۹ نکته کاربردی ویژۀ امتحانات پایانیِ دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم

پژوهشگر و مشاور آموزشی گفت:برای استفادۀ کاربردی و بهره‌مندیِ بِهینه از ایّام امتحانات پایانی، لازم است دانش‌آموزان، چند نکتۀ کاملاً کلیدی و کاربردی را مورد توجّه قرار دهند.



پژوهشگر و مشاور آموزشی گفت:برای استفادۀ کاربردی و بهره‌مندیِ بِهینه از ایّام امتحانات پایانی، لازم است دانش‌آموزان، چند نکتۀ کاملاً کلیدی و کاربردی را مورد توجّه قرار دهند.
به ‌گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما، پدرام زاویه دربارۀ نکات کلیدی و کاربردیِ ویژۀ امتحانات پایانیِ دانش‌آموزان، گفت:
۱- یک ماه بخور نون و تَره، یک عمر بخور نون و کَره!:
تمرکز و توجّه برای تسلّط روی دروس را خیلی‌خیلی جدّی بگیرید و برای کسب نمرۀ ۴۰ در امتحانات پایانی، کار و کوشش کنید نه نمرۀ ۲۰!
این یک ماه را با تمام توانتان کار کنید و یک عمر، از محصولِ مطلوبش بهره‌مند شوید.
چون:
الف) کنکور سراسریِ ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، کتاب‌محور خواهند بود، یعنی مبتنی بر متن و محتوای کتاب درسی هستند و محور و مبنای طرّاحی سؤالات کنکور، کتاب درسی می‌باشد.
پس، متن و تمرین و تصویر و شکل و مثال و سؤالِ کتاب درسی را بِجَوید و قورت بدهید...
ب) امکانِ پاسخ‌گویی به لااَقلّ، ۲۰‎درصد تا ۳۰‎درصد از سؤالات کنکور سراسری را داشته باشید و کنکور را مُفت‌و‌مجّانی از دست ندهید!
۲- ظرفیّت‌سنجی، مسأله‌ای اساسی و حیاتی است که باید بسیار به آن توجّه شود.
پس در آغاز، با توجّه به برنامۀ امتحانات، مشخّص و معیّن کنید که برای هر درس، چه مقدار زمان در اختیار دارید. سپس ببینید چقدر توان دارید و بر اساس توانتان، تعیین کنید چه میزان از زمانِ موجود برایتان قابل‌استفاده است.
در نهایت، متناسب با کلّ زمانِ قابل‌استفاده‌تان، محتوای مطالعاتی و کاری را انتخاب کنید و در برنامه قرار دهید.
۳- کارِ هیبریدی: برای امتحانات پایانی، باید هیبریدی، یعنی ترکیبی و تلفیقی، کار کنید. ترکیب و تلفیقِ کارِ تشریحی و کارِ تستی!
در هر درس، نُه‌دهم یا به‌عبارتی ۹۰‎درصد از زمانِ موجود برای آن درس را به کارِ تشریحی و یک‌دهم یا به‌عبارتی ۱۰‎درصد از زمانِ موجود را به کارِ تستی اختصاص بدهید.
۴- تست‌زنیِ تشریحی: تمام زمانِ کارِ تستی را به تست‌زنیِ تشریحی بپردازید. یعنی تست را به‌عنوان سؤال تشریحی و بدون توجّه به گزینه‌ها، بررسی و حلّ کنید.
مطمئن‌ترین و مناسب‌ترین و معتبرترین و مفیدترین مرجع و منبع برای کارِ تستی و حلّ سؤال، مجموعه‌سؤالاتِ کنکور‌های سراسریِ سال‌های گذشته است.
دفترچۀ سؤالات کنکور‌های سراسریِ سال‌های قبل در سایت سازمان سنجش آموزش کشور (www.sanjesh.org) موجود می‌باشند.
۵- در دروس حفظی و خواندنی، دو‌سوّم از زمانِ کارِ تشریحی (۶۰‎درصد از زمانِ کلّ) را به خواندن و مطالعه و یک‌سوّم از زمانِ کارِ تشریحی (۳۰‎درصد از زمان کلّ) را به حلّ سؤال و رفع‌اشکال، اختصاص بدهید. در واقع، بخش بزرگ‌تر به خواندن و مطالعه، تعلّق می‌گیرد.
۶- در دروس تحلیلی و تمرینی، یک‌سوّم از زمانِ کارِ تشریحی (۳۰‎درصد از زمانِ کلّ) را به خواندن و مطالعه و دو‌سوّم از زمانِ کارِ تشریحی (۶۰‎درصد از زمانِ کلّ) را به حلّ سؤال و رفع‌اشکال، اختصاص بدهید. در واقع، بخش بزرگ‌تر به حلّ سؤال و رفع‌اشکال، تعلّق می‌گیرد.
۷- با یاری و همراهی و راهنماییِ مشاور و معلّمان گرامی و گران‌قَدرتان، بخشی از زمانِ کارِ تشریحی را به حلّ دقیق سؤالات امتحانات پایانیِ سال‌های گذشته و بررسی عمیق مثال‌ها، سؤال‌ها و تمرین‌هایی که پُتانسیل بالایی برای طرح‌شدن در امتحانات پایانی را دارند، اختصاص دهید.
۸- شوربختانه، در کشورمان بیشتر از ۸۰ میلیون کارشناس و مشاور و متخصّص در تمامی اُمورِ زمینی و فَرا‌‏زمینی داریم که در همۀ حوزه‌ها و حیطه‌ها، صاحب‌نظر و همواره در حال عرضه و اظهار و ارائۀ نظرات و نگاه‌های تخصّصی‌شان هستند.پس لطفاً به نظرات هر کسی، اعتماد و اعتنا نکنید و فقط‌و‌فقط از کارشناسِ کارآمد و کاربلد و کار‌کُشته، راهنمایی و مشورت بگیرید.
۹- کوشش کنید از اجرای کارِ جدّی و قوی در دوران امتحانات پایانی، لذّت ببرید و نتیجه را رها کنید و یقین داشته باشید که با این شیوه، نتیجۀ بهتر و برجسته‌تری کسب می‌کنید و احوال و روزگاری نیک و پُرمهر خواهید داشت.
مثال برای کارِ هیبریدی: فرض کنید برای امتحان یک درس، ۴۰ ساعت زمان دارید.
۹۰‎درصد از زمانِ کلّ، یعنی ۳۶ ساعت را به کارِ تشریحی، اختصاص می‌دهید.
۱۰‎درصد از زمانِ کلّ، یعنی ۴ ساعت را به کارِ تستی، اختصاص می‌دهید.
کلّ زمانِ کارِ تستی یعنی ۴ ساعت را به تست‌زنیِ تشریحی می‌پردازید.
اگر درسِ حفظی و خواندنی باشد، ۶۰‎درصد از زمانِ کلّ یعنی
 ۲۴ ساعت را به خواندن و مطالعه و ۳۰‎درصد از زمانِ کلّ یعنی ۱۲ ساعت را به حلّ سؤال و رفع‌اشکال، اختصاص می‌دهید.