دريافت كنندگان ارز دولتي، چه كالاهايي وارد كرده‌اند؟

با ارائه تسهيلاتي مانند ارز دولتي، قراربود واردكنندگان، كالاهايي وارد كنند كه دقيقا مورد نياز اساسي كشور بوده و برخي از مشكلات كمبود كالاهاي اساسي از اين طريق مرتفع شود.

دريافت كنندگان ارز دولتي، چه كالاهايي وارد كرده‌اند؟

با ارائه تسهيلاتي مانند ارز دولتي، قراربود واردكنندگان، كالاهايي وارد كنند كه دقيقا مورد نياز اساسي كشور بوده و برخي از مشكلات كمبود كالاهاي اساسي از اين طريق مرتفع شود.اما نكته جالب اين است كه برخي از واردكنندگان با سوءاستفاده رانتي از اين تسهيلات، كالاهاي كاملا غيرضروري وارد كشور كردند؛ چنان‌كه حتي صداي وزيربهداشت نيز در اين مورد درآمد كه:« برخی رفته‌اند دو میلیون یورو استنت قلبی وارد کنند، اما به جایش کابل برق،
نخ دندان و غذاي سگ آورده‌اند و در لحظه هم طوری کارها را هماهنگ کردند که تا ما مطلع می‌شویم، از مرز رفته‌اند.» اين تنها يك نمونه از چندين مورد از چنين تخلف‌ها فقط در زمينه ارزداروست. كما اينكه رئیس ‌دفتر و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در نامه‌ای خطاب به چهار وزیر، از آن‌ها خواست در مورد «تعهدات ارزی ایفانشده دریافت‌کنندگان ارز واردات دارو و کالاهای اساسی»، توضیحاتی ارائه دهند. در پیوست این نامه به دو جدول در دو حوزه دارو و کالاهای اساسی اشاره شده و بر اساس این نامه، ۱۰ شرکت حوزه دارو و
 ۱۰ شرکت در امور کالاهای اساسی، از جمله شرکت‌هایی بودند که با وجود آن‌که متعهد شده‌ بودند کالا را بر اساس ارز تخصیص داده‌شده وارد کشور کنند،‌ اما بخشی از آن‌ها را وارد کشور نکردند.واردكننده ديگري، در باورنكردني‌ترين اقدام ممكن، 200 هزار دلارخلال دندان وارد كرده است.البته دندان يكي از مهم‌ترين اعضاي بدن است و ارتباط مستقيم با سلامت جسمي ما دارد.بهداشت و دندان و رعايت آن‌هم بسيار مهم است و گاهي بيماري‌هاي دهان و دندان عوارضي چون بيماري‌هاي قلبي دارد! احتمالا آناني‌كه در فكر سوءاستفاده از چنين امكاناتي بودند، بر اهميت بهداشت دهان واقف بوده و 200 هزاردلار هزينه كرده و براي حفظ بهداشت دهان و دندان و نيز گرسنه نماندن حيوانات خانگي، اقدام كرده و با استفاده از اين تسهلات ارزي دولتي، اين كالاها را وارد كرده‌اند.  
عجيب اين‌كه واردكنندگاني كه از ارزهاي مختلف دولتي و رانت‌هاي گوناگون استفاده مي‌كنند، كالاهايي وارد كرده‌اند ‌كه توان توليد آن‌ها در داخل كشور وجود دارد.