پیک بعدی کرونا در راه گلستان است؟

چند روزی است که روند نزولی بستری‌های کرونا در استان گلستان متوقف شده و از سوی دیگر روند ابتلا کمی افزایش یافته است؛ این موضوع در کنار کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی این امر را محتمل کرده که بزودی پیک جدید بیماری در این استان رخ دهد.

پیک بعدی کرونا در راه گلستان است؟

 

چند روزی است که روند نزولی بستری‌های کرونا در استان گلستان متوقف شده و از سوی دیگر روند ابتلا کمی افزایش یافته است؛ این موضوع در کنار کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی این امر را محتمل کرده که بزودی پیک جدید بیماری در این استان رخ دهد.
بعد از عبور از روزهای سیاه پیک پنجم کرونا در گلستان که به واقع در برخی از روزها تا ۴۰ هم استانی را هم بر اثر این بیماری از دست می دادیم و حدود ۴ هزار نفر در بیمارستان ها و مراکز خدمات سرپایی تحت مداوا بودند، یکی دو ماهی است که شرایط آرام شده و در حال حاضر شمار بستری‌ها به ۲۰۰ تن کاهش یافته است.
هرچند در دو ماه گذشته سرعت واکسیناسیون افزایش یافته و تاكنون ۶۹ درصد مردم استان دست‌کم یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، اما باید به این موضوع توجه داشت که هیچ واکسنی انسان را در مقابل کرونا رویین‌تن نمی‌کند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان یک ضرورت اساسی است.به گزارش ايسنا، تجربه پیک‌های گذشته نشان داده هر زمان که از پیک بیماری عبور می‌کنیم و اوضاع کمی آرام‌تر می‌شود، سهل‌انگاری مردم نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، زمینه وقوع پیک دیگری را فراهم می‌کند.
از هفته گذشته روند کاهشی بیماران بستری در گلستان متوقف شده و روند ابتلا نیز افزایشی شده و این مسئله شاید زنگ خطری برای شروع
پیک ششم کرونا باشد. در واقع در پیک‌های کرونا ابتلا موارد ابتلا افزایش می‌یابد و به دنبال آن به ترتیب بستری‌ها و مرگ‌ومیر افزایش می‌یابد.
قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی گلستان حدود دو ماه گذشته گفته بود که متخصصین ایمونولوژیست پیش‌بینی کرده‌اند پیک بعدی کرونا در استان اواخر آبان یا اوایل آذر اتفاق خواهد افتاد.
دکتر محمدجواد کبیر این را نیز گفته بود که با رسیدن به پوشش واکسیناسیون مناسب، می‌توان
پیک بعدی را با شدت و حدت کمتری پشت سر بگذاریم.
 افزایش مختصر موارد ابتلا
معاون فنی مرکز بهداشت گلستان به ایسنا گفت: در حال حاضر موارد ابتلا در استان مختصری افزایش پیدا کرده و البته پیش‌بینی می‌شد که بعد از یک دوره استراحت مجدداً با این شرایط روبه‌رو شویم. رخ دادن پیک بعدی محتمل بوده اما موضوع مهم است که با افزایش پوشش واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها، موارد بستری و مرگ‌ومیر را کاهش دهیم.
سیدمهدی صداقت در خصوص روند واکسیناسیون در استان، بیان کرد: از یک‌میلیون و ۴۷۷ هزار نفر جمعیت بالای ۱۲ سال در استان تاکنون بیش از یک‌میلیون و دو هزار نفر دست‌کم یک دوز واکسن را دریافت کردند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون
بیش از یک‌میلیون و ۴۷۷ هزار دوز واکسن در استان تزریق‌شده است، تصریح کرد: تاکنون حدود ۶۹ درصد مردم استان واکسن دریافت کردند. روزانه ۳۰ هزار دوز واکسن در استان تزریق می‌شود.
معاون فنی مرکز بهداشت گلستان با اشاره به واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، گفت: ظاهراً برخی از خانواده‌ها هنوز به این یقین نرسیده‌اند که واکسن برای دانش‌آموز لازم است. خانواده‌ها اطمینان داشته باشند واکسنی که مجوز تزریق گرفته، ماه‌ها بر روی آن کار مطالعاتی انجام شده است.
صداقت با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها کاهش زیادی دارد، گفت: هنوز برخی از افراد جامعه هدف برای تزریق واکسن مراجعه نکردند و این مسئله در زمان وقوع پیک بعدی مشکل‌ساز خواهد بود.
وی در ادامه گفت:نخستین محموله واکسن پاستوکووک به میزان
 ۴۰ هزار دوز وارد استان شد.از این واکسن برای دانش‌آموزان و دیگر اقشار مردم استفاده خواهد شد.