چرا باید مراقب سواحل لارک باشیم؟

جزیره لارک در جنوب‌شرقی جزیره قشم قرار دارد. این جزیره از کوه‌‌های آتش‌فشانی مخروطی شکل تشکیل شده و بلندترین نقطه آن ۱۳۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین قطر آن ۶.۱۰ کیلومتر است. خلوتی، پاکیزگی، و ساحل تمیز مناسب شنا عامل جذب شدن قشمی‌ها به لارک است. لارک و هرمز دارای آبراهه‌ای میان خود هستند که هر روز محل گذر کشتی‌های باری و نفت‌کش‌های عظیم است، اما کشتی‌های غول‌آسا کاری با بندر کوچک لارک ندارند، چون اسكله آن برای این کشتی‌ها قابل پهلوگیری نیست. جزیره لارک در منطقه تنگه هرمز جنوبی‌ترین خاک ایران محسوب می‌شود، برای همین از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است.


جزیره لارک در جنوب‌شرقی جزیره قشم قرار دارد. این جزیره از کوه‌‌های آتش‌فشانی مخروطی شکل تشکیل شده و بلندترین نقطه آن ۱۳۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین قطر آن ۶.۱۰ کیلومتر است. خلوتی، پاکیزگی، و ساحل تمیز مناسب شنا عامل جذب شدن قشمی‌ها به لارک است. لارک و هرمز دارای آبراهه‌ای میان خود هستند که هر روز محل گذر کشتی‌های باری و نفت‌کش‌های عظیم است، اما کشتی‌های غول‌آسا کاری با بندر کوچک لارک ندارند، چون اسكله آن برای این کشتی‌ها قابل پهلوگیری نیست.  جزیره لارک در منطقه تنگه هرمز جنوبی‌ترین خاک ایران محسوب می‌شود، برای همین از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است.
تا همین چندی پیش، کمتر کسی درباره این جزیره و سواحل
بکر و زیبای آن چیزی شنیده بود و این جزیره زیبا در هاله‌ای از فراموشی به زیست زیبای خود مشغول بود. اما شوربختانه مدتی است پای گردشگرانِ معمولا زباله‌ساز نیز به سواحل این جزیره باز شده؛ انباشت بطری‌های پلاستیکی در سواحل بکر جزیره لارک که تا مدتی، پای کمتر انسانی به آن رسیده بود، آشکارا نشان می‌دهد که اگر به فکر روشنایی کوچه نباشیم، به روشنایی پایداری هم در منزل نمی‌رسیم! لارک هم در حال نزدیک شدن به سرنوشت اغلب نقاطی از این قبیل است؛ آلودگی زیست‌محیطی، از
دست دادن اقلیم پاک و منحصر به‌فرد و تبدیل شدن به یک
جاذبه‌ی فروشی، برای برخی گردشگرانی است که کمترین اصول را در مورد حفظ محیط زیست خویش نمی‌دانند.
سواحل شنی زیبا، سواحل مرجانی و بهشت غواصان، مناظر رؤیایی خلیج فارس، پتانسیل‌های فراوانی برای جذب توریست و درآمدزایی برای مردمان این جزیره و سایر جزایر ایرانی خلیج فارس دارند؛ اما نکته قابل توجه این است که نه فقط گردشگرانی که به‌طور آزاد وارد این جزیره‌ها می‌شوند، بلکه حتی گاهی تورهای مختلف نیز، مسافران خود را ملزم به رعایت مسائل بهداشتی و حفظ محیط زیست نمی‌کنند؛ در حالی‌که پیش
از هر سفری باید این آموزش‌ها به مسافران داده شده و هنگام خروج از محل، باید آن منطقه از زباله تخلیه شود؛ تنها در این صورت است که می‌توان به صنعت گردشگری کشور به‌عنوان صنعتی پایدار نگریست و آن‌را گسترش داد. در حالی‌که فعلا روند گردشگری ما به این شکل است که  اغلب چنین نقاطی، به جاذبه‌های یکی دوبارمصرف تبدیل شده و در نهایت از شدت انباشت زباله، دیگر کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند! تا فرصت هست نگذاریم با جزایر قشم از جمله لارک، چنین رفتاری در پیش گرفته شود.