۲۵ هزار میلیارد تومان از ذخایر بانک مرکزی برای کرونا آزاد شد

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:

رئیس کل بانک مرکزی از آزادسازی ۲۵ هزار میلیارد تومان از ذخایر بانک مرکزی برای ارایه پکیج ۷۵ هزار میلیارد تومانی حمایت از کسب و کارها در شیوع کرونا خبر داد و گفت: قسط هر وام ۳۵هزار تومان است.

رئیس کل بانک مرکزی از آزادسازی ۲۵ هزار میلیارد تومان از ذخایر بانک مرکزی برای ارایه پکیج ۷۵ هزار میلیارد تومانی حمایت از کسب و کارها در شیوع کرونا خبر داد و گفت: قسط هر وام ۳۵هزار تومان است.
به گزارش خبرنگار مهر، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به کاهش سود وام یک میلیون تومانی برای اقشار آسیب‌پذیر گفت: بخش عمده‌ای از پکیچ ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای حمایت از کسب و کارها، به همت نظام بانکی بوده است؛ این در حالی است که هم اکنون نرخ سود بانکی ۱۸ درصد است که بر اساس پیشنهاد بانک مرکزی به دولت، مقرر شد که علاوه بر اینکه طرف تقاضا مورد مراقبت قرار گیرد، بلکه بتوان کسب و کارهای آسیب دیده را نیز مورد حمایت قرار داد.
 نرخ وام یک میلیون تومانی ۴ درصد با قسط ۳۵ هزار تومانی
وی افزود: برای حل این موضوع، وام خرید کالاهای ضروری برای مردم در نظر گرفته شد که بر این اساس، نرخ سود ۱۸ درصدی را کاهش دادیم؛ بنابراین پیشنهاد شورای پول و اعتبار نیز این بود که بخشی از ذخایر قانونی بانک مرکزی را برای این پکیج ۷۵ هزار میلیارد تومانی، ۲۵ هزار میلیارد تومان از منابع آزاد
 شد.همتی با بیان اینکه دولت به لحاظ بودجه‌ای تحت فشار سختی است، گفت: با توجه به فشار تحریم و مشکلات بودجه‌ای که کرونا هم بر آن سوار شده است، پیشنهاد بانک مرکزی این بود که مابه التفاوت نرخ ۱۲ درصدی تا ۴ درصد قرض الحسنه را دولت تقبل کند که بر این اساس رئیس جمهور نیز موافقت کرد که بار مالی آن هم برای کل، دو هزار میلیارد تومان بوده است.
وی اظهار داشت: با این کار دولت، ما یک کار دیگر را در دستور کار قرار دادیم که بر این اساس، قسط این وام ماهانه ۳۵ هزار تومان است که بازپرداخت آن هم ۳۰ ماهه است.
 نرخ رشد نقدینگی از ۲۳ درصد بیشتر نمی‌شود
وی در خصوص اثر تورمی ۷۵ هزار میلیارد تومانی افزود: اثر تورمی با اثر نقدینگی یکسان نیست؛ بنا داریم ابزارهای دیگری را به کار بگیریم که نقدینگی را کنترل کنیم؛ بنابراین برنامه‌هایی داریم که اعلام آن ضرورت ندارد تا این نقدینگی را کنترل کنیم؛ البته در بخش عملیات بازار باز نرخ سود را کنترل می‌کنیم؛ سعی می‌کنیم که نرخ رشد نقدینگی را از ۲۳ تا ۲۴ درصد بیشتر نشود.