ساخت مسکن هیات علمی دانشگاه‌ها در دستورکار وزارت علوم

وزیر علوم:

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بهتر است مجموعه‌های مسکونی بسازیم که هر نسل، چند سال استفاده کنند و بعد خانه دار شوند و ساخت منازل برای هیات علمی و یاوران علمی با استفاده از کمک خیرین باید در دستور کار باشد.

ساخت مسکن هیات علمی دانشگاه‌ها در دستورکار وزارت علوم

 


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بهتر است مجموعه‌های مسکونی بسازیم که هر نسل، چند سال استفاده کنند و بعد خانه دار شوند و ساخت منازل برای هیات علمی و یاوران علمی با استفاده از کمک خیرین باید در دستور کار باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در روز پایانی اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور، با اشاره به موضوع استفاده از اراضی دانشگاه‌ها برای ساخت مسکن گفت: رؤسای دانشگاه‌های بزرگ معتقدند این کار به نفع آینده آموزش عالی نیست، بهتر است مجموعه‌های مسکونی بسازیم که هر نسل چند سال استفاده کنند و بعد خانه دار شوند و ساخت منازل برای هیات علمی و یاوران علمی با استفاده از کمک خیرین باید در دستور کار باشد.
زلفی گل خواستار استفاده از ظرفیت قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و امکانات آن برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی و ... شد.
ساخت مسکن در دانشگاه‌ها به نفع آموزش عالی نیستوزیر علوم تاکید کرد: برخی دانشگاه‌ها ساختمان‌هایی در مراکز شهر دارند که از آن به خوبی استفاده نمی‌شود، بهتر است این ساختمان‌ها را فروخته و در پردیس مرکزی دانشگاه تبدیل به ساختمان‌های جدید شود.
زلفی‌گل با تاکید بر چابک سازی بخش اداری گفت: با صرفه جویی در این بخش و کاهش نیرو‌ها یا اتوماسیون می‌توان بودجه را در بخش‌های دیگر هزینه کرد.
وزیر علوم با بیان اینکه رئیس دانشگاه موفق کسی است که اولویت و برنامه ریزی داشته باشد، گفت: پروژه‌های نیمه تمام باید تکمیل شوند و با اولویت بندی کار‌ها را پیش برد. اگر مطمئن نیستیم اعتبار وجود دارد، فقط کلنگ نزنیم. یا اگر امکانات آموزشی و خوابگاهی نداریم، رشته‌های جدید را پایه گذاری نکنیم.
زلفی‌گل خاطرنشان کرد که تا پایان شهریور تخصیص خوبی به دانشگاه‌ها داده می‌شود، بهتر است این مبلغ یک باره هزینه نشود و به طور کلی هر رئیس دانشگاه باید پس اندازی برای اتفاق‌های پیش بینی نشده داشته باشد.
زلفی گل درباره تدوین لایحه بودجه در سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر از همین حالا برای افزایش بودجه تعامل کنید، بودجه بیشتری تخصیص می‌یابد. همانطور که سال گذشته نیز برخی دانشگاه‌ها به همین شکل و با تعامل، بیش از ۵۷ درصد افزایش بودجه داشتند.
  بورسیه یکی از راه‌های جذب دانشجوی نخبه است
تصویر وزیر علوم در سالن اجلاس رؤسای دانشگاه هاوزیر علوم درباره جذب دانشجویان نخبه نیز تصریح کرد: دانشگاه یزد و هرمزگان در مرزشکنی برای بورسیه دانشجو، نمره اول را دارند. بورسیه یکی از راه‌های جذب دانشجوی نخبه است.
زلفی گل در ادامه گفت: برنامه توسعه هفتم در حال تدوین است، نظر‌های خود را در مورد آموزش عالی به اطلاع وزارتخانه برسانید. برای آینده کشور نیروسازی کنید و اجازه دهید آن‌ها تجربه‌آزمایی کنند.
وزیر علوم گفت: رییس جمهور در یک سال گذشته ۹ بار در موسسات آموزش عالی و در میان دانشگاهیان حضور یافته است، زیرا علم و فناوری و نوآوری برای یک کشور مهم است و ما هم باید بیشتر و بهتر جایگاه خود را نشان دهیم. همچنین مرکز ارزیابی رؤسای دانشگاه‌ها مرتب فعالیت‌ها را رصد می‌کند و از پنج رئیس برتر دانشگاه‌ها، سال آینده تقدیر
می‌شود.
زلفی گل از رؤسای دانشگاه‌ها خواست مشکل دانشجویانی را که به دلیل کرونا اضافه سنوات دارند، به نوعی حل کنند، با دانشگاه فرهنگیان تعامل کنند، نسبت به پذیرش دانشجویان خارجی اهتمام بیشتری داشته باشند و رصد وضعیت اشتغال دانش آموختگان را جدی بگیرند.
اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور با موضوع بازگشایی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی؛ لوازم، راهکارها، پیامد‌ها از روز پنج شنبه (۱۰ شهریور) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران آغاز شد و به مدت سه روز پنل‌های آموزشی، دانشجویی، پژوهشی و فناوری با حضور رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور و با موضوع لوازم، راهکار‌ها و پیامد‌های بازگشایی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برگزار شد. این اجلاس شنبه دوازدهم شهریور به کار خود پایان داد.
در پایان مراسم از بنیاد‌های خیرین فعال در حوزه آموزش عالی تقدیر شد.