كاهش بيكاري و جهش توليد در دوران كرونايي

در حالي‌كه انتظار مي‌رفت در دوران كرونايي، به‌واسطه تعطيلي برخي مراكز و مشاغل، بر تعداد افراد بيكار درجامعه افزوده شود، اما براساس آمار مركز، كشور با كاهش ۱.۵ درصدي بيكاري مواجه شده است. اين در حاليست كه براساس داده‌هاي همين مركز، با توجه به اين‌كه در دوران کاهش درآمدهای نفتی، اقتصاد ایران با کاهش شدید تشکیل سرمایه مواجه شده و با توجه به وابستگی رشد اقتصادی به موجودی سرمایه، در این دوران رشد اقتصادی نیز کاهش می‌یابد؛ درحالي‌كه اشتغال تحت تاثیر این کاهش قرار نگرفته و در برخی موارد برای جبران کاهش موجودی سرمایه بر تولید، از نیروی کار بیشتری هم استفاده شده است. در اين راستا، دولت براي كارگاه‌هاي توليدي خُرد، وام‌هاي مختلفي براي جبران خسارت در نظر گرفته و اين تسهيلات را به آنان ارائه داده است. از سويي ديگر، با توجه به نياز مبرم كشور به لوازم بهداشتي مورد تاكيد سازمان بهداشت جهاني-ماسك و انواع مواد ضدعفوني كننده- دولت و مسئولان ذيربط با تشويق افراد و ارائه تسهيلات مختلف، موجب شدند كارگاه‌هاي توليد اين مواد در كشوربه تعداد زياد افزايش يافته و بر تعداد شاغلان در اين زمينه افزوده شود، تعداد افرادي كه وارد كار در اين زمينه شده‌اند، بر كاهش ميزان بيكاري در كشور نيز تاثير داشته‌اند.

كاهش بيكاري و جهش توليد در دوران كرونايي

در حالي‌كه انتظار مي‌رفت در دوران كرونايي، به‌واسطه تعطيلي برخي مراكز و مشاغل، بر تعداد افراد بيكار درجامعه افزوده شود، اما براساس آمار مركز، كشور با كاهش 1.5 درصدي بيكاري مواجه شده است. اين در حاليست كه براساس داده‌هاي همين مركز، با توجه به اين‌كه در دوران کاهش درآمدهای نفتی، اقتصاد ایران با کاهش شدید تشکیل سرمایه مواجه شده و با توجه به وابستگی رشد اقتصادی به موجودی سرمایه، در این دوران رشد اقتصادی نیز کاهش می‌یابد؛ درحالي‌كه اشتغال تحت تاثیر این کاهش قرار نگرفته و در برخی موارد برای جبران کاهش موجودی سرمایه بر تولید، از نیروی کار بیشتری هم استفاده شده است. در اين راستا، دولت براي كارگاه‌هاي توليدي خُرد، وام‌هاي مختلفي براي جبران خسارت در نظر گرفته و اين تسهيلات را به آنان ارائه داده است. از سويي ديگر، با توجه به نياز مبرم كشور به لوازم بهداشتي مورد تاكيد سازمان بهداشت جهاني-ماسك و انواع مواد ضدعفوني كننده- دولت و مسئولان ذيربط با تشويق افراد و ارائه تسهيلات مختلف، موجب شدند كارگاه‌هاي توليد اين مواد در كشوربه تعداد زياد افزايش يافته و بر تعداد شاغلان در اين زمينه افزوده شود، تعداد افرادي كه وارد كار در اين زمينه شده‌اند، بر كاهش ميزان بيكاري در كشور نيز تاثير داشته‌اند.
با اين تفاصيل و با وجود مشكلات دولت در زمينه درآمدهاي نفتي و نيز درگيري با هزينه‌كردهاي دوران كرونايي كه به هرحال بار آن بردوش دولتمردان است، ارائه همين تسهيلات و وام‌هايي از اين دست به توليدكنندگان، موجب شده جهشي در زمينه توليدات اتفاق بيفتد، طبعا ارائه تسهلات به كارگاه‌ها و كارخانه‌ها، توانسته تا حدودي اين مراكز توليد را سرپا نگاه دارد كه اميد است اين روند حمايت از توليد داخلي همچنان ادامه داشته باشد.