عادي‎سازي فضاي اجتماعي، در موج دوم و سوم، بحران كرونا را طولاني‌تر خواهد كرد!

يك نكته از هزاران

فراخواندن مردم براي آغاز فعاليت‌هاي اجتماعي و حضور آنان در سطح شهر، شايد از نظر اقتصادي، تصميمي ناگزير بود و هم دولت و هم مردم، چاره‌اي جز اين نداشتند، مسئله‌اي كه دراغلب كشورهاي دنيا نيز اتفاق افتاد و فعاليت‌هاي اجتماعي رفته‌رفته به شيوه سابق خود بازگشت؛ هرچند در مورد كشور ما اين فراخوان با توصيه‌ها و الزام‌هاي شديد در مورد رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي همراه بوده و هست و خبرهاي خوبي هم از عبور ايران از نقطه اوج مي‌رسد و فعلا عدد بازتولید مؤثر ‎کروناويروس کمتر از يك است، اما حتي درصورت عدم تغيير اين شرايط تا پایان بحران چندین ماه باقی مانده است. اما اگر شرايط تغيير كند و بدتر شود، هم دوره بحران طولانی‌تر می‌شود و هم موج‌ها و نقاط اوج جدید خواهیم داشت

 

فراخواندن مردم براي آغاز فعاليت‌هاي اجتماعي و حضور آنان در سطح شهر، شايد از نظر اقتصادي، تصميمي ناگزير بود و هم دولت و هم مردم، چاره‌اي جز اين نداشتند، مسئله‌اي كه دراغلب كشورهاي دنيا نيز اتفاق افتاد و فعاليت‌هاي اجتماعي رفته‌رفته به شيوه سابق خود بازگشت؛ هرچند در مورد كشور ما اين فراخوان با توصيه‌ها و الزام‌هاي شديد در مورد رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي همراه بوده و هست و خبرهاي خوبي هم از عبور ايران از نقطه اوج مي‌رسد و فعلا عدد بازتولید مؤثر ‎کروناويروس  کمتر از يك است، اما حتي درصورت عدم تغيير اين شرايط تا پایان بحران چندین ماه باقی مانده است. اما اگر شرايط تغيير كند و بدتر شود، هم دوره بحران طولانی‌تر می‌شود و هم موج‌ها و نقاط اوج جدید خواهیم داشت.
در اين مورد معاون کل وزیر بهداشت نيز گفته است:«احتمال طغیان مجدد ویروس کرونا در ایران و کشور‌های دیگر وجود دارد و پیروزی ما در این زمینه شکننده است. تا تابستان روند نزولی را خواهیم داشت، اما این موضوع به این معنا نیست که برخی از استان‌ها پیک‌های موردی را نداشته باشند.»
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و داروی ایران نيز بروز موج دوم و سوم کرونا در ماه‌های مهر، آبان و آذر در کشور را «قطعی» مي‌داند.
وي مي‌گويد:«با توجه به پیشگیری و اقدامات و همکاری‌های خوبی که در کشورانجام شد، نگرانی‌های‌مان درباره ادامه کرونا در اردیبهشت‌ماه و خرداد کاهش یافته است، اما در پاییز و ماه‌های مهر، آبان و آذر نگرانی‌مان بسیار جدی است؛ چراکه در این ایام می‌تواند موج بعدی کرونا رخ دهد.»
ماه‌هاي مورد اشاره دقيقا زمان شروع سال تحصيلي براي دانش‌آموزان و دانشجويان است و طبعا بايد براي چنين انفجاري، از هم اكنون تدابير ويژه‌اي انديشيده شود تا از تعداد مبتلايان ولاجرم از تعداد مرگ و ميرها كاسته شود.
چرا كه به گفته همين معاونت، هنوز 90درصد مردم ايران به اين ويروس مبتلا نشده‌اند، و با بازگشت موج دوم و سوم احتمال ابتلاي زيادي خواهيم داشت، آن‌هم در حالي‌كه احتمال توليد واكسن درآينده نزديك بسيار كم است.
با اين تفاصيل، و در حالي‌كه دولت راهي بينابيني را برگزيده است؛ بهتر آن است كه مردم همچنان پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت كنند و بازگشت به محل كار و اجتماع را به معناي عادي شدن اوضاع ندانند. به گفته بسياري از پژوهشگران، براي دوسال آينده تمام مردم جهان بايد به زندگي با كرونا عادت كنند!