رژیم غذایی مناسب برای روده‌ها

بسیاری از رژیم های غذایی محبوب که ممکن است امتحان کرده باشید یا در حال حاضر آن‌را دنبال می‌کنید می‌توانند برای سلامت شما، به‌ویژه سلامت روده بزرگ مضر باشند. یکی از این نوع رژیم ها، رژیم کتوژنیک است که یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در سراسر جهان به شمار می رود. رژیم کتوژنیک که یک رژیم حاوی کربوهیدرات کم و چربی بالاست، می‌تواند به کاهش چربی شکم کمک کند. در این رژیم مصرف همه کربوهیدرات ها، از جمله میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیاها، نخودها، و عدس‌ها را محدود می‌شود که همگی از منابع مهم فیبر هستند. دانشمندان و متخصصان تغذیه اکنون با بسیاری از فواید حفظ و تقویت سلامت روده بزرگ آشنا هستند. یکی از بزرگ‌ترین مزایای پشتیبانی از سلامت روده بهره‌مندی از باکتری‌های مفید و سلول‌های ایمنی است که به مبارزه با مهاجمان خارجی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند. در مقابل رژیم کتوژنیک، یک رژیم پری‎بیوتیک وجود دارد که تضمین کننده سلامت روده‎هاست.

رژیم غذایی مناسب برای روده‌ها

بسیاری از رژیم های غذایی محبوب که ممکن است امتحان کرده باشید یا در حال حاضر آن‌را دنبال می‌کنید می‌توانند برای سلامت شما، به‌ویژه سلامت روده بزرگ مضر باشند. یکی از این نوع رژیم ها، رژیم کتوژنیک است که  یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در سراسر جهان به شمار می رود. رژیم کتوژنیک که یک رژیم حاوی کربوهیدرات کم و چربی بالاست، می‌تواند به کاهش چربی شکم کمک کند. در این رژیم مصرف همه کربوهیدرات ها، از جمله میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیاها، نخودها، و عدس‌ها را محدود می‌شود که همگی از منابع مهم فیبر هستند. دانشمندان و متخصصان تغذیه اکنون با بسیاری از فواید حفظ و تقویت سلامت روده بزرگ آشنا هستند. یکی از بزرگ‌ترین مزایای پشتیبانی از سلامت روده بهره‌مندی از باکتری‌های مفید و سلول‌های ایمنی است که به مبارزه با مهاجمان خارجی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند. در مقابل رژیم کتوژنیک، یک رژیم پری‎بیوتیک وجود دارد که تضمین کننده سلامت روده‎هاست. 
شاید با غذا‌های پروبیوتیک و فواید سلامت آن‌ها برای روده آشنا باشید، اما پری‎بیوتیک‌ها نیز به همان اندازه اهمیت دارند. در شرایطی‎که غذا‌های پروبیوتیک، مانند ماست یا کلم ترش، باکتری‌های زنده و دوستدار روده را ارائه می‌کنند، غذا‌های پری‌بیوتیک در واقع باکتری‌های روده را تغذیه می‌کنند.
بدن انسان توانایی گوارش پری‌بیوتیک‌ها را ندارد، به همین دلیل باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش آن‌ها را تخمیر می‌کنند. این به رشد باکتری‌های خوب روده کمک می‌کند که می‌تواند به گوارش سالم و مبارزه با التهاب کمک کند.
پری‌بیوتیک‌ها به تغذیه پروبیوتیک‌ها کمک می‌کنند، از این‌رو، تکثیر آن‌ها می‌تواند به شکل‌گیری یک میکروبیوم قوی‌تر کمک کند. یک میکروبیوم سالم نه تنها می‌تواند گوارش و جذب مواد مغذی را بهبود ببخشیده و سیستم ایمنی را تقویت کرده و حتی خلق‌وخوی ما را بهبود می‌بخشد.
زمانی که پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها همراه با هم مصرف می‌شوند، این شرایط سینبیوتیکس نامیده می‌شود، زیرا در کنار هم عملکرد بهتر و قوی‌تری را ارائه می‌کنند.
مانند پروبیوتیک‌ها، شما می‌توانید پری‌بیوتیک‌ها را در قالب مکمل مصرف کنید، اما برخی غذا‌های سرشار از فیبر نیز وجود دارند که منابع طبیعی برای پری‌بیوتیک‌ها هستند. برای تقویت سلامت روده، پری‌بیوتیک‌ها باید به‌طور منظم در رژیم غذایی روزانه شما حضور داشته باشند. هرچه پری‌بیوتیک بیشتری در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد، مواد مغذی بیشتری از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها نیز جذب بدن خواهند شد.پری بیوتیک ها عبارتند از موز، سیب زمینی ترشی، ریشه کاسنی، تره فرنگی، سیر، پیاز، غلات کامل، عسل و مارچوبه.