وارد کردن رسمی ماینر، دقیقا از کِی ؟

جوّ استخراج ارز دیجیتالی یا رمزارز، یا همان عملیات ماینینگ توسط دستگاه‌های ماینر، مدتی است بسیار داغ و پرتحرک شده و گرچه در ابتدا با استخراج کنندگان این ارزها، برخورد می‎شد، اما ناگهان برخی مسئولان به ارزش ویژه این ارز-که به پشتوانه هیچ دولتی نیازمند نیست- پی بردند و چنین شد که دولت هم خودش وارد استخراج رمز ارز شد و هم مجوزهایی برای برخی صادر کرد. اخیرا و در همین رابطه معاون فنی گمرک از واردات ۲۰ هزار بسته ماینر با مجموع وزن ۱۵/۲ تن به منظور استخراج بیتکوین به ایران خبر داده،به گفته وی اغلب این ماینرها از چین وارد شده‌اند. ارزش گمرکی واردات این دستگاه‌ها حدود ۴۳ میلیارد تومان اعلام شده. این واردات در حالی اتفاق می‌افتند که به گفته رئیس کل گمرک ایران، واردات ماینر برای استخراج رمز ارزها به ایران «ممنوع» است. وی البته گفته:«این امکان وجود دارد که قطعات رایانه‌ای به کشور وارد شوند و در کشور سر هم شوند!» اما گزارش‌های دیگر حاکی از آن هستند که واردات ماینر، از سال ۹۸ و توسط خود دولت آغاز شده؛ بنابراین اعداد اعلام شده توسط گمرک جای تامل دارد؛ چرا که از تعیین ردیف تعرفه خاص برای دستگاه‌های استخراخ رمز ارزهامدت زیادی نمی‌گذرد و محدود به یکسال اخیر است؛ دولت در اواسط سال ۱۳۹۸طی مصوبه‌ای با استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده موافقت کرد و آن‌را به‌عنوان یک فعالیت صنعتی و با اخذ مجوز از وزارت صمت مجاز دانست. از سویی طبق بخشنامه صادره در سال ۱۳۹۷ و مصوبه هیات وزیران در همان سال، فهرست ۳۲۴۳ ردیف تعرفه‌های کالایی مشخص شد که ورود این کالاها به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی نیاز به مجوز ثبت سفارش از وزارت صمت نداشته و بر این اساس گمرکات ورودی نیز از این ردیف تعرفه‌ها از جمله ردیف تعرفه ۸۴۷۱۹۰۹۰ که ماینرها در آن طبقه‌بندی می‌شد، در هنگام ترانزیت خارجی به مناطق ویژه و آزاد، ثبت سفارش مطالبه نمی‌کردند، بر این اساس تا پایان سال ۱۳۹۸ دستگاه‌های ماینر ردیف تعرفه مشخصی نداشته و میزان دقیق واردات و مبلغ صرف شده برای خرید این دستگاه‌ها مشخص نیست و اعداد ارائه شده فعلی توسط گمرک، تنها مربوط به واردات اخیر این دستگاه‌ها می‎باشد، بنابراین احتمال می‌رود تعداد ماینرهای مجوزدار، با توجه به وارد کردن آن‌ها از سال ۹۸، بیش از تعداد قابل انتظار باشد.

جوّ استخراج ارز دیجیتالی یا رمزارز، یا همان عملیات ماینینگ توسط دستگاه‌های ماینر، مدتی است بسیار داغ و پرتحرک شده و گرچه در ابتدا با استخراج کنندگان این ارزها، برخورد می‎شد، اما ناگهان برخی مسئولان به ارزش ویژه این ارز-که به پشتوانه هیچ دولتی نیازمند نیست- پی بردند و چنین شد که دولت هم خودش وارد استخراج رمز ارز شد و هم مجوزهایی برای برخی صادر کرد. اخیرا و در همین رابطه معاون فنی گمرک از واردات ۲۰ هزار بسته ماینر با مجموع وزن ۱۵/۲ تن به منظور استخراج بیتکوین به ایران خبر داده،به گفته وی اغلب این ماینرها از چین وارد شده‌اند. ارزش گمرکی واردات این دستگاه‌ها حدود ۴۳ میلیارد تومان اعلام شده. این واردات در حالی اتفاق می‌افتند که به گفته رئیس کل گمرک ایران، واردات ماینر برای استخراج رمز ارزها به ایران «ممنوع» است. وی البته گفته:«این امکان وجود دارد که قطعات رایانه‌ای به کشور وارد شوند و در کشور سر هم شوند!» اما گزارش‌های دیگر حاکی از آن هستند که واردات ماینر، از سال 98 و توسط خود دولت آغاز شده؛ بنابراین اعداد اعلام شده توسط گمرک جای تامل دارد؛ چرا که از تعیین ردیف تعرفه خاص برای دستگاه‌های استخراخ رمز ارزهامدت زیادی نمی‌گذرد و محدود به یکسال اخیر است؛ دولت در اواسط سال ۱۳۹۸طی مصوبه‌ای با استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده موافقت کرد و آن‌را به‌عنوان یک فعالیت صنعتی و با اخذ مجوز از وزارت صمت مجاز دانست. از سویی طبق بخشنامه صادره در سال ۱۳۹۷ و مصوبه هیات وزیران در همان سال، فهرست ۳۲۴۳ ردیف تعرفه‌های کالایی مشخص شد که ورود این کالاها به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی نیاز به مجوز ثبت سفارش از وزارت صمت نداشته و بر این اساس گمرکات ورودی نیز از این ردیف تعرفه‌ها از جمله ردیف تعرفه ۸۴۷۱۹۰۹۰ که ماینرها در آن طبقه‌بندی می‌شد، در هنگام ترانزیت خارجی به مناطق ویژه و آزاد، ثبت سفارش مطالبه نمی‌کردند، بر این اساس تا پایان سال  ۱۳۹۸ دستگاه‌های ماینر ردیف تعرفه مشخصی نداشته و میزان دقیق واردات و مبلغ صرف شده برای خرید این دستگاه‌ها مشخص نیست و اعداد ارائه شده فعلی توسط گمرک، تنها مربوط به واردات اخیر این دستگاه‌ها می‎باشد، بنابراین احتمال می‌رود تعداد ماینرهای مجوزدار، با توجه به وارد کردن آن‌ها از سال 98، بیش از تعداد قابل انتظار باشد.
استخراج رمزارزها در حالی شدت گرفته که بعضی منتقدان و حتی مقام‌های رسمی بخشی از خاموشی‌های اخیر را به استخراج رمزارزها نسبت می‌دهند و وزارت نیرو، با مشکلات عدیده‌ای در رابطه تولید نیروی برق و برق‌رسانی به مناطق مختلف با مشکل مواجه شده؛ به گفته وزیر نیرو یکی عوامل اصلی خاموشی‌ها «که غافلگیرکننده بوده بحث رمزارزهاست.» وی توضیح داده است که:«برای تولید هر بیت‌کوین باید ۳۰۰ مگاوات ساعت انرژی مصرف شود یعنی برق شبانه‌روزی۳۰ هزار مسکن باید قطع شود تا یک بیت‌کوین تولید شود!»