در نبود شفافیت عملکرد، به واکسن‌خواری هم رسیدیم!

یکی از مهم‌ترین و بارزترین مسائل قابل تأمل و نیازمند تدبیر، نبود شفافیت و برنامه‌ریزی مناسب در امور واردات و توزیع انواع کالاها، به‌ویژه کالاهای حیاتی مردم است. این امر موجب شده، انواع «خواری»ها دراین موارد اتفاق بیفتند؛ اینها نمود بارز رانت یا عدم برنامریزی، یا عدم شفافیت و نیز وجود چندصدایی در امور مهم و حیاتی است، بدین معنا که در اینگونه موارد افراد مختلف مسئول و غیرمسئول، ذیربط و غیرذیربط و گاه ذینفع و غیرذینفع، گزارش‌ها و خبرهای مختلفی منتشر می‌کنند و بر شدت‌وحدت بحران‌های مختلفی که جامعه ما درگیر آن‌هاست، می‌افزایند. عدم شفافیت و نبود یک برنامه‌ریزی منسجم و علمی و کارآمد در تهیه و توزیع واکسن کرونا در کشور ما، حتی موجب شده برخی گزارش‌ها از به‌وجود آمدن بازار سیاه برای این کالای حیاتی که در سایر کشورها به رایگان ارائه می‌شود، خبر دهند. گزارش‌های بازار سیاه و قاچاق بماند، که به هرحال در شرایط اقتصادی بحرانی ما، پدیده تازه‌ای نیست. اما نکته قابل تامل این است که پای رانت، سوءاستفاده از مقام و قدرت و منصب، بالاخره پای خود را به واکسیناسیون کشورهم باز کرد، در واقع ما بعد و در امتداد پدیده‌هایی چون زمین‌خواری، کوه‌خواری، جنگل‌خواری، ساحل‌خواری، دریاخواری و انواع و اقسام «خواری»های دیگر حالا به «واکسن‌خواری» رسیده‌ایم که نتیجه آن، برخلاف اغلب «خواری»های دیگر، زودتر دیده می‌شود و آن بی‌نصیب ماندن افراد در اولویت واکسیناسیون است.

در نبود شفافیت عملکرد، به واکسن‌خواری  هم رسیدیم!

یکی از مهم‌ترین و بارزترین مسائل قابل تأمل و نیازمند تدبیر، نبود شفافیت و برنامه‌ریزی مناسب  در امور واردات و توزیع انواع کالاها، به‌ویژه کالاهای حیاتی مردم است. این امر موجب شده، انواع «خواری»ها دراین موارد اتفاق بیفتند؛ اینها نمود بارز رانت یا عدم برنامریزی، یا عدم شفافیت و نیز وجود چندصدایی در امور مهم و حیاتی است، بدین معنا که در اینگونه موارد افراد مختلف مسئول و غیرمسئول، ذیربط و غیرذیربط و گاه ذینفع و غیرذینفع، گزارش‌ها و خبرهای مختلفی منتشر می‌کنند و بر شدت‌وحدت بحران‌های مختلفی که جامعه ما درگیر آن‌هاست، می‌افزایند. عدم شفافیت  و نبود یک برنامه‌ریزی منسجم و علمی و کارآمد در تهیه و توزیع واکسن کرونا در کشور ما، حتی موجب شده برخی گزارش‌ها از به‌وجود آمدن بازار سیاه برای این کالای حیاتی که در سایر کشورها به رایگان ارائه می‌شود، خبر دهند. گزارش‌های بازار سیاه و قاچاق بماند، که به هرحال در شرایط اقتصادی بحرانی ما، پدیده تازه‌ای نیست. اما نکته قابل تامل این است که پای رانت، سوءاستفاده از مقام و قدرت و منصب، بالاخره پای خود را به واکسیناسیون کشورهم باز کرد، در واقع ما بعد و در امتداد پدیده‌هایی چون زمین‌خواری، کوه‌خواری، جنگل‌خواری، ساحل‌خواری، دریاخواری و انواع و اقسام «خواری»های دیگر حالا به «واکسن‌خواری» رسیده‌ایم که نتیجه آن، برخلاف اغلب «خواری»های دیگر، زودتر دیده می‌شود و آن بی‌نصیب ماندن افراد در اولویت واکسیناسیون است. 
خبرهای مختلفی هر روز از گوشه و کنار کشور در مورد واکسن‌خواری می‌رسد و بر تعداد چنین دست‌درازی‌هایی مدام افزوده می‌شود، تنها تدبیری که از سوی برخی مسئولان در این زمینه دیده می‌شود این است که هر از گاهی اعلام می‌کنند با خاطیان برخورد خواهد شد، یا خاطیان عزل شدند. اما هنوز از چگونگی وجود امکان چنین دست‌درازی‌هایی خبری نمی‎شنویم و کسی از این مسئولان که مصرانه و مجدانه درپی مجازات هستند، اشاره‌ای به خلاءهای تولیدکننده فساد و رانت و «خواری» نمی‌کند. در حالی‌که از همان نخستین روزهای آغاز شروع واکسیناسیون، باید این خلاءها و دست‌های پنهانی که همواره در پی اخلال هستند، بررسی و شناخته شده و راه نفوذ آن‌ها با تدابیر و نظارت‌های بسیار ویژه بسته می‌شد. به‌نظر می‌رسد با ادامه روند «واکسن‌خواری» و البته ورود تعداد زیاد و غیرقابل انتظاری از شرکت‌های خصوصی واردکننده به مبحث واکسیناسیون و استفاده از ارزی که برای این مورد تخصیص یافته، رفته‌رفته تعداد افرادی که به واسطه «واکسن‌خواری» واکسینه می‌شوند، از تعداد افرادی که توسط اولویت‌های وزارت بهداشت و به‌صورت  قطره‌چکانی در حال دریافت واکسن هستند، بیشتر شود!
محض اطلاع برخی مسئولان که از رسانه‌ها به دلیل حساسیت و افشای چنین اتفاقاتی، تشکر کرده‌اند، باید اعتراف کنیم که نه تشکر از رسانه‌ها- که در جای خود لازم است- نه عزل و اخراج و برخورد حذفی با خاطیان، نمی‌تواند این مشکل رو به گسترش را حل کند. دست‌درازی و پدیده دردناک «خواری» که موجب خاری کرامت انسانی بسیاری از ما شده، پدیده‌ای نیست که  بدون در نظر گرفتن خلاءها و شکاف‌ها در سیستم، و تنها با عزل و حذف، جبران و ترمیم شود. یک سیستم، مسلما خلاءها و شکاف‌ها و دست‌ها و نفوذی‌هایی دارد و این پدیده در کشور در برخی موارد به یک نُرم و گاهی حتی به یک حق برای برخی افراد تبدیل شده، چنین مواردی هستند که نیازمند بازنگری و اصلاح‌اند و انتظار مردم از مسئولان نظارت بدون مماشات در این زمینه‌هاست. مجازات به‌عنوان آخرین چاره پس از آزمودن تمامی راه‌ها و یافتن و بستن شکاف‌های نفوذ و تقلب و «خواری» باید اتفاق بیفتد.