کرونا و شیوع انواع بیماری‌های دیگر

ترس از ابتلا به کرونا ، به‌ویژه در رده سنی سالمند به بالا، موجب شده برخی از افرادی که مبتلا به بیماری زمینه‌ای و نیازمند درمان و چکاپ مداوم هستند، به پزشک و بیمارستان مراجعه نکنند. همین امر تنها در یک نگاه کلی موجب افزایش مرگ‌ ومیر در بین این افراد شده است که درمان خود را ناقص و ناتمام گذاشته و به دیارباقی شتافته‌اند. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در ردیف اول چنین معضلی قرار دارند. آن‌طور که متخصصان انواع بیماری روایت می‌کنند، در نتیجه کاهش میزان مراجعه‌ به مطب‌ها و مراکز درمانی در سال گذشته به‌ دلیل هراس از کرونا، معاینه‌های دوره‌ای به تأخیر افتاده و مراجعه‌های بعدی نشان از ابتلا به بیماری‌های حادتری دارد.

کرونا و شیوع انواع بیماری‌های دیگر


ترس از ابتلا به کرونا ، به‌ویژه در رده سنی سالمند به بالا، موجب شده برخی از افرادی که مبتلا به بیماری زمینه‌ای و نیازمند درمان و چکاپ مداوم هستند، به پزشک و بیمارستان مراجعه نکنند. همین امر تنها در یک نگاه کلی موجب افزایش مرگ‌ ومیر در بین این افراد شده است که درمان خود را ناقص و ناتمام گذاشته و به دیارباقی شتافته‌اند. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در ردیف اول چنین معضلی قرار دارند. آن‌طور که متخصصان انواع بیماری روایت می‌کنند، در نتیجه کاهش میزان مراجعه‌ به مطب‌ها و مراکز درمانی در سال گذشته به‌ دلیل هراس از کرونا، معاینه‌های دوره‌ای به تأخیر افتاده و مراجعه‌های بعدی نشان از ابتلا به بیماری‌های حادتری دارد. در کنار همه این‌ها، ابتلا به کرونا، افراد را درگیر بیماری‌های جدیدتری کرده. هر چند گروهی هم پس از ابتلا به کرونا متوجه بیماری‌های خود شده‌اند. متخصصان قلب و عروق می‌گویند در این دوران، میزان درگیری‌های قلبی ناشی از استرس افزایش پیدا کرده است. بیماری‌های مربوط به اعصاب و روان، رشد داشته و میزان مراجعه برای درمان دیابت‌ها و فشار خون‌ از کنترل خارج‌شده، هم بالا رفته است. بیماری‌هایی که نشات‌گرفته از یک عفونت هستند، با شیوع ویروس، تشدید شدند، مثل بیماری‌های کلیوی که مبتلایان را بیشتر در معرض خطر قرار داد. بیماران دیابتی هم بیشتر درگیر شدند؛ متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند کرونا ابتلا به دیابت را افزایش داده، هر چند عوارض برخی بیماری‌ها بین
 ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا مشخص شود اما پیش‌بینی می‌شود کرونا، ابتلا به انواع بیماری‌ را افزایش داده است. ماجرا اما تنها به بیماری‌های جسمی محدود نمی‌شود. کرونا عارضه‌های عصبی را هم شایع‌تر کرد و به‌ گفته روان‌شناسان و روان‌پزشکان، استرس و اضطرابی که در دوران شیوع کرونا گریبانگیر مردم شد، خیلی‌ها را درگیر بیماری‌های سایکوسوماتیک یا همان بیماری‌های روان‌تنی کرد.متخصصان می‌گویند تاخیر در مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برای درمان به‌موقع به دلیل ترس از ابتلا به کووید -۱۹ منجر به افزایش انواع بیماری‌ها شده است.اما نکته قابل توجه دیگر این است که برخی از مبتلایان به کروناویروس هم، با عوارض قلبی و عروقی متوجه می‌شوند. رئیس انجمن قلب و عروق می‌گوید:
«در دوران کرونا میزان سکته‌های قلبی وبیماری‌های قلبی و عروقی افزایش پیدا کرده است.»
یک متخصص مغز و اعصاب اشاره می‌کند که:«کرونا، فرایند لخته‌پذیری در مغز را آسان می‌کند و احتمال سکته مغزی را بالا می‌برد.» بنابراین از مبتلایان خواسته می‌شود که حتی پس از بهبودی، برای چکاپ دوره‌ای، حتما به پزشک مراجعه کنند تا این موارد خیلی سریع مورد شناسایی و درمان قرار گیرد.
اما در این میان مبتلایان به بیماری‌های عفونی مانند ایدز نیز از عوارض پاندمی کروناویروس در امان نمانده‌اند؛ رئیس انجمن ایدز در این رابطه می‌گوید:«با شیوع کرونا وضعیت سلامت بشر دچار تغییر شده و جامعه بیمار‌تر شده ‌است. روند بیمارتر شدن هم ناشی از تأثیر مستقیم و غیرمستقیم ویروس بر سلامت انسان است.»