خواب با کیفیت یعنی زندگی باکیفیت!

کم‌خوابی و بی‌خوابی یکی از مشکلات جامعه بشری در روزگارغلبه تکنولوژی است. انسان همواره برای داشتن خواب مناسب،نیازمند سکوت و تاریکی است، دو مسئله مهمی که معمولا دیگر درشهرها وجود ندارد، شهرها شبانه‌روزی در حال فعالیت‌های پرسروصدا و پرنور هستند و اغلب مردم تا دیروقت مشغول به کار بوده و در معرض این سروصداها و نورها می‌باشند. در حالی‌که علاوه بر سکوت و تاریکی، زمان مناسب به خواب رفتن در شب هم مهم است و ساعات اولیه شب برای افزایش کیفیت خواب مهم‌اند. شاید به همین دلایلی که برشمردیم اغلب ما صبح‌ها پس از بیدارشدن هم‌چنان احساس خستگی و کوفتگی می‌کنیم؛ حس می‌کنیم هنوز به اندازه کافی نخوابیده‌ایم اما با این‌همه با چنین حالی باید فعالیت روزانه خود را آغاز کنیم.

خواب با کیفیت یعنی زندگی باکیفیت!

کم‌خوابی و بی‌خوابی یکی از مشکلات جامعه بشری در روزگارغلبه تکنولوژی است. انسان همواره برای داشتن خواب مناسب،نیازمند سکوت و تاریکی است، دو مسئله مهمی که معمولا دیگر درشهرها وجود ندارد، شهرها شبانه‌روزی در حال فعالیت‌های پرسروصدا و پرنور هستند و اغلب مردم تا دیروقت مشغول به کار بوده و در معرض این سروصداها و نورها می‌باشند. در حالی‌که علاوه بر سکوت و تاریکی، زمان مناسب به خواب رفتن در شب هم مهم است و ساعات اولیه شب برای افزایش کیفیت خواب مهم‌اند. شاید به همین دلایلی که برشمردیم اغلب ما صبح‌ها پس از بیدارشدن هم‌چنان احساس خستگی و کوفتگی می‌کنیم؛ حس می‌کنیم هنوز به اندازه کافی نخوابیده‌ایم اما با این‌همه با چنین حالی باید فعالیت روزانه خود را  آغاز کنیم. 
اگر به‌طور مرتب و تقریبا هر روز پس از بیدارشدن از خواب احساس خستگی می‌کنید در حالی‌که حس می کنید به اندازه کافی خوابیده‌اید، شاید به این دلیل باشد که زمانی در چرخه خواب خود بیدار شده‌اید.
 دکتر کاران راج، جراح نظام پزشکی بریتانیا، می‌گوید:«تغییر زمان خواب برای انطباق با الگوی خواب، خود می‌تواند باعث احساس سرزندگی هنگام بیداری شود.وی توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان چرخه طبیعی خواب را سپری کرد: «هر شب مغز شما چند چرخه خواب را تجربه می‌کند. هر چرخه با خوابی نرم آغاز شده و بعد به خواب عمیق می‌روید و سپس مرحله خواب‌دیدن است و در آخر دوباره به خواب نرم می‌رسیم.»
هرکدام از این چرخه‌ها حدود ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. بهترین احساس اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام خوابی نرم بیدار شویم:«بیشترین احساس سرزندگی مربوط به وقتی است که در پایان یکی از این چرخه‌های ۹۰ دقیقه‌ای از خواب بیدار شوید. این به آن دلیل است که در این حالت در نزدیک‌ترین وضعیت به حالت بیداری به سر می‌برید.»
اما پرسش این است که چگونه با استفاده از این دانش شانس بهتر خوابیدن و احساس استراحت کامل بعد از خواب را افزایش دهیم؟
برای محاسبه بهترین زمان خوابیدن، برای این‌که در پایان چرخه خواب بیدار شویم، ابتدا باید زمانی که می‌خواهیم بیدار شویم را در نظر گرفته و از پیش مشخص کرده باشم و بعد در بازه‌هایی ۹۰ دقیقه‌ای به عقب برگردیم و بهترین زمان به خواب رفتن را حساب کنیم.در بازه‌هایی ۹۰ دقیقه‌ای به عقب برگردیم تا به زمانی که می‌خواهیم بخوابیم نزدیک شویم.»
با این محاسبات که احتمالا تا مدتی برای ما زمانبر خواهد بود، می‌توانیم کیفیت خواب خود را افزایش داده، مدت زمان مناسب را برای خواب خود پیدا کنیم و با احساس سرزندگی بیدار شویم. این‌را هم به یاد داشته باشیم که زمان خوابیدن در افراد مختلف متفاوت است؛ یعنی این‌که نیاز هر فرد به خوابیدن با فرد دیگر فرق می‌کند، یکی با دو سه ساعت خواب، به آن سرزندگی مورد نظر دست می‌یابد و یکی دیگر با 8 ساعت خواب. این نیاز حتی در سنین مختلف یک فرد هم متغیر است. پس در این مورد، خود را با دیگران و گذشته خویش مقایسه نکنیم.