فوتبالی شدن عید و سیزده به در

سال ۱۴۰۱ درحالی آغاز شد که مردم درگیر موضوعات و چالش های مختلفی اعم از سیاسی و اقتصادی بودند، اما یکی از معدود مسائلی که درآن رضایتی عمومی وجود داشت و به گونه ای خیال مردم از آن راحت بود، موضوع صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی قطر بود که نوعی آرامش ذهنی را برای دوستداران و جوانان فوتبالی به همراه داشت و با خیالی راحت بازی های باقی مانده کشور در مقابل کره جنوبی و قطر را مشاهده کردند.

فوتبالی شدن عید و سیزده به در


 

سال 1401 درحالی آغاز شد که مردم درگیر موضوعات و چالش های مختلفی اعم از سیاسی و اقتصادی بودند، اما یکی از معدود مسائلی که درآن رضایتی عمومی وجود داشت و به گونه ای خیال مردم از آن راحت بود، موضوع صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی قطر بود که نوعی آرامش ذهنی را برای دوستداران و جوانان فوتبالی به همراه داشت و با خیالی راحت بازی های باقی مانده کشور در مقابل کره جنوبی و قطر را مشاهده کردند.
موضوع برخورد نامناسب با زنانی که برای تماشای بازی ایران و لبنان آمده بودند،طعم شیرینی صعود و آرامش خاطر اهالی فوتبال و جامعه را از بین برد.
اینکه برخوردی ناشایست با زنان و دختران علاقمند به فوتبال دراین سطح صورت گرفت،نشان می دهد که ما برخلاف شعارهایی که درمورد حضور فعال زنان می دهیم هنوز آمادگی لازم و کافی برای پذیرش این موضوع را نداریم و حتی قادر به کنترل رفتار خود در مقابل مسائل چالشی در این حوزه نیستیم و هنوز برخوردهای سخت و ابتدایی را برای عبور از موضوعات انتخاب می کنیم.
اگرچه این تلخی کام مردم را در ایام عید تلخ کرد و خوشحالی مردم از صعود تیم ملی به جام جهانی را تحت تاثیر قرار داد، اما بازهم حضور نماینده از ایران در مراسم قرعه کشی جام جهانی درمیان بزرگان و
اسطوره های فوتبال جهان،مایه خرسندی و افتخار ملت ایران گردید. حضور علی دایی به عنوان یکی از ستارگان جهان باردیگر نام ایران را درمیان
جامعه جهانی برسر زبان ها آورد و نشان داد که نام ایران این پتانسیل را دارد که در عرصه های مختلف در طراز عالی و جایگاهی رفیع قرار بگیرد به شرط اینکه محدودیت ها و مانع تراشی ها و حاشیه سازی های خودساخته را در دستورکار قرار ندهیم.
ایران در قرعه ای که نصیبش شد با تیم های انگلیس و آمریکا و یک تیم از اروپا هم گروه شد. اما این موضوع نیز از حاشیه بی بهره نماند و از قضا این بار برخی مسئولان و شخصیت های رسمی دولت هرچند با مضمون طنز، اما حواشی را برای فوتبال کشور به همراه داشتند. اینکه بازیکنان فوتبال را با سرداران سپاه برای بازی با آمریکا و انگلیس به هم اندیشی دعوت
می کنیم(هرچند به طنز) متوجه نیستیم که در افکارعمومی چه اثرات منفی می گذارد و نگاه عزتمند جهان به فوتبال و فوتبالیست های ایرانی را دچار آسیب می کنیم.
با تمام این اوصاف این جادوی فوتبال است که می تواند فارغ از حواشی سیاسی ملت ها را گردهم آورد و عزت عزتمندان این عرصه را به رخ بکشد.
این جادوی فوتبال است که می تواند با تمام تلخی هایی که برای زنان در مشهد رخ داد، بازدر روز سیزده به در نقل و گرما بخش محفل طبیعت گردی مردم ایران شود. امیدواریم مسئولان درک مناسبی از این
 پتانسیل ها و ثروت های ملی کشور داشته باشند و از آن برای ارتقای سطح و جایگاه کشور در عرصه های ورزشی و اجتماعی بهره ببرند. برگزاری
جام جهانی فوتبال در قطر، حکمت ها و پیام های بسیاری برای ما دارد که فعلاً از آن عبور می کنیم اما باید در عرصه های سیاسی،دیپلماسی،اقتصادی،اجتماع، ورزشی و... به آن پرداخت و درس گرفت.