معتقد به سیاست گام به گام در نظام مهندسی هستیم

رییس سازمان نظام مهندسی استان البرز:

نشست خبری هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان البرز با محور ارتقاء کیفیت ساخت و ساز،با حضور خبرنگاران در سالن همایش این سازمان برگزار شد.


نشست خبری هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان البرز با محور ارتقاء کیفیت ساخت و ساز،با حضور خبرنگاران در سالن همایش این سازمان برگزار شد.
رییس سازمان نظام مهندسی البرز گفت:با توجه به بررسی‌های بعمل آمده ،عمر مفید ساختمان به
سه عامل1:مصالح مصرفی2:کیفیت ساخت و 3:نگهداری و مراقبت ساختمان هنگام بهره برداری،بستگی دارد.
در بخش مصالح، سازمان بطور مستقیم دخل و تصرفی ندارد و متولی آن سازمان ملی استاندارد و سایر موسسات و ارگان‌هایی است که براساس قانون این وظیفه را به عهده دارند، ولی سازمان سعی کرده است به فراخور توان خود در این موضوع وارد شود،بطوریکه هیئت مدیره سازمان براساس افق 1404 و چشم اندازی که برای بتن‌های پر مقاومت در کشور
پیش بینی شده است،در سال جاری توانسته است با توجه به مصوبه،رده مقاومت بتن را در استان یک رده افزایش
 دهد.
او با اشاره به اینکه گام دوم،بخش مصالح مصرفی است،افزود:تلاش کردیم روابط  با سازمان ملی استاندارد را گسترش داده و مصالح ساختمانی را در چند فاز ببینیم.
صنوبر اظهار داشت:فاز اول اسکلت ساختمان است،با توجه به زلزله خیز بودن کشور،در هر زمان و مکان امکان وقوع زلزله وجود دارد،باید نظارت جدی در این بخش داشته باشیم.
رییس سازمان نظام مهندسی اضافه نمود:در این برهه از تاریخ ساخت وساز استان،توافقی بین مراجع ذیربط(اداره کل مسکن و شهرسازی،شهرداری مرکزی کرج ، سازمان نظام مهندسی و سایر نهادهای دخیل) حاصل شده است که انشاالله بتوانیم بصورت فازبندی در همه بخش‌های صنعت ساختمان،اجرای واقعی را بدست متخصصین بسپاریم.
این مسئول تصریح کرد:ساختمان سرمایه ملی است،هر گامی در جهت حفظ این سرمایه ملی یک اقدام ملی است و می‌طلبد که همه از آن حمایت کنیم.
وی بخش سوم را نگهداری و مراقبت از ساختمان‌ها در زمان بهره برداری ذکر نموده و گفت:باید به ساختمان به چشم یک موجود زنده نگاه کنیم،همانگونه که هر موجود زنده ای در طول حیات به تیمار و مراقبت نیاز دارد،از ساختمان نیز باید مراقبت کرد،
این مراقبت اگر اجرایی شود
2 رهاورد دارد، 1:عمر مفید ساختمان افزایش می‌یابد2:بهره برداری
مطمئن تر و ایمن تری خواهیم داشت و کمتر آسایش‌مان به مخاطره می‌افتد.
 بیش از 95 درصد خدمات مهندسی بصورت غیر حضوری انجام می‌گیرد
وی سپس با اشاره به شرایط کنونی،اذعان داشت:پس از شیوع کووید19 که یکی از نادرترین اتفاقات در جهان بود، در سازمان نظام مهندسی با توجه به گستردگی خدمات در امور ساختمان،تلاش شد خدمات بصورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام گیرد و در حال حاضر بیش از 95 درصد خدمات مهندسی بصورت غیر حضوری انجام می‌گیرد.
صنوبر با اشاره به عدم برخورداری جامعه مهندسی از منافع خدمات بیمه ساختمان،گفت:هر فردی که درخواست صدور پروانه ساختمانی می‌کند،باید مبلغی را بابت بیمه کارگاه ساختمانی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند،طی سنوات گذشته این مبلغ منافعی برای عوامل اجرایی دخیل در صنعت ساختمان نداشت،ولی با پیگیری نمایندگان و تصویب لایحه ای در مجلس در حال حاضر کاربردهایی برای آن لحاظ شده است و عوامل اجرایی شامل کارگران ساختمانی،استادکاران و عوامل فنی و اجرایی می‌توانند با تمهیداتی از این بیمه استفاده کنند ولی مهندسین که بخش عمده ای از زحمات را در صنعت ساختمان بر عهده داشته و از ابتدا تا انتهای کار حضور دارند از این منافع برخوردار نیستند.
این مسئول افزود:در این خصوص نیاز به اصلاح قانون مربوطه در مجلس شورای اسلامی است تا همکاران بتوانند با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند از خدمات بیمه بهره مند شوند و این درخواست بیشتر روسای سازمان‌های نظام مهندسی کشور
 است.
صنوبر به خریداران ساختمان در استان توصیه نمود، هنگام خرید،حتما شناسنامه فنی بنا را مطالبه کنند،تا مطلع شوند در ازای هزینه ای که می‌پردازند ،چه بنایی را با چه مشخصاتی خریداری می کنند.