وزیر آموزش و پرورش:امروز بهترین استعدادها در مناطق محروم ما نهفته است

در همایش شصت‌ودومین جایزه البرز (بخش دانش‌آموزی) مطرح شد؛

در جریان برگزاری شصت و دومین همایش اهدای جایزه البرز، ضمن تقدیر از ۵۱ نخبه دانش‌آموزی در رشته‌های مختلف، سخنرانان بر این مساله تاکید کردند که پیشرفت آینده کشور در گرو تلاش شما دانش‌آموزان نخبه است.

وزیر آموزش و پرورش:امروز بهترین استعدادها در مناطق محروم ما نهفته است

در جریان برگزاری شصت و دومین همایش اهدای جایزه البرز، ضمن تقدیر از ۵۱ نخبه دانش‌آموزی در رشته‌های مختلف، سخنرانان بر این مساله تاکید کردند که پیشرفت آینده کشور در گرو تلاش شما دانش‌آموزان نخبه است.
به گزارش شبستان، مراسم اعطای شصت و دومین جایزه البرز در بخش دانش‌آموزی، در محل هتل ارم تهران برگزار شد.«علیرضا کاظمی» در این همایش طی سخنانی خطاب به دانش‌آموزان برگزیده جایزه البرز گفت: این افتخاری که نصیب شما شده یقیناً مسئولیت سنگینی برایتان به همراه دارد؛ خانواده‌های شما همراهی‌ و کمکتان کردند تا سطح بالا و برجسته از مراتب علمی را کسب کنید.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مرحوم «حسینعلی البرز» نگاه خلاقانه و متفاوتی به ارتقای تعلیم و تربیت طی آن سال‌ها داشت؛ با خود می‌اندیشیدم که چرا او چنین فکری به ذهنش رسیده است؟ علت این امر بسیار مهم است. آنچه که امروز مورد نیاز جامعه ماست در دو بحث قابل بحث است و شاید آن زمان هم اینگونه بود؛ یعنی در کنار همه اقداماتی که امروز ما در نظام تعلیم و تربیت و رشد و شکوفایی دانش‌آموزان و نسل آینده‌مان در حال انجام‌اش هستیم؛ این نگاه است که اهمیت دارد و اساسا جامعه زمانی پیشرفت می کند که بتوانیم الگوهای خوب و دقیقی را به جامعه عرضه کنیم، معمولا هم در آن دوران دسترسی‌ها کمتر به فضاهایی به این صورت وجود داشت.  
وی گفت: ما نیاز به الگو داریم، جامعه به الگوها نگاه می‌کند و از آنها درس گرفته و پیشرفت می‌کند؛ از جمله امور و کارهایی هم که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) طی این سالها جامعه را متوجه آن کردند بحث الگوسازی و قله‌سازی در همه زمینه‌ها بوده است به ویژه برای نسل نوجوان و جوان که در این عرصه یکی از اقدامات خلاقانه و نوآورانه و مبتکرانه و منحصر به فرد کار مرحوم «حسینعلی البرز» بود که تا امروز ماندگار و باقی است.
کاظمی با بیان اینکه ما چاره‌ای نداریم
جز اینکه برای شتاب‌بخشی به حوزه علم و پیشرفت، این استعدادها را شناسایی کنیم و از سوی دیگر با انگیزه‌هایی که می‌توانیم نسبت به این بخش‌ها داشته باشیم در این روند شتاب‌بخشی کنیم، قطعا هیچ انگیزه‌ای بالاتر از این نیست که یک دانش‌آموز را در این تراز انتخاب و به جامعه معرفی کنیم، این ارزش دارد و در نتیجه اگر جایزه ملی البرز ارزش پیدا می‌کند از این منظر بسیار اهمیت دارد و واقعا می‌تواند به ارتقای سطح علمی نظام جمهوری اسلامی ایران و در دستیابی به قله‌های رفیع علم کمک شایانی کند، شناسایی و معرفی این قله‌ها به تنهایی شتاب‌دهنده است.
 نسبت به مناطق و نقاط محروم نیز نگاه تحلیلی داشته باشیم
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تلاش ما در عرصه‌های نخبگانی متفاوت را می‌ستاییم و قطعا کمک می‌کنید تا این نوع نگاه‌های متفاوت در فضای عمومی و کلان جامعه ایجاد شود؛ از سوی دیگر باید نسبت به مناطق و نقاط محروم نیز نگاه تحلیلی داشته باشیم و اینکه ببینیم در طول این ۶۲ سال چه‌قدر توانسته‌ایم استعدادهای مناطق محروم را شناسایی، برجسته و به آنها میدان داده و عزت نفس دهیم تا زمینه‌های رشد و شکوفایی را طی کنند، امروز بهترین استعدادها در مناطق محروم ما نهفته است.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:تلاش کنیم «وقفِ علمی» دوره شکوفایی خود را پیدا کند
همچنین سیدعباس صالحی  در آیین پایانی شصت‌ودومین سال جایزه البرز دانش آموزی، این جایزه را نمادی از خدمت ایرانی به علم دانست و اظهار داشت: زنده یاد حسینعلی البرز فرصتی برای گردهمایی در پاسداشت دانایی فراهم کرد. در ادبیات دینی و تمدن ما علم و دانایی جایگاه مهمی دارد، گرچه جهاد با نام جهاد بدنی شناخته می‌شود اما جهاد مالی در کنارش مهم است و بخشی از جهاد مالی حوزه وقف علمی است.
وی گفت: اگر به تاریخ ایران و اسلام نگاه کنید مسیری که در ۱۴ قرن در حوزه علوم مختلف داشته‌ایم، می‌بینیم واقفان پیشران این حرکت بودند تا قرن چهارم و پنجم هجری قمری دولت‌ها در پیشرفت علم نقش خاصی نداشته‌اند، تمدن طلایی تا آن زمان پشتوانه‌اش وقف علمی بوده است.
صالحی افزود: تمام این مسیر تمدن تا قرن چهارم، سهم اوقاف علمی بوده و آنقدر قابل توجه بوده که وقتی نظامیه‌ها در دوره سلجوقی ساخته شد، برخی از بزرگان علم حاضر نبودند در نظامیه وارد شوند، می‌گفتند حکومتی است چون علم بر پایه حمایت مردم استوار بود. به مرور اتفاقاتی افتاد و سهم وقف، سهم قابل توجهی در مسیر تمدن در ۱۴ قرن گذشته بود. نمونه آن در وقفنامه ربع رشیدی دیده می‌شود که ۳۲۸ صفحه وقف‌نامه است بخشی از حافظه جهانی در یونسکو همین وقفنامه است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نخستین شهر دانشگاهی جهان در این وقف خود را نشان می‌دهد، امروز شهرهای دانشگاهی در جهان داریم. این شهر دانشگاهی در دوره ایلخانی از ملل مختلف در این شهر می‌آمدند، زبان‌هایی که در این شهر دانشگاهی تدریس می‌شد، زبان عربی، فارسی، چینی، یونانی و سانسکریت و ... بود. همه اقتضائات یک شهر علمی، از کارخانه، باغ‌های دارویی و ... را داشت و این نشان می‌دهد در مسیر تمدن اسلامی زمانی که دچار ایستایی نبودیم به وقف علمی به عنوان پیشران توسعه علمی نگاه می‌کردیم.
وی با بیان اینکه تاریخ وقف علمی در تمدن اسلامی خواندنی است، اظهارداشت: ما وقف‌هایی برای مرکب دانشجو ، وقف برای کاغذ و ..‌ داریم. خوشبختانه روانشاد البرز در ۶۲ سال قبل پرچمداری بازگشت به این وقف علمی را دارد که ارزشمند است و باید به نیت این شخص بزرگ مباهات کنیم.
صالحی گفت: حسینعلی البرز از یک اصالت خانوادگی برخوردار بود، پدرانش مستوفی بودند اما از این فضا جدا می‌شود و شخصیت خودساخته را پیدا می‌کند و این ترکیب خاص از او یک کارآفرین به تمام معنا می‌سازد و نشان‌دهنده ترکیب هوش و استعداد با پشتکار فراوان است، امروز بعد از ۶۲ سال باید افتخار کنید که این جایزه از چه شخصی گرفته می‌شود او بانی بزرگی بوده است.
صالحی گفت: حسینعلی البرز از یک اصالت خانوادگی برخوردار بود، پدرانش مستوفی بودند اما از این فضا جدا می‌شود و شخصیت خودساخته را پیدا می‌کند و این ترکیب خاص از او یک کارآفرین به تمام معنا می‌سازد و نشان‌دهنده ترکیب هوش و استعداد با پشتکار فراوان است، امروز بعد از ۶۲ سال باید افتخار کنید که این جایزه از چه شخصی گرفته می‌شود او بانی بزرگی بوده است.
و ...