران استان‌های مرزی ایران و ترکیه سرکنسول جمهوری ترکیه با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو دیدار کرد  و گام‌های بلندی برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی، لجستیک ریلی، تبادلات مرزی و رفع مشکلات مرز بازرگان و گوربلاغ در این دیدار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
جنت آکبال سرکنسول جدبد جمهوری ترکیه در ارومیه در دیدار با حسین گروسی از اعلام آمادگی ترکیه برای حل معضل تردد و مشکلات مرز گوربلاغ خبر داد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این دیدار گفت: یکی از محورهای توسعه ای منطقه آزاد ماکو لجستیک بوده که با پیگیری های انجام گرفته در سطح ملی، تصویب پروژه اتصال ریلی ایران -ترکیه از مسیر منطقه آزاد ماکو و چشمه ثریا به عنوان چهار طرح اولویت دار کشور در شورای امنیت ملی تصویب شد و براساس آن مرز چشمه ثریا به عنوان مرز ریلی اتصال ایران – ترکیه، جزو برنامه های کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه قرار گرفته است.
حسین گروسی اظهار کرد: این منطقه آزاد ظرفیتی برای تبادلات مرزی و همکاری‌های اقتصادی است که با توجه به قوانین مخصوص مناطق آزاد، زمینه گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف فراهم است.
وی گفت:برگزاری اجلاس بین المللی نقش دیپلماسی فرهنگی در توسعه اقتصادی منطقه آزاد ماکو با حضور سفرای کشور‌های عضو اکو در مرکز همایش‌های بین‎المللی صدا و سیما گامی برای ایجاد یک گفتمان مشترک بین کشور‌های اکو برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی خواهد بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از تلاش این سازمان برای تقویت رقابت پذیری واگذاری عادلانه فرصت‌ها خبرداد و گفت:پروژه احداث بزرگترین باغ پسته و گردوی خاورمیانه در این منطقه، پایلوتی برای یک کار اقتصادی در حوزه کشاورزی است.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو تاکید کرد:ما معتقدیم تولید اقتصادی و انبوه بدون زنجیره، نتیجه چندانی نخواهد داشت از این رو سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد و توسعه زنجیره تولید از مزرعه تا سفره در دستور کار این سازمان قرار گرفت.
گروسی ادامه داد:سرمایه گذاری بزرگ و صنعتی همچون طرح عظیم گاوداری شیری ۱۰ هزار رأسی شرکت ارس دام آرشام انجام شده و تولید ماهی‌های خاویاری، شاه میگو و آبزیان با استفاده از ظرفیت رودخانه ارس که
با اتمام این طرح توسط شرکت طلا خاویار ارس، منطقه آزاد ماکو به هاب پرورش ماهی‌های خاویاری تبدیل می‌شود.