اگر خواب کافی نداشته باشیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

بی‌خوابی یک اختلال شایع همراه با سیر رو به مزمن‌شدن در جامعه جهانی است که پیامدهاي منفی آن، کیفیت زنـدگیرا در مبتلایان به این اختلال تحت تاثیر قرار می‌دهد. بعد از یک شب بی‌خوابی، ما احتمالاً صبح روز بعد احساس تنبلی و کوفتگی بدن خواهیم داشت، یک مطالعه کوچک جدید نشان می‌دهد که چرا این احساس به‌وجود می‌آید که سلول‌های مغزی ما نیز احساس تنبلی و خستگی می‌کنند. در تحقیقات انجام شده نشان داده شد که وقتی سلول‌های مغزی خسته هستند، احتمالاً فراموشی در ما بالا خواهد بود و راحت‌تر دچار پریشانی و اضطراب می‌شویم.

اگر خواب کافی نداشته باشیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

بی‌خوابی یک اختلال شایع همراه با سیر رو به مزمن‌شدن در جامعه جهانی است که پیامدهاي منفی آن، کیفیت زنـدگیرا در مبتلایان به این اختلال تحت تاثیر قرار می‌دهد. بعد از یک شب بی‌خوابی، ما احتمالاً صبح روز بعد احساس تنبلی و کوفتگی بدن خواهیم داشت، یک مطالعه کوچک جدید نشان می‌دهد که چرا این احساس به‌وجود می‌آید که سلول‌های مغزی ما نیز احساس تنبلی و خستگی می‌کنند. در تحقیقات انجام شده نشان داده شد که وقتی سلول‌های مغزی خسته هستند، احتمالاً فراموشی در ما بالا خواهد بود و راحت‌تر دچار پریشانی و اضطراب می‌شویم. 
انواع بی‌خوابی: دونوع بی خوابی وجود دارد؛  بی‎خوابی اولیه و بی‎خوابی ثانویه.
بی‎خوابی اولیه، به معنی آن است که این اختلال خواب به دلیل مشکل دیگری در سلامت فرد ایجاد نشده است و به‎عبارتی وابسطه به بیماری دیگری نیست. 
اما بی‎خوابی ثانویه به معنی آن است که فرد به دلیل مشکلات سلامتی دیگر، دچار بی‎خوابی شده است.این مشکلات می‌توانند شامل آسم، افسردگی، التهاب مفاصل، سرطان، ریفلاکس اسید معده و... باشند، هم‌چنین درد، دارو‌ها و یا خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها می‌توانند عامل آن باشند.
بی‌خوابی بر اساس مدت زمان وجود آن نیز می‌تواند طبقه‌بندی شود؛ کوتاه‌مدت باشد (حاد) و یا مدت طولانی وجود داشته باشد (مزمن).
هم چنین می‌تواند به‌صورت دوره‌ای باشد و یا از بین برود. بی‌خوابی حاد این‌گونه است که فرد یک شب تا چندهفته درگیر آن است. در حالی‌که در بی‌خوابی مزمن بیمار حداقل در هفته ۳ شب برای خوابیدن مشکل دارد؛ و این وضعیت ماه‌ها و یا سال‌ها ادامه خواهد داشت.
 طی یک مطالعه محققان دریافتند کمبود خواب ارتباط موثر سلول‌های مغز را دشوار می‌کند، که در نتیجه منجر به افت موقت روانی می‌شود که بر حافظه و درک بینایی تأثیرگذار است.
 یافته‌ها سرنخ‌هایی را ارائه می‌دهند که چرا یک شب بی‌خوابی، فکرکردن و تمرکز روز دیگر را آن‌چنان دشوار می‌کند و موجب اثرات شبح‌وار به سبب محرومیت از خواب (the spooky effect) می‎شود.
گرسنگی مغز نسبت به خواب، عملکرد صحیح نورون‌های مغزی را مختل می‌کند.این پدیده خطاهای شناختی در چگونگی درک و واکنش به دنیای پیرامون ما را منجر می‌شود.
یافته‌ها حاکی است که کمبود خواب باعث اختلال در توانایی نورون‌ها در مغز برای رمزگذاری اطلاعات و ترجمه ورودی بصری در فکر آگاهانه می‌شود.  به عنوان مثال ، وقتی راننده‌ای که دچار خواب‌آلودگی است ، عابرپیاده را در حال قدم‌زدن در جلوی خودروی خود می‌بیند ، ممکن است راننده مدت بیشتری طول بکشد تا آن‎چه را که می‎بیند درک کند زیرا «همان عمل دیدن عابرپیاده در مغزِ خیلی خسته‎ی راننده، کند می‌شود.»