صدورمجور پلاسمادرمانی برای کرونا؛ آیا امیدی هست؟

یادداشت

بالاخر یک خبر خوب درباره کروناویروس؛ تا کنون با روش پلاسمادرمانی، حدود ۲۰۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته اند. البته به گفته دست اندرکارن، این روش درمانی در برخی شهرها و بیمارستان ها از اسفندماه در حال اجراست؛ اما متاسفانه توجهی به آن نشده بود.

صدورمجور پلاسمادرمانی برای کرونا؛  آیا امیدی هست؟

 بالاخر یک خبر خوب درباره کروناویروس؛ تا کنون با روش پلاسمادرمانی، حدود 200 بیمار مبتلا به کووید19 بهبود یافته اند. البته به گفته دست اندرکارن، این روش درمانی در برخی شهرها و بیمارستان ها از اسفندماه در حال اجراست؛ اما متاسفانه توجهی به آن نشده بود. اما اینک با درمان 200 نفر، این روش از آزمون خود سربلند بیرون آمده و برای پنج استان قم، تهران، اصفهان، اردبیل و خراسان رضوی مجوز انجام پلاسمادرمانی مجوز استفاده از این روش صادر شده است.
عضو اتاق بازرگانی فعال صنعت دارو می‌گوید:«در گام نخست پس از دریافت پلاسما از تعدادی از بهبود یافتگان کرونا، این پلاسما به تعدادی از بیماران تزریق شد که نتایج موفقیت‌آمیزی داشت و پس از آن این تزریق روی ۲۰۰ بیمار دیگر انجام شد و نتایج آن بسیار موفقیت‌آمیز بود، حال تمامی این بیماران بهتر شده و تعدادی از آن‌ها به شکلی معجزه‌آسا بهبود یافته‌اند. او افزود: در هفته‌های گذشته برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی مجوز تحقیق در مورد پلاسمادرمانی را دریافت کردند که این مسئله موجب پراکنده شدن نیرو‌ها در کشور خواهد شد. از این رو، از آن‌ها درخواست خواهیم کرد که به ما بپیوندند و به جای صرف وقت و هزینه روی تحقیقات، وارد فرایند اجرا و درمان شوند.»
خوب است بدانیم که بخش مایع خون، پلاسما (Plasma) نام دارد. پلاسما ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد و مایعی است که ۹۱ درصد آن‌را آب، ۱ درصد آن را املاح و یون‌های معدنی، ۷ درصد آن‌را پروتئین‌های پلاسما، و ۱ درصد باقی‌مانده را ویتامین‌ها، مواد قندی و لیپیدی، هورمون‌ها، اسیدهای آمینه، گلوکز و چربی و مواد دفعی تشکیل می‌دهند.
به گفته این فعال اقتصادی در زمینه دارو ودرمان، در مرحله تحقیقاتی اثبات ‌شد که این روش اثر مثبت دارد و آثار جانبی آن در حد قابل قبول است. نکته حائز اهمیت آن است که تیتر پادتن یا آنتی‌بادی در بیمار بهبود یافته تا مدت‌ها بالا می‌ماند و این سطح آنتی‌بادی در پلاسما خاصیت درمانی دارد. ضمن آن‎که بیش از یک‎بار در هفته و بیش از ۵۰۰ الی ۶۰۰ سی‌سی نباید از بیمار بهبودیافته پلاسما دریافت کرد و البته برای درمان نیز ممکن است بیش از یک‎بار تزریق نیاز باشد؛ بنابراین این‌گونه نیست که این روش درمانی بتواند همه بیماران را پوشش دهد. اما به‎طور حتم اعلام خواهد شد که چه بیمارانی در اولویت قرار خواهند گرفت.
 توجه به این نکته ضروری است که پلاسمای مورد استفاده در این روش درمانی، پلاسمای خون بیماران بهبود یافته است که در بدن آنان پادتن مقابله با بیماری ساخته و وارد جریان خون شده است، به همین دلیل میزان این پلاسما کم بوده و فقط برای درمان بیماران در اولویت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.