کمبود و یا نبود واکسن برای نوبت دوم؛ تا کِی!

بر اساس اطلاعیه مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در خصوص زمان تزریق دوز دوم واکسن کووید۱۹، افرادی که دوز اول را دریافت کرده‌اند، توسط پیامک برای دریافت دوز دوم فراخوانده خواهند شد و زمان مراجعه برای تزریق دوز دوم واکسن کووید ۱۹ از طریق سایت رسمی وزارت بهداشت و هم‌چنین توسط پیامک به اطلاع این افراد خواهد رسید.البته در این اطلاعیه تاکید شده که تاخیر چند روزه تا چندهفته و برای برخی از واکسن‌ها تا چند ماه، تاثیری در اثربخشی و ایمنی‌زایی واکسن نخواهد داشت! البته امید که واقعا چنین باشد! حداقل در مورد تاخیرهای چندماهه! چرا که چند روزی است زمزمه‌هایی در مورد نرسیدن واکسن نوبت دوم کووید۱۹ به گوش می‌رسد؛ به گفته محقق تیم پژوهش واکسن کووایران و عضو ستاد مقابله با کرونا:« اگر قرار باشد دوز دوم واکسنی چهارهفته بعد تزریق بشود اما این کار به هر دلیلی رخ ندهد، واکسیناسیون آن فرد باید دوباره از اول شروع شود.قاعدتا نباید این اتفاق رخ بدهد و معمولا برای کسی که واکسن تزریق کرده دوز بعدی نگه داشته می‌شود، اما حالا این‌که چه اتفاقی رخ داده مشخص نیست.»

بر اساس اطلاعیه مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در خصوص زمان تزریق دوز دوم واکسن کووید۱۹، افرادی که دوز اول را دریافت کرده‌اند، توسط پیامک برای دریافت دوز دوم فراخوانده خواهند شد و زمان مراجعه برای تزریق دوز دوم واکسن کووید ۱۹ از طریق سایت رسمی وزارت بهداشت و هم‌چنین توسط پیامک به اطلاع این افراد خواهد رسید.البته در این اطلاعیه تاکید شده که تاخیر چند روزه تا چندهفته و برای برخی از واکسن‌ها تا چند ماه، تاثیری در اثربخشی و ایمنی‌زایی واکسن نخواهد داشت! البته امید که واقعا چنین باشد! حداقل در مورد تاخیرهای چندماهه! چرا که چند روزی است زمزمه‌هایی در مورد نرسیدن واکسن نوبت دوم کووید19 به گوش می‌رسد؛ به گفته محقق تیم پژوهش واکسن کووایران و عضو ستاد مقابله با کرونا:« اگر قرار باشد دوز دوم واکسنی چهارهفته بعد تزریق بشود اما این کار به هر دلیلی رخ ندهد، واکسیناسیون آن فرد باید دوباره از اول شروع شود.قاعدتا نباید این اتفاق رخ بدهد و معمولا برای کسی که واکسن تزریق کرده دوز بعدی نگه داشته می‌شود، اما حالا این‌که چه اتفاقی رخ داده مشخص نیست.»
در واقع طبق سخنان این محقق و عضو ستاد مقابله با کرونا، فاصله تا چهار هفته‌ای هم قابل تحمل است؛ و نه چندماهه‌ای، و اگر در این فاصله چهارهفته‌ای واکسن رسید، می‌توان تا حدی به ایمنی‌بخشی آن امیدوار بود، اما همچنان که وی اشاره کرده فعلا از دوز دوم خبری نیست و معلوم هم نیست چه اتفاقی افتاده است؟
در واقع نکته مهم دقیقا بازمی‌گردد به شیوه برنامه‌ریزی در واکسیناسیون، و این‌که هنوز برخی از مسئولان هنوز هم بدون توجه شرایط  بی‌ثبات و ناپایدار اقتصاد و واردات کشور، فقط به فکر واکسیناسیون دوز اول در تعداد وسیع بوده‌اند و حالا این تعداد بسیار، باید منتظر دوز دوم باشند، در حالی‌که اساسا واردات واکسن باید با نیازسنجی و تکمیل افراد دریافت‌کننده هر
دو دوز، صورت می‌گرفت. حالا وزارت بهداشت مانده است و حدود 4 میلیون نفری که تنها دوز اول را دریافت کرده و در مورد رسیدن دوز دوم دچار شک و شبهه هستند!
البته برای دلگرمی، این محقق افزوده که:«بالاخره وزارت بهداشت یک کمیسیون واکسیناسیون دارد و تصمیم‌گیری با آن‌هاست. اگر می‌گویند برای دز دوم واکسن دیگری تزریق کنید و برای این‌کار حرف علمی دارند اشکالی ندارد.  از این‌که هیچ واکسنی تزریق نشود بهتر است.» پرسش مهم این است که به این «اگر می‌گویند» در مورد تزریق واکسن دیگری به‌عنوان دوز دوم، تا چه حد می‌توان اطمینان داشت؟ چون به نظر می‌رسد این محقق و عضوستاد مقابله با کرونا خود نیز تنها به «اگر» اکتفا کرده است.