واکسیناسیون را عامل انتقال بیماری نکنیم!

طی هفته های اخیر بحث تزریق واکسن به سالمندان، امیدها برای کنترل بیماری و حفظ سلامت بزرگان فامیل به عنوان نقطه انسجام خانوارهای ایرانی را سبب شد. بسیاری از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها واکسن را دریافت کردند و نوعی آرامش روانی برای آنها و خانواده ها ایجاد گردید.

واکسیناسیون را عامل انتقال بیماری نکنیم!

طی هفته های اخیر بحث تزریق واکسن به سالمندان، امیدها برای کنترل بیماری و حفظ سلامت بزرگان فامیل به عنوان نقطه انسجام خانوارهای ایرانی را سبب شد. بسیاری از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها واکسن را دریافت کردند و نوعی آرامش روانی برای آنها و خانواده ها ایجاد گردید.
اما مسئله اصلی نحوه تزریق به لحاظ کم بودن تعداد پایگاه ها و ازدحام جمعیت سالمندان در فضایی همچون سالن های ورزشی و یا پایگاه های سلامت محله می باشد. مسلماً سالمندان به سبب وضعیت جسمانی نیازمند حضور حداقل یک همراه می باشند. حال تصور کنید تعداد کثیری از متقاضیان دریافت واکسن در مسیرهای مشخص شده به همراه بستگانشان درصف های طولانی ایستاده اند تا واکسن کرونا بزنند. درحالی که در همین مسیر فرایند پذیرش و تزریق واکسن احتمال بالای ابتلای شخص سالمند و همراهش بسیار است.
نمی توان پذیرفت که وزارت بهداشت برای ایجاد پایگاه با کمبود فضا مواجه باشد،چرا که از فضاهای ورزشی گرفته تا پارک ها و خانه های بهداشت و مساجد و... آماده پذیرش این امر خطیر هستند. لذا تنها موردی که این شرایط سبب شده به احتمال زیاد کمبود واکسن و یا عدم توزیع مناسب آن براساس تراکم جمعیتی است.
درمورد واردات واکسن هر روز از سوی مسئولان بهداشتی و دولتی شاهد ارائه آمارهای بیشتر خرید هستیم. اما هنوز روند واکسیناسیون سرعت لازم را ندارد و این موضوع به ذهن می رسد که شاید این آمارها از دقت کافی برخوردار نباشد!. چرا که به گفته مسئولان مربوطه بیشترین میزان ثبت سفارش را برای خرید واکسن داشته ایم و حتی راه برای ورود بخش خصوصی برای خرید و واردات واکسن باز گذاشته شده است.  اما در حیطه عمل مشاهدات نشان ازکمبودها و عدم کارایی مناسب نظام توزیع دارد.
حال براساس آمارها و اخبار رسیده از شهرستان شرایط برای بیماران در شهرهای کوچک بسیار سخت تر است. جدای از اینکه بحث تزریق واکسن در شهرستان ها هنوز به طور جدی گسترش نیافته، شاهد کمبود تجهیزات و حتی داروهای مکمل برای درمان بیماران کرونایی هستیم. شدت این کمبودها به گونه ای است که هرچه از پایتخت و شهرهای بزرگ دورتر
می شویم،میزان مشکلات بیماران در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی افزایش می یابد.
ملاک کیفی عملکرد خود را با کشورهایی که تزریق دور دوم را نیز پایان داده اند، یکسان نمی کنیم و بر میزان دسترسی ها و مشکلات کشور واقفیم. اما باید اذعان داشت که در کشورهای همسایه ما سرعت واکسیناسیون به قدری سرعت داشته که بعضاً به سنین زیر 20 سال رسیده اند. چرا که سرعت عمل در بحث واکسیناسیون به طور فزاینده زنجیره انتقال را با کندی مواجه می کند و به ازای هر نفر واکسینه شده هفت نفر از خطر ابتلا دورتر می شوند.
لذا از مسئولان بهداشتی انتظار می رود علیرغم تمام زحماتی که در این ایام می کشند،قدری سرعت و مدیریت در نحوه تزریق و تکمیل تجهیزات و نیازهای دارویی در سراسر کشور را مورد توجه قرار دهند. باور کنید کشته شدن روزانه بیش از 200 نفر بر اثر کرونا به کلام راحت است ولی تبعاتش کانون بسیاری از خانواده ها را ازهم گسسته و جدای از مشکلات بهداشتی، معضلات اجتماعی و خانوادگی بسیاری را برای مردم کشور به همراه داشته است.