قدرت سخت؛ مولفه اصلي تامين منافع ملي

پيام حضور نفتکش هاي ايران در ونزوئلا؛

حضور نفتکش هاي ايران در آب هاي ونزوئلا و ارسال بنزين و همچنين تجهيزات مورد نياز براي تعمير پالايشگاه هاي اين کشور، حاوي پيام ها و نکات مهمي است.

 

    حضور نفتکش هاي ايران در آب هاي ونزوئلا و ارسال بنزين و همچنين تجهيزات مورد نياز براي تعمير پالايشگاه هاي اين کشور، حاوي پيام ها و نکات مهمي است.

    1- اولين پيام اين اقدام، اراده محکم ايران براي مقابله با تحريم هاي غير قانوني و ضد بشري آمريکا است. از ارديبهشت ماه 97 رژيم ايالات متحده با خروج از برجام نشان داد که خواهان تحت فشار قرار دادن ايران براي حضور در ميز مذاکره و گرفتن امتيازات بيشتر است. ممانعت براي جلوگيري از پيشرفت و توانايي موشکي و منطقه اي گرفته تا دست کشيدن از متحدين منطقه اي خود، خواسته هاي آمريکا براي تعليق تحريم ها بودند که با هوشياري ايران اين سناريوي خطرناک اجرايي نشد. هنوز تجربه خلع سلاح ليبي، عراق و يمن از اذهان پاک نشده و امروز مشاهده مي کنيم که اين کشورها همچنان با تبعات هولناک حمله نظامي غرب و وابستگان آنها مواجه هستند.

    2- دومين پيام، امکان ترک خوردن نظام پيچيده و در هم تنيده تحريم ها در سطح بين‌المللي است. هر دو کشور ايران و ونزوئلا جزو کشورهاي تحريمي هستند و با اين اقدام، ثابت شد که ايده شکل گيري بلوک تحريمي ها اجرايي است. 14 کشور جهان به دليل هژموني ايالات متحده بر سيستم هاي پولي و مالي بين جهان با چالش تحريم مواجه هستند. اگر اراده اي براي شکستن ديوار تحريم ها وجود داشته باشد، کشورهاي تحريم شده با شکل دادن ساز و کار پولي و مالي واحد و داد و ستد بين خود مي توانند دگرگوني اساسي براي رهايي از تحريم ها را ايجاد کنند.

    3- سومين پيام، تحقير بي سابقه آمريکا در سطح کلان است. ايران در اوج تحريم ها با روشن کردن سامانه هاي رديابي و با برافراشتن پرچم خود بر فراز نفتکش ها نشان داد که اراده محکمي براي تجارت خود با ساير کشورها دارد و هيچ قدرتي توانايي به چالش کشيدن اراده ايران را ندارد. علاوه بر اين، پا نهادن در قاره آمريکا و در منطقه اي که حيات خلوت ايالات متحده محسوب مي شود، اهميت اين مسئله را دو چندان مي کند.

    4- اما مهم ترين پيام اين اقدام اهميت قدرت نظامي در سطوح مختلف و پشتوانه اي است که براي ديپلماسي ايجاد مي کند. ديپلماسي و روابط خارجي مناسب با ساير کشورها، اهرمي براي تامين منافع ملي محسوب مي شود اما اين اهرم به تنهايي کارساز نيست. زيرا به پشتوانه قدرت نظامي است که ديپلماسي قدرت اجرايي و بال و پر پيدا مي کند. اگر ايران تنها به علت ديپلماسي مناسب خود تصميم به شکستن ديوار تحريم ها و داد و ستد با ديگران مي گرفت، اين ايده در نطفه خفه مي شد. زيرا هيچ ضمانت و پشتوانه اي براي به ثمر نشاندن آن وجود نداشت. در جهان امروز که قدرت سخت حرف اول را براي تامين منافع ملي کشورها مي زند، بايد به هر شکل ممکن سايه تهديدات را از کشور دور کرد و اساسا حضور نفتکش هاي ايران در حيات خلوت آمريکا بدون اجرايي کردن قدرت نظامي ممکن نبود. تحولات ابتداي سال 98 تا کنون و مقابله نظامي با آمريکا و متحدان آن از جمله سرنگوني پهپاد گلوبال هاوک، توقيف نفتکش انگليسي، حمله به عين الاسد و رويارويي مستقيم با ناوگان دريايي آمريکا نشان داده که تنها قدرت نظامي است که دشمنان ايران را به عقب مي راند و تکيه بر قدرت سخت، از اساسي ترين راههاي دستيابي به منافع ملي است.