برای رفع آلودگی، نگاهی هم به دلایل داشته باشیم

شنیدن این خبر که تهران طی یک سال گذشته "تنها ۲ روز" هوای سالم داشته است، درست باشد یا غلط دردی از وضعیت آلودگی هوا دوا نخواهد کرد، همانطور که تعطیل کردن مدارس و دانشگاه ها دردی از آن دوا نمی کنند. چرا که برای رفع مشکل آلودگی هوا باید به عوامل آلاینده هوا توجه کرد و درصدد مدیریت آنها بر آمد تا میزان و شدت آلودگی هوا کاسته شود.

برای رفع آلودگی، نگاهی هم به دلایل داشته باشیم

 


شنیدن این خبر که تهران طی یک سال گذشته "تنها 2 روز" هوای سالم داشته است، درست باشد یا غلط دردی از وضعیت آلودگی هوا دوا نخواهد کرد، همانطور که تعطیل کردن مدارس و دانشگاه ها دردی از آن دوا نمی کنند. چرا که برای رفع مشکل آلودگی هوا باید به عوامل آلاینده هوا توجه کرد و درصدد مدیریت آنها بر آمد تا میزان و شدت آلودگی هوا کاسته شود.
سازمان محیط زیست در مورد آلودگی های اخیر تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور بیان داشته است که بیش از 60 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی ما فرسوده است و 80 درصد آلودگی های شهری به سبب تردد اتوبوس های مسافربری درون شهری است که با سیستم سوخت 40 سال پیش کار می کنند و دود ناشی از تردد آنها در شهرها یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا می باشد.
اگر نخواهیم به قدیمی بودن اتوبوس های درحال تردد در شهر توجه کنیم، حداقل باید به سوخت مصرفی آنها اشاره داشت که به گفته بسیاری از کارشناسان استاندارد نیست و دود ناشی از مصرف این سوخت نامناسب دارای ذرات بسیار خطرناکی است که سلامت افراد جامعه را به شدت تهدید می کند.
اتوبوس های درون شهری باید با انرژی های پاک کار کنند تا همین ناوگان نصف و نیمه جدای از مشکلاتی که در ایجاد ترافیک دارند، حداقل موجب تنگی نفس مردم شهر نشوند. شاید بررسی کیفیت سوخت مصرفی نیز بتواند تا حدی این مشکل آلودگی را حل کند. اما آنچه مسلم است تا ریشه ها وعلل بروز این آلودگی که از قضا مشخص و عیان هم هست، مورد تغییر و اصلاح قرار نگیرند باید این هوای مسموم را استنشاق کنیم و نا امیدانه روزهای تعطیل مدارس و ادارات را نظاره گر باشیم.