تنگه «زبان مار»؛ مسیری جذاب برای گردشگری

کشور ما، ضمن این‌که سرزمین چهار فصل است، و در هر فصلی از سال می‌توان به هر اقلیمی از آن سفر کرده و از زیبایی‌های آن به شگفت آمده و لذت برد، سرزمینی است با جذابیت‌های جغرافیایی شگفت‌انگیز و کمتر دیده شده.



کشور ما، ضمن این‌که سرزمین چهار فصل است، و در هر فصلی از سال می‌توان به هر اقلیمی از آن سفر کرده و از زیبایی‌های آن به شگفت آمده و لذت برد، سرزمینی است با جذابیت‌های جغرافیایی شگفت‌انگیز و کمتر دیده شده. حالا که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در پی آن است که با وجود بحران کرونا و رعایت نسبی پروتکل های بهداشتی، همچنان صنعت گردشگری را سرپا نگاه دارد، بهتر آن است که نیم‌نگاهی به جاذبه‌های داخلی انداخته و مردم را برای سیر و سیاحت در جاذبه های اقلیمی سرزمین خودمان بیش از پیش تشویق کند.یکی از هزاران جاذبه شگفت‌انگیز سرزمین مان، «تنگه زبان مار» است!ف و اما تنگه-دره-
«زبان مار» که نامش می‌تواند ما را بترساند، کجاست و چه ویژگی‌هایی
 دارد؟
در استان کرمان تنگه‌ای به‌نام «تنگه مار» قرار دارد ؛در کویرهای استان کرمان به دلیل فرسایش که به‌خاطر نبودن پوشش گیاهی -که اگرهم گیاهی باشد پابرجا نیست چون فرسایش زیاد است» دره‌ای به نام زبان مار در شرق منطقه شکل گرفته است.جهت دره شرقی-غربی و طول آن در حدود 9 کیلومتر است. ارتفاع دیواره‌ها در ابتدای دره در حدود 30 متر است که با حرکت به سمت غرب از ارتفاع آن کاسته می‌شود.کف دره زبان مار از ماسه پوشیده شده که توسط باد به درون دره ریخته می‌شود. دلیل پیدایش دره احتمالا توسط آب زه‌کش لوت یا سیل عظیم سیستان است که توسط باد تشدید شده. عدم حرکت طبقات موازی در دیواره‌های دره، شکل‌گیری آن توسط گسل را منتفی می‌کند.
برای دسترسی به این دره باید از 50 کیلومتری یگان تکاوری ده سلم در مسیر ازتباطی شهداد-نهبندان به سمت جنوب حرکت کرد و پس از طی مسافتی در حدود 60 کیلومتر در میات دشت مرکزی لوت و عبور از 3 مسیل اصلی به دهانه این دره رسید.کف دره زبان مار پوشیده از ماسه است که توسط باد به درون دره ریخته شده اند. دلیل پیدایش دره احتمالا توسط آب زه‌کش لوت یا سیل عظیم سیستان است که توسط باد
تشدید شده  وعدم حرکت طبقات موازی در دیواره‌های دره، ایجاد آن توسط گسل را منتفی می‌کند.
فکر می‌کنید چرا نام این دره، «زبان مار» است؟‌ احتمالاً درست حدس زده‌اید. این دره شباهت بسیاری به زبان مار دارد؛ البته زمانی‌که از روی نقشه‌های هوایی نگاه کنید!
با قدم‌گذاشتن به داخل دره زبان مار کرمان می‌توانید شاهد آثار حضور روباه روی ماسه‌ها هم باشید. روباه‌ها برای خوردن لاشه پرندگانی که در دره افتاده‌اند به آن‌جا می‌روند. متأسفانه در دره انبوهی از زباله‌ها هم دیده می‌شود؛ اگر به تنگه زبان مار یا هر نقطه دیگری از طبیعت می‌رویم، زباله‌های خود را بر جای نگذاریم و با خودمان برگردانیم. یادمان باشد که در طبیعت، ما مهمان حیوانات هستیم؛ پس به میزبان خود احترام بگذاریم. ریختن زباله در این مکان‌ها، بزرگ‌ترین فاجعه‌های زیست‌محیطی را ایجاد می‌کند.
• احتیاط!
ورود به این منطقه بدون هماهنگی با ارگان‌های مربوطه از جمله یگان تکاوری مستقر در منطقه، استانداری کرمان، استانداری خراسان جنوبی و بدون تجهیزات لازم و راهنمای مجرب پیشنهاد نمی‌شود. بنابراین بهتر است برای تماشای این جاذبه طبیعی، قبلا هماهنگی کنید و به تنهایی وارد این مسیر نشوید.
ورود به لوت از عمق ۲ کیلومتری به بعد، خارج شدن از محدوده سبز (گردشگری) به حساب می‌آید و به دلایل امنیتی ورود به مناطقی نظیر
 تنگه زبان مار نیازمند هماهنگی با ارگان‌های مربوطه است. بدون در دست داشتن مجوز ورود، خودورها توقیف میشوند؛ دلیل رعایت چنین موارد ایمنی و لزوم هماهنگی، سست‌ بودن دیواره‌ها و امکان ریزش قطعات بزرگ کلوخی است، نزدیک شدن به دیواره‌ها، تولید صدا و گذراندن شب در این‌ مکان، خطرات زیادی به‌همراه دارد.سفر به این منطقه نیازمند آشنایی کامل با منطقه، داشتن تجهیزات بسیار مناسب و تجربه کافی است.