باز شدن جای پای پسته سیستان ‌و بلوچستان در بازارهای جهانی

پسته سیستان و بلوچستان، به دلیل عدم برند سازی، به نام استان‌های دیگر معمولاً به فروش می‌رود که نیازمند توجه بیشتر مسئولان برای برندسازی به نام خود استان هستند.

باز شدن جای پای پسته سیستان ‌و بلوچستان در بازارهای جهانی

پسته سیستان و بلوچستان، به دلیل عدم برند سازی، به نام استان‌های دیگر معمولاً به فروش می‌رود که نیازمند توجه بیشتر مسئولان برای برندسازی به نام خود استان هستند.
پسته یکی از اعضای مهم و ثابت آجیل ایرانی است که میزان پتاسیم بالایی داشته و به علت داشتن مواد مغذی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
تولید این محصول مهم صادراتی علاوه بر استان‌های دارای نام و نشان در سیستان و بلوچستان نیز کشت و تولید می‌شود.
پسته از محبوبیت خاصی در میان ایرانیان برخوردار است که اگر به تولید آن در سیستان و بلوچستان توجه شود حسب یقین اقتصاد در این دیار جهشی چشمگیر پیدا می‌کند چرا که جدای از بازار درون‌استانی، روزها است بازار خارج از استان نیز به این محصول خطه جنوب شرقی روی خوش نشان داده و آن را طلب می‌کند.
تولید پسته در این استان ضمن ایجاد اشتغال در مراحل مختلف تولید و صادرات، یک منبع ارزشمند برای استان‌های هم‌جوار در جهت کسب درآمد ارزی محسوب می‌شود که باید برای هویت‌بخشی به برند تولیدی استان تصمیمی جدی گرفت.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون امسال بیش از ۱۰ هزار تن پسته از سطح ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار از باغات بارور این استان برداشت و روانه بازار مصرف شده است.
علیرضا دهمرده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:بیش از ۱۱ هزار هکتار از باغات سیستان‌وبلوچستان به کشت پسته اختصاص دارد که ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار آن بارور و بقیه غیربارور است.
وی؛ احمدآقایی، اکبری، اوحدی، کله قوچی، فندوقی و بادامی را عمده ارقام پسته در سیستان‌وبلوچستان برشمرد و افزود: روند توسعه باغات پسته همچنان در استان ادامه دارد.
دهمرده گفت:جای پای پسته سیستان‌وبلوچستان در بازارهای جهانی بخوبی باز شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از هر هکتار سطح باغات پسته استان به طور متوسط یک تن و ۵۰ کیلوگرم محصول پسته خشک برداشت می‌شود.
وی با اشاره به کیفیت پسته تولیدی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: پسته تولیدی استان به دلیل شرایط بسیار مطلوب آب و هوایی منطقه و استفاده کم از سم و کود از کیفیت بالایی برخوردار است به طوری که می‌توان از آن به عنوان محصول سالم و حتی ارگانیک نام برد.
  سیستان‌وبلوچستان یکی از مهمترین قطب‌های تولید این محصول در کشور است
دهمرده با بیان اینکه برداشت پسته از شهریور ماه آغاز و تا مهر ماه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: سیستان‌وبلوچستان با تولید بهترین و با کیفیت‌ترین پسته یکی از مهمترین قطب‌های تولید این محصول در کشور است.
مهدی شهرکی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زاهدان نیز گفت:در زاهدان  ۴ هزار و ۹۰۰ هکتار باغات پسته داریم که مقام اول سطح زیر کشت و تولید پسته در استان متعلق به این شهرستان است.
وی افزود: حدود ۳ هزار هکتار باغ پسته در بخش کورین قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود در مجموع از باغات شهرستان زاهدان ۵ هزار و
 ۲۰۰ تن محصول پسته برداشت و روانه بازار مصرف شود.
وی بیان کرد: یکی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی در استان توسعه باغات پسته است که توجه به ارقام بازارپسند موردتوجه است.
مدیر جهاد کشاورزی زاهدان همچنین گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری در مورد پسته توجه به ارقام بازار پسندی؛ مانند اوحدی اکبری کله‌قوچی احمد اقایی است.
وی عنوان کرد: با توجه‌ به تولید محصول پسته نیازمند ایجاد ترمینال ضبط پسته و فرآوری پسته هستیم که از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت می‌شود در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم را داشته باشند .
شهرکی بیان کرد: نیاز است تا محصول منطقه با برند خود استان وارد بازارهای کشور و جهانی شود.
وی با اشاره به کیفیت مطلوب پسته زاهدان که به‌صورت ارگانیک تولید می‌شود، گفت: اولویت‌دادن بسته‌بندی در فرآوری پسته می‌تواند درآمدزایی خوبی را با خود برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد چرا که از فروش محصول به‌صورت فله‌ای و خام‌فروشی جلوگیری می‌شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در رابطه‌ با آغاز برداشت پسته استان نیز گفت: بیش از ۱۱ هزار هکتار از باغات سیستان و بلوچستان به کشت پسته اختصاص دارد که ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.
وی با بیان اینکه از هر هکتار سطح باغات پسته استان به طور متوسط یک تن و ۵۰ کیلوگرم محصول پسته خشک برداشت می‌شود، گفت: تا پایان مهر ماه بیش از ۱۰ هزار تن محصول پسته خشک برداشت و روانه بازار مصرف شود.
نارویی افزود: سیستان و بلوچستان با تولید بهترین و باکیفیت‌ترین پسته یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید این محصولات در کشور است و خوشبختانه روند توسعه این باغات در استان ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل عدم برند سازی، محصولات کشاورزی این استان به نام استان‌های دیگر معمولاً به فروش می‌رود که نیازمند توجه بیشتر مسئولان برای برندسازی به نام خود استان هستند.