در مسابقه مرگ كرونا و الكل؛ كداميك برنده‌اند؟!

يك نكته از هزاران

تا پيش از شيوع كرونا، البته كشور ما چندين پيك گسترده در مورد كشته و مسموميت برخي از مردم به دليل سوءاستفاده از الكل را از سر گذارنده‌ است؛ پيكي كه هر از گاهي مي‌آيد و مي‌رود.

 

تا پيش از شيوع كرونا، البته كشور ما چندين پيك گسترده در مورد كشته و مسموميت برخي از مردم به دليل سوءاستفاده از الكل را از سر گذارنده‌ است؛ پيكي كه هر از گاهي مي‌آيد و مي‌رود.
اما پس از اپيدمي كرونا و افزايش يافتن استفاده از الكل براي ضدعفوني كردن دست و وسائل مختلف، دوباره كشور درگير مرگ و مسموميت در اثر سوءاستفاده از الكل شده است؛ برخي به همان دلايل پيش از كرونا و برخي با اين شايعه و توهم كه نوشيدن الكل موجب از بين رفتن اين ويروس در داخل بدن مي‌شود!
به همين دليل است كه در كنار كرونا كه هم‌چنان از مردم ما كشته مي‌گيرد، الكل هم حضوري فعال دارد؛ گويي كه اين دو، براي گرفتن جان مردم مسابقه گذاشته‌اند و برخي از مردم هم نه از استفاده به سبك پيشاكرونايي كوتاه مي‌آيند و نه از استفاده به دلايل بهداشتي. چنين است كه گاهي حتي قربانيان استفاده از الكل در برخي مناطق از قربانيان كرونا پيشي گرفته‌اند؛ به‌عنوان نمونه رئیس اورژانس استان فارس اعلام کرده:«تا صبح چهارشنبه ( 25 مارس 2020) 562 نفر در استان بر اثر مصرف الکل مسموم شده‌ و از این تعداد 72 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
این درحالیست که بر اساس اعلام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تا عصرهمان روز 566 مبتلا به كرونا شناسایی شده و 21 نفر به همين دليل جان خود را از دست داده‌اند، یعنی چهار برابر کمتر از قربانیان مسمومیت الکلی در این استان! مسئله مهم اين است كه برخي از مردم در مورد تفاوت الكل متانول و اتانول و درصد استاندارد استفاده از آن‌ها را نمي‌دانند و برخي حتي براي ضدعفوني كردن از الكل متانول-صنعتي- استفاده مي‌كنند كه نه تنها هيچ تاثيري ندارد، بلكه موجب مسموميت‌هاي حاد تنفسي، تنگي نفس، درگيري ريه‌ها، كبد و كليه‌ها و در نهايت مرگ مي‌شود.
مسئله مهم دراين ميان اولا اطلاع‌رساني مناسب و به‌موقع در رابطه انواع الكل و نحوه درست استفاده از آن به مردم است و دوم جلوگيري از شايعه‌پراكني سودجويان در مورد موثر بودن مصرف خوراكي الكل در جلوگيري از ابتلا به كرونا. در واقع مدتي است برخي از مردم به دليل ترس از كرونا، اما با استفاده از الكل جان خود را از دست مي‌دهند!