گردهمایی بزرگ خانواده "خورشید" در بامداد فردا

آسمان بامدادی فردا جمعه، سوم تیرماه شاهد مقارنه هفت سیاره خانواده خورشید است و گردهمایی بعدی این سیارات ۱۸ سال بعد در شامگاه روز شنبه، ۱۸ شهریور سال ۱۴۱۹ خواهد بود.

 



آسمان بامدادی فردا جمعه، سوم تیرماه شاهد مقارنه هفت سیاره خانواده خورشید است و گردهمایی بعدی این سیارات ۱۸ سال بعد در شامگاه روز شنبه، ۱۸ شهریور سال ۱۴۱۹ خواهد بود.
مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: هر چند هم‌راستا شدن سیارات موضوعی برای انجام مطالعات علمی نیست، ولی از نگاه نجومی پدیده‌ای چشم‌نواز و زیبا است.
وی با اشاره به پدیده "هم‌ترازی پنج سیاره سامانه خورشیدی" اظهار کرد: تقریبا پس از ۲۰ سال همراهی این چنینی سیارات، در افق صبحگاهی بامداد فردا جمعه ۳ تیر ماه ۱۴۰۱ مجددا شاهد مقارنه بزرگ سیارات منظومه خورشیدی خواهیم بود.
عتیقی خاطر نشان کرد: پنج سیاره "تیر (عطارد)، "ناهید" (زهره)، "بهرام (مریخ)، "مشتری" (برجیس) و "کیوان" (زحل) که همگی با چشم غیرمسلح به صورت اجرام نقطه‌ای و ستاره مانندی، قابل مشاهده هستند و از درون تلسکوپ بسیار زیبا دیده می‌شوند، در پگاه این روز (۳ تیرماه) از افق شرق تا جنوب آسمان در یک خط قرار می‌گیرند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: جالب اینجاست که سیارات "اورانوس" و "نپتون" نیز که از مرز بینایی انسان فراتر هستند، در این صبحگاه در جمع سیارات مورد اشاره حضور دارند و می‌توان گفت
۷ سیاره خانواده خورشید از روی زمین به عنوان هشتمین سیاره این خانواده، در بامداد فردا ۳ تیرماه امسال در یک راستا قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: ضمن آن که "ماه" نیز به صورت هلال صبحگاهی در این بزم آسمانی خانوادگی حضور خواهد داشت و بین سیارات "ناهید" و "بهرام" بر جلوه باشکوه این همنشینی می‌افزاید.
عتیقی با اشاره به وضعیت "پلوتو" در این بزم بامدادی، توضیح داد: سیاره کوتوله "پلوتو" که زمانی در رده سیارات بوده و امروزه به عنوان "سیاره کوتوله" شناخته می‌شود، نیز در این بامدادان در آسمان صبحگاهی حضور دارد، هر چند که رصد این جرم آسمانی با تلسکوپ‌های قدرتمند آماتوری امکانپذیر است.پس همه چیز مهیاست که به استقبال یک جشن بزرگ آسمانی بروید.
وی افزود: کافی است سحرخیز باشید و از یک ساعت قبل از طلوع مهر تابان که این اجرام همگی طلوع کرده‌اند و در افق بامدادی حاضر هستند، در مکانی که افق شرقی آن باز باشد، همراه با نسیم لذت بخش صبحگاهی به تماشای این پدیده نادر و جذاب بپردازید.